Miljötänkande.......

Startat av JONEMAN, 29 december 2010, 01:18:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JONEMAN

Här har ni börjat med ett ämne som passar som handen i handsken för undertecknad  ;D

Sedan unga år har allt vad modeller innebär kommit att prägla mitt liv på ett eller annat sätt. Från min första bilbyggsats som jag fick på min sjuårsdag var jag fast i denna starkt vanebildande hobby. Med några kortare avbrott under de dryga 40 åren sedan dess har byggande och samlande varit en del av min vardag.

Under en period då jag var bosatt i USA nåddes en punkt i modellbyggandet då jag ville göra "mer" av och med modellerna. Vi var ett gäng killar/karlar/gubbar i varierande åldrar som tog med våra skala 1:25 alster ut till bilträffar och annat och ställde ut dom - oftast på huven på en 70-tals Cadillac jag hade på den tiden. Två kvadratmeter utställningsyta!

Folk flockades runt huven och kommentarerna haglade över och om modellerna - men, trots alla positiva reaktioner, så kändes det som om det fattades något. Det var då jag för första gången insåg poängen med ordet "miljö".....  Givetvis skulle modellerna göra sig ännu bättre om man byggde in dom i sin egen lilla "miljö" - eller ett diorama som är en vanligare term i sammanhanget.

Följderna av detta blev ett utmanande och ytterst stimulerande utvecklande av hobbyn. Tog med mig modeller och ett otal idéer som inspirationskällor hem till Sverige i slutet av 90-talet och fortsatte mitt "miljö"-arbete här på hemmaplan.


Lägger in några bilder här på några av de dioramor som har byggts sedan dess - alla i skala 1:25....  Håll till godo!











/J

groenis

Fruktansvärt snygga bilder och detaljeringar.
Ser mycket bättre ut än att bara ställa upp modellerna statiskt på ett bord,
Helt plötsligt så blir det en historia runt modellen.

/Lennart

Björn Forslund

Mycket snyggt! Trodde först att det var skala 1:1 när jag såg första bilden! Är husen scratchbyggen?

JONEMAN

Tackar för kommentarerna  :)

Ja, byggnaderna är scratchbyggda - inga ritningar men med fotografier och minnesbilder som grund. Fördelen med att bygga byggnader till dioramor är att man kan ta detaljer från olika byggnader och kombinera dom på modellen.

Material är 5mm "foamboard" (liknande Kapa-platta som änvänds till fotomontage), kartong, balsaträ till lister o bräder, en del plastprofiler till rör o annat (har även använt vanliga sugrör....) och klar plast till fönster. Utmaningen är att få det att se gammalt, övergivet och väderbitet ut - där är det målningen som ger resultat.

/J

Björn Forslund

Kapaskivor används även i skala H0, i en tidning fanns byggbeskrivning på ett litet garage med detta material som grund. Fast bygger man i H0 går det väl bara att använda i fönsterlösa byggnader, om det inte ska se ut som skottgluggar i bunkrar.
Vilka tjocklekar finns det, och var köper man dem?

JONEMAN

De skivor jag använder är 5mm tjocka och utan pappersbeklädnad på ytorna - jag köpte ett (större!!) antal skivor i A4-format då affärskedjan Tiimari lade ned sin verksamhet här i staden. Annars så har jag hört att reklambyråer, fotofirmor etc har tillgång till den vanliga kapa-plattan...

Till HO-byggnader har jag med fördel använt tunnare passepartout-kartong (från ca 1mm tjocklek o uppåt) som är lättare att skära och som har en tacksam matt yta (lim o färg "biter" bättre). Ramaffärer brukar få en hel del "spill" över av denna vara vid inramningar och kan i vissa fall förse behövande modellbyggare med material....

Det går att använda kapa-platta till denna skala (1:87) också - rent av fördelaktigt till lokstallar, industribyggnader mm - fönstren kan monteras antingen på utsidan eller en liten bit in i öppningen. Fönsterram, fönsterbleck på utsidan och en skalenlig fönsterkarm på insidan. Använder man en texturkartong/-papper på utsidan så gör man fönsteröppningen i kapa-plattan något större så blir inte väggens tjocklek märkbar genom glaset....

/J

JONEMAN

Några bilder från bygget - här syns kapa-plattorna, kartong, balsa och annat som använts under byggets gång....











/J

Peter C


Ersa


Taunusch


Tobbes79

s***n i gatan Joneman!!! Du har alldeles för mycket fritid.
Det var först vid bild tre jag anade ugglor i mossen om att det var modeller det var frågan om.
Imponerande!

groenis

Joneman
Nu när jag såg de sista bilderna så kändes det som att jag var skapt med två vänster tummar på två höger händer.

Mycket impad och lite avis.

Keep up the work

/Lennart