Senare i vår kommer jag att flyga till Stockholm, och landa på terminal 4 på Arlanda. Vilket är enklaste sättet att ta sig in till Stockholm Central om man vill åka med SL? Och kan man köpa 3-dagarskort inne på Arlanda, eller kan man köpa sådant på bussen?
Resväg: Buss 583 till Märsta station, sedan pendeltåg. Se till att det står Märsta station och inte Arlanda på displayen på bussen bara, de går åt samma håll båda två.
Biljett: Kan du endast köpa på Arlanda, inte på bussen. Närmaste försäljningsstället till Terminal 4 jag kan komma på är nog pressbyrån i Sky City...
Pressbyrån säljer alla SL-biljetter, remsor och flerdagarskort.
Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2012, 22:05:51 PM
Pressbyrån säljer alla SL-biljetter, remsor och flerdagarskort.
Dock inte 24h- och 72h-kort i pappersform dumt nog..
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 10 januari 2012, 22:12:07 PM
Dock inte 24h- och 72h-kort i pappersform dumt nog..
//Jacob
Finns det ens? Jag trodde man var tvungen att ladda en sådan på ett Accesskort.
efter prishöjningen i höstas trodde jag att de skulle ryka, men jag fann dem på en butik i t-centralen. Om de finns IDAG vet jag inte, men jag har svårt att tro att de bara tas bort sådär. Stämpeln och remsorna finns kvar så varför ska man inte ha kvar 24- och 72-timmarskort i pappersform?
//Jacob
Reskassa på/i Accesskort planeras till i vår. (enl SL Taxeinformation) Då borde ju dessa korttidsperioder också gå att ladda på sen... Men det vet man ju förstås aldrig! :/
Citat från: Jacob skrivet 11 januari 2012, 00:01:30 AM
efter prishöjningen i höstas trodde jag att de skulle ryka, men jag fann dem på en butik i t-centralen. Om de finns IDAG vet jag inte, men jag har svårt att tro att de bara tas bort sådär. Stämpeln och remsorna finns kvar så varför ska man inte ha kvar 24- och 72-timmarskort i pappersform?
För att efterfrågan är låg, kanske? Jag har då inte hört någon annan än du vurma för just denna variant. Jag tycker att det det räcker ner än väl med 24 & 72-timmarsbehöright på Acesskortet. Gissningsvis vill SL hellre ha fler chipkort (och färre papperslappar/remsor) där ute för statistikens, trafikanträkningens och förfalskningsriskens skull.
Men vill man inte ta sig till Pressbyrån kan man köpa sms-biljett också. Ett annat alternativ som är lite dyrare, men som jag personligen tycker känns smidigare är att ta Upptåget till Upplands Väsby och sen vidare med pendeltåget. Total restid ca 40 minuter. Från Märsta kan man även ta sig till Stockholm med SJ-tåg, kostar lite mer, men går på 20 minuter mot pendeltåget som behöver 40 minuter för att klara av sträckan.
eller ta aex (arlanda express) tar 20min från arlanda>stockholm
http://www.arlandaexpress.se/priser.aspx
förseg kostar det en del men det är smidigt och simpelt och puntliga tror dem har resegaranti på 3min om tåget är mer än 2 min sen så får du ny blijet (inligt min farsa som jobbar på arlanda så är det nästan 100% i tid) och englit deras graf http://www.arlandaexpress.se/punktlighet.aspx
'
Hej!
Jag kör ofta 583 på Arlanda och det kommer väldigt ofta kunder med 72-timmars kort i pappersurförande,
toppen att stämpla på, Stockholmskortet i plast är värdelöst att stämla på det är bara att blöta trummen
och stryka av stämpeln.
/Affe
Affe; åker ofta 583/579 till Arlanda. Hur vet jag att det är du som kör?
Citat från: Jacob skrivet 11 januari 2012, 00:01:30 AM
efter prishöjningen i höstas trodde jag att de skulle ryka, men jag fann dem på en butik i t-centralen. Om de finns IDAG vet jag inte, men jag har svårt att tro att de bara tas bort sådär. Stämpeln och remsorna finns kvar så varför ska man inte ha kvar 24- och 72-timmarskort i pappersform?
//Jacob
Jag visste inte att det hade funnits några sådana. Innan Access fick man ett pappkort med en magnetremsa, och numera är det Access som gäller. Du menar alltså att det har funnits någon form av pappersbiljett som man behöver visa i spärren? Vad skulle i så fall vara vitsen med den?
detta jag snackar om
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_0432.jpg)
detta är dock det gamla innan prishöjningen. kostar 70:- nu.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 11 januari 2012, 22:59:01 PM
detta jag snackar om
Bra att bilder finns, för i verkligheten har jag aldrig någonsin stämplat eller ens sett ett sånt här kort ute i verkligheten. Och då har jag kört SL-trafik sedan sommaren 2003.
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2012, 05:39:48 AM
Bra att bilder finns, för i verkligheten har jag aldrig någonsin stämplat eller ens sett ett sånt här kort ute i verkligheten. Och då har jag kört SL-trafik sedan sommaren 2003.
Det där kortet har jag heller aldrig sett.
Maltkvist eller Strömblad eller någon, har ni sett dem?
Hej!
Det där kortet dyker väldigt ofta upp på Arlanda både som 24-timmars och 72-timmars.
