Fredagens resa med 639 16.00 - Nobina (?) 0071- ledbuss med förväntat resultat

Startat av Ulf Broman, 13 november 2011, 10:57:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Jag som bor ut mot Vätö tycker att Erik m.fl. har rätt i det mesta som tycks om låggolv/lågentré/stadsbussar på landet. Blir glad varje gång det inte kommer en 8500 eller dyl utan istället Vega som trots sin förhållandevis höga ålder känns tysta, stabila och väl avpassade för trafiken (jfr bl.a. med 55xx)

Att åsikterna framförs på detta forum är inget konstigare än allt annat som står på internet, jag är ganska övertygad om att både passagerare, chaufförer och operstörer gör som man ska med sina synpunkter/anmärkningar men att det också är frustrerande när det inte sker ett dugg återkoppling från THM/beställare e dyl...

Sen att inte SL inser att det är sämre för "ryktet" att lämna passagerare vid hpl än att köra med "otillåtna" bussar är ju bara tröttsamt.

OT: Varför specades de nyaste Volvolederna utan barnvagnsplats i släpet?? Är det pga den "höga" trappen :-S Jag som barnvagnsförare tycker det är ren idioti att det bara får plats EN enda vagn av lite större strl på dessa ledbussar :( hur jobbigt är det att lyfta vagnen de tre-fyra stegen det skulle gälla? Hur prioriterar man om det kommer en rullstol och två barnvagnar en söndag när det är varannantimmestrafik på exvis 677? Ska man som passagerare behöva ringa innan??

Tillbaka till svar på tidigare inlägg:

639-problemet med folk som "MÅSTE" åka 16.00 till Rimbo trots att det finns avg både före och efter, vad händer om man gör en 639D (Direkt) Hallstavik av den 16 så att folk som "bara" ska till Rimbo måste ta en av de andra avg?

JB

Citat från: Andreas91 skrivet 14 november 2011, 19:33:52 PM
Jag tror inget ont om UL och de är säkert jättebra och har schyssta bussar som är anpassade för landsortstrafik. Om, jag säger om, Norrtälje kommun skulle bli en del av Uppsala län, så är jag dock inte så 100 på att Norrtälje automatiskt skulle få en massa flådiga normalgolvsbussar. Nu kanske UL är bättre att diskutera med, än SL, gällande dessa ting. Jag skulle förstås hoppas på normalgolvsbussar, men det är bara förhoppningar.   

UL kräver inte låggolv eller lågentré, vilket gör att de flesta landsbygdsbussar är normalgolvsbussar. Jag har dessutom uppfattningen att UL har högre komfortkrav än SL. Så om UL skulle ta över trafiken skulle nog bussbolagen få köpa nya bussar.

Bussföraren

Citat från: JB skrivet 14 november 2011, 21:15:38 PM
UL kräver inte låggolv eller lågentré, vilket gör att de flesta landsbygdsbussar är normalgolvsbussar. Jag har dessutom uppfattningen att UL har högre komfortkrav än SL. Så om UL skulle ta över trafiken skulle nog bussbolagen få köpa nya bussar.

I den nu avslutade upphandlingen blir det ju lågentre på de flesta linjerna så....

UL var väl f.ö en av de första huvudmännen som införde lågentre på landsbyden under 1999, innan SL t.om

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 14 november 2011, 21:27:30 PM
I den nu avslutade upphandlingen blir det ju lågentre på de flesta linjerna så....

Men med vissa miljö- och bälteskrav, eller hur? Nobina kan ju knappast lacka om 5512-5548 till gult samt flytta över dem till det nya UL-kontraktet och låta dem rulla i UL-trafik till sina 16-årsdagar. Så viss skillnad i årsmodeller, komfort och säkerhet (dvs helhetskvalitet) kommer det även fortsättningsvis att vara på olika sidorna länsgränsen genom Uppland.

Omnilasse

Fast Nobina har ju ändå klivit in i ett avtal med förutsättningarna att lågentré gäller. Det är ju inte bara SL:s tjänstmän som tycker det. Ovan nämnda Miljöpartist i styrelsen agerar ju med kraft mot att man nu inte uppfyller kravet i hela SL landet, trots att det var sagt till 2010!

Och det finns lagstiftning, förfrågningsunderlag som ställer det kravet, samt EU-lagstiftning om tillgänglighet etc.

Sedan till Nobinas försvar så har väl inget pekat på att man skall behöva ha förstärkning på 639 i vardagstrafik. Det har ju inte signalerats något behov av extravagnar i förfrågningsunderlaget, iaf inte på 639. Och sett till resandestatistiken skall ju 10-minuterstrafik räcka rätt bra. Eftersom detta nog är dimensionerande tid, är det ju inte bara att plocka fram ett omlopp till. Sedan kan det ju vara en diskussion med SL om vad regelbundet stående resenärer innebär också för den delen. Kanske räknade man med att det endast skulle vara i början av hösten - när vintern kommer brukar ju sommarstugeresenärerna minska i antal.

Men vill man lösa det här enkelt, går det säkert med några minutjusteringar till nästa års tidtabell (flytta fram avgångarna från 13.40-15.45 5 minuter), att göra så att 10-minuterstrafiken börjar 15.50 istället för 16.00 - inte lika elegant förstås, men trafiken bör ju bedrivas effektivt. Eller enklare, acceptera att Rimboavgången avgår 15.50 istället för 15.45. Så räcker det säkert.

Men nåväl, nu har vi talat i några trådar om 16.00 avgången på 639. Kanske har vi utrönt alla aspekter av just denna bussavgång nu?
Jag kan avslöja att jag ser stående resenärer även på "platsgarantibussar" i Tyresö, Haninge, Värmdö, Nacka, etc. Så det är ju inte helt omöjligt att undvika.

Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.
 





sajola

Citat från: Carl Eric skrivet 14 november 2011, 15:03:16 PM
Nej, det gör jag inte, men du verkar ju göra det. Så fort det finns en tråd som innehåller ordet Norrtälje eller Roslagen så är du direkt där och hackar på SLs lågentré krav och berättar om hur trevliga Fridströms bussar är. Jag tycker inte att SLs lågentré krav är jättebra men jag är så fruktansvärt trött att läsa allt gnäll från din sida! Jag vill kunna läsa om hur forumets medlemmar ser på trafiken i Norrtälje utan att läsa om ditt gnäll, för det är precis vad det är! Jag vet dessutom att jag inte är ensam att tycka detta!

Det räcker nu, sluta gnälla och börja engagera dig själv politiskt istället!


Med Vänliga Hälsningar, Carl Eric

Tycker Ersa ger ett mycket tydligt och välformulerat avtryck över frustrationen som råder över busstrafiken på just 639, och detta är ju just ett forum där sådant ska diskuteras.. Ser inget gnäll bara rena fakta i det han framför här...

Jag tror och hoppas på att fler och fler kommer att framföra den här frågan inför nästa val... framförallt efter den här vintern med de bussarna som Nobina tog till Rimbo

sajola

Citat från: Karsten skrivet 14 november 2011, 13:59:34 PM
På 90-talet gick det väl i stort sett endast gamla uttjänta SL-bussar från Stockholms innerstad på Fridströms linjer?  ;)

De var ju en fröjd att åka med de bussarna, Hela, RENA, VARMA!

sajola

Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 21:07:23 PM
Jag som bor ut mot Vätö tycker att Erik m.fl. har rätt i det mesta som tycks om låggolv/lågentré/stadsbussar på landet. Blir glad varje gång det inte kommer en 8500 eller dyl utan istället Vega som trots sin förhållandevis höga ålder känns tysta, stabila och väl avpassade för trafiken (jfr bl.a. med 55xx)


Håller med! Vilken skillnad på åka!!

Jacob

Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 21:07:23 PM
OT: Varför specades de nyaste Volvolederna utan barnvagnsplats i släpet?? Är det pga den "höga" trappen :-S Jag som barnvagnsförare tycker det är ren idioti att det bara får plats EN enda vagn av lite större strl på dessa ledbussar :( hur jobbigt är det att lyfta vagnen de tre-fyra stegen det skulle gälla? Hur prioriterar man om det kommer en rullstol och två barnvagnar en söndag när det är varannantimmestrafik på exvis 677? Ska man som passagerare behöva ringa innan??

