Busslink... Eller Keolis?

Startat av Fredrik Klint, 30 april 2011, 12:05:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Med risk för att riva upp en gammal tråd som kanske inte ledde någon vart men...

Enligt Keolis hemsida bytte man namn från Busslink till Keolis hösten 2010. Hemsidan heter keolis.se, så långt verkar allt rätt och rimligt.

Men visst står det fortfarande "SL i samarbete med Busslink" på bussarnas dekaler?

Slår man på en buss på Transportstyrelsen står ägaren "Busslink i Sverige AB". Det gäller även de senaste leveranserna, bussar som kommit efter att namnbytet genomförts.

Detta gör, tycker jag, att det är mer naturligt att fortsätta prata Busslink istället för Keolis. När Swebus blev Nobina så gjordes allt om, åtminstone ändrades dekalerna och ägaren är Nobina enligt Transportstyrelsen. Namnbytet slog därför igenom mer. Nu hoppas jag ingen tar illa vid sig men jag tycker det är lite förvirrande. Uppenbarligen blir det också "två läger" bland oss bussnördar eftersom en del kallar vagnarna för "Keolis 1234" och en annan säger "Busslink 1234".
Heja, Busslink!  ;)

Ersa

Det är väl samma läger som sedan många år debatterar om att kalla bussen efter dess ägare eller varumärke.
Ska Swebus 6810 benämnas just så, eller Swebus Express 6810, då företaget ju ännu heter Swebus Express AB?
Ska Traveller 275 benämnas så, eller Bergkvarabuss 275 då Traveller ägs av Bergkvarabuss?

Skillnaden mellan Busslink/Keolis och Swebus/Nobinas respektive byten är att Nobina behövde få "loss" varumärket Swebus för att använda till expressbussarnas nya design. Keolis har däremot ingen brådska att bli av med namnet Busslink till någon annan verksamhet, och tar det därför rätt lugnt. Snabba namnbyten där allt gammalt ska kastas ut över en natt blir ju rätt dyra.

Men något slutdatum för varumärket Busslink borde ju finnas nån gång längre fram i tiden.
Det återstår att se hur nya bussar och nya uniformer kommer att märkas t.ex ute i Nacka/Värmdö.

Rikard

De har börjat ändra loggorna i Mölndal iallafall.





Rikard

Carl Eric

Citat från: Rikard skrivet 30 april 2011, 13:30:40 PM







Väldigt mycket snyggare...



Däremot så tycker jag så här när det gäller bildtexter: alla gör precis som de själva vill. Det blir enklast så! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Rikard

Jo e väl bäst så men jag gillade den lilla sköldpaddan ;-)
Rikard.

igel

Jag såg i förra veckan en chaufför i Norrort som hade en skjorta med Keolis-loggan. (Ljusblå rektangel med Keolis skrivet i vitt) på bröstfickan. Så även i gamla avtalsområden så verkar uniformerna långsamt bytas ut.

Zella

Då blir det en statusgrej att ha lite äldre skortor etc etc med den stora sköldpaddan då man visar att man hängt med en längre tid  :)

Mikael T Nilsson



När man skyltar upp sitt bolags namn på displayen verkar Keolis/Busslink använda namnet "Keolis-Busslink".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Zella

Det kan inte vi hos Västtrafik göra... det enda som går att skylta är Mölndalstrafiken, Västtrafik & Nobina...

Carl Eric

Citat från: Tomas "Dosan" Fransson skrivet 01 maj 2011, 16:02:01 PM
Det kan inte vi hos Västtrafik göra... det enda som går att skylta är Mölndalstrafiken, Västtrafik & Nobina...

Det är väl för att det är huvudmannens skyltar och system?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

finns en grön variant på trafikledningsbilarna ser sämre ut

sen placering över bensin luckan är lite dum...

MartinMartin

Såg Jag idag på Keolis 7023. Han stod 2 filer ifrån mig vid trafikljuset vid Skanstull så det blev ju inte så skarp bild,
men Keolis-Busslink ska det tydligen stå i fortsättningen.



Fredde

Citat från: MartinMartin skrivet 24 juni 2011, 22:31:20 PM
Såg Jag idag på Keolis 7023. Han stod 2 filer ifrån mig vid trafikljuset vid Skanstull så det blev ju inte så skarp bild,
men Keolis-Busslink ska det tydligen stå i fortsättningen.

*Bild*


Intressant bild! Bussen på bilden i denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45969.0 har nämligen dekalen med enbart Busslink.


Bingoberra

Vad jag har sett så bär chaufförerna hos Keolis i Jönköping uniformer med "Busslink" samt en sköldpadda på. Om det står Keolis på den någonstans vet jag ej.
Även bussarna har en Busslink/Keolis-logga, samma som Rikard postat.

MrH

Apropå uniformer från olika epoker, för en f.d Busslinkare som inte bor i varken SL-land eller Busslinkland längre, förekommer det fortfarande gamla SL Buss AB-tröjor osv bland chaufförer som varit med länge eller har dessa (kläderna alltså) försvunnit numera?  :)

/MrH