/Affe
Citat från: Bussmicke skrivet 12 januari 2012, 13:05:29 PM
Det där kortet har jag heller aldrig sett.
Maltkvist eller Strömblad eller någon, har ni sett dem?
Korten är inte vanliga i innerstaden men det händer att de dyker upp och då oftast hos turisterna.
Säljs ganska ofta på pressbyrån i Norrtälje också... Det går ju så j***a många stämplar från norrtälje och korten blir prisvärda ganska snabbt om man tänkt sig åka mer än fram å tebax till storstan...
Citat från: bjorn_k skrivet 14 januari 2012, 19:39:39 PM
Säljs ganska ofta på pressbyrån i Norrtälje också... Det går ju så j***a många stämplar från norrtälje och korten blir prisvärda ganska snabbt om man tänkt sig åka mer än fram å tebax till storstan...
Vilken pressbyrå? På busstationen fanns bara access...
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 14 januari 2012, 20:30:08 PM
Vilken pressbyrå? På busstationen fanns bara access...
//Jacob
Nu var det ett tag sedan jag var i Norrtälje och trakterna omkring, men sist jag besökte busstationen så låg Pressbyrån i stationshuset. Av någon anledning kanske man fick för sig att lägga ner den, men den låg åtminstone i byggnadens östra flygel (mot hamnen).
Citat från: Andreas91 skrivet 15 januari 2012, 00:54:01 AM
Nu var det ett tag sedan jag var i Norrtälje och trakterna omkring, men sist jag besökte busstationen så låg Pressbyrån i stationshuset. Av någon anledning kanske man fick för sig att lägga ner den, men den låg åtminstone i byggnadens östra flygel (mot hamnen).
Pressbyrån på Norrtälje busstation finns kvar, dock säljer de endast 24h och 72h i accessform. Sen finns det ju en pressbyrå vid gågatan också.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 15 januari 2012, 01:34:51 AM
Pressbyrån på Norrtälje busstation finns kvar, dock säljer de endast 24h och 72h i accessform. Sen finns det ju en pressbyrå vid gågatan också.
Alla former av pappersbiljetter i SL-trafiken ska ju bort är det ju tänkt. Så även remsorna, så fort SL fått till rabattkort med antal resor på accesskort. Kan vi släppa det där historiska pappersformatet nu? Det gjorde då största delen av norra Sveriges trafikhuvudmän omkring åren 2000-2001, och nu 13-14 år senare kanske SL, UL och X-trafik hinner ikapp.
Då har jag missat att det bara säljs till redan Accessförsedda kunder... ::)
Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2012, 03:13:14 AM
Alla former av pappersbiljetter i SL-trafiken ska ju bort är det ju tänkt. Så även remsorna, så fort SL fått till rabattkort med antal resor på accesskort. Kan vi släppa det där historiska pappersformatet nu? Det gjorde då största delen av norra Sveriges trafikhuvudmän omkring åren 2000-2001, och nu 13-14 år senare kanske SL, UL och X-trafik hinner ikapp.
Javisst ja, jag glömde ju att det viktigaste av allt är att "hänga med i utvecklingen". Det är ju ett syfte i sig, lätt att glömma! ::)
Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2012, 03:13:14 AM
Alla former av pappersbiljetter i SL-trafiken ska ju bort är det ju tänkt. Så även remsorna, så fort SL fått till rabattkort med antal resor på accesskort. Kan vi släppa det där historiska pappersformatet nu? Det gjorde då största delen av norra Sveriges trafikhuvudmän omkring åren 2000-2001, och nu 13-14 år senare kanske SL, UL och X-trafik hinner ikapp.
Enligt "SL taxeinformation" så ska "Reskassa" lanseras i Accessystemet redan i vår...
Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 22:39:51 PM
Javisst ja, jag glömde ju att det viktigaste av allt är att "hänga med i utvecklingen". Det är ju ett syfte i sig, lätt att glömma! ::)
Tja, det viktigaste i SL:s värld är nog den heliga lågentrén som skall tillbedjas överallt. Därefter kommer statistiken och tron på digitala biljetter före allt på papper. Därefter övertron på de bedrövliga bränslena etanol och RME.
Trafiksäkerhet, biljettsmidighet och bekvämlighet är nog ett antal punkter längre ner på prioriteringslistan, trots att de vill få upp den generella kundnöjdheten.
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 22:47:24 PM
Trafiksäkerhet, biljettsmidighet och bekvämlighet är nog ett antal punkter längre ner på prioriteringslistan, trots att de vill få upp den generella kundnöjdheten.
Alla tre punkterna är tyvärr rätt svagt associerade med kundnöjdheten. Visst är det bra om trafiken är säker, men om det mest manifesteras i form av inställda avgångar så föredrar nog folk intuitivt att ta lite risker. Biljettsmidighet har förstås sina poänger, men ett riktigt smidigt system kan ju också upplevas som lite obehagligt eftersom det inte finns några ursäkter för någonting. Och bekvämlighet vinner man i stort sett inga poäng på, däremot är det lätt hänt att NKI påverkas negativt om en gardin eller annan "onödig bekvämlighetsdetalj" är lite sönder.
Citat från: Affe/Märsta skrivet 14 januari 2012, 08:45:15 AM
Hej!
Det där kortet dyker väldigt ofta upp på Arlanda både som 24-timmars och 72-timmars.
/Affe
Det kortet får man ofta hemskickat om man exempelvis ska på någon yrkesmässa i Älvsjö.