Ja inte nog med det, man har även gjort barnvagnsplatsen vid mittdörren mindre (om man jämför med Keolis). Istället för att ha hjulhus-framlängessäten-barnvagnsplats-mittdörr har man nu hjulhus-baklängessäten-framlängessäten-barnvagnsplats-mittdörr. Hoppas ni förstod vad jag menade......

Tycker även att 7394-7399 är bland de mest obekväma bussar jag åkt... Keolis B9Sar var en fröjd att åka! Detsamma gäller Vegorna, som turligt nog fortfarande rullar :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 21:39:03 PM
Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.

Men dessvärre inte till trafikledningen. Då gäller det att gå in i en meny och skicka Fullsatt. Att inte "ståknappen" kommer till trafikledningens kännedom tycker jag är underligt...


Ulf Broman

Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 21:39:03 PM
...
Sedan till Nobinas försvar så har väl inget pekat på att man skall behöva ha förstärkning på 639 i vardagstrafik. Det har ju inte signalerats något behov av extravagnar i förfrågningsunderlaget, iaf inte på 639. Och sett till resandestatistiken skall ju 10-minuterstrafik räcka rätt bra. Eftersom detta nog är dimensionerande tid, är det ju inte bara att plocka fram ett omlopp till. Sedan kan det ju vara en diskussion med SL om vad regelbundet stående resenärer innebär också för den delen. Kanske räknade man med att det endast skulle vara i början av hösten - när vintern kommer brukar ju sommarstugeresenärerna minska i antal.

Men vill man lösa det här enkelt, går det säkert med några minutjusteringar till nästa års tidtabell (flytta fram avgångarna från 13.40-15.45 5 minuter), att göra så att 10-minuterstrafiken börjar 15.50 istället för 16.00 - inte lika elegant förstås, men trafiken bör ju bedrivas effektivt. Eller enklare, acceptera att Rimboavgången avgår 15.50 istället för 15.45. Så räcker det säkert.

Men nåväl, nu har vi talat i några trådar om 16.00 avgången på 639. Kanske har vi utrönt alla aspekter av just denna bussavgång nu?
Jag kan avslöja att jag ser stående resenärer även på "platsgarantibussar" i Tyresö, Haninge, Värmdö, Nacka, etc. Så det är ju inte helt omöjligt att undvika.

Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.

Eftersom jag dragit igång nästan alla trådar om 16.00-avgången så vill jag ändå förklara mig lite.
Jag tycker det har varit intressanta svarsinlägg varje gång, jag har förstått mycket mera både om fordon och utlejning till Fridströms.
Jag tyckte också att Setran var en fin buss.

Jag har hittills i höst bara åkt med just 16.00-avgången, så därför har jag inte berättat om någon annan.

Det som gjort mig förvånad är att förr när jag åkte buss oftare (1995- cirka 2003) så var det ingen variation på ordinarie bussen, och inte så stor variation på insatsbussarna heller, och därför har jag berättat vad man kan se på 16.00. Det kanske är så att den inte alls är representativ, utan att den är turen där det passar att ta det man har.

Det har framförts intressanta idéer om annan trafikering. En undran från dagens diskussion var frågan om 16.00 till  Rimbo är mer intressant än andra. I så fall är frågan om det skulle hjälpa att köra Hallstaviksavgångarna 16.10, 16.40 etc. och låta 16.00 och 16.30 bara gå till Rimbo. Det finns förstås anslutningen mot Östhammar i Hallstavik, men jag är nyfiken på hur många som numera fortsätter vidare norrut. Har det minskat mot när det var direkta bussar till Östhammar? Eller som vi nämnt förut att inte ha regelbunden 10-minuterstrafik från Stockholm, utan t.ex. 15.30, 15.52, 16.00, 16.08, 16.22, 16.30, 16.38.

Detta med styrmedel från beställaren av typ: Bussar utan lågt insteg eller bussar med fel färg får inte sättas in men alla skall få sittplats antar jag är till för att det förutsätts att då  skaffar trafikutövaren fler turer och bussar med lågt insteg och rätt färg, men så verkar inte riktigt vara fallet, utan i stället får en del stå länge.

PS. Jag betvivlar inte att man kan få stå från Tyresö centrum till stan (men det tar 16 minuter om jag läser rätt) eller från Stavsnäs till stan, men det tar 43 minuter, och då är det kanske inte hela vägen det är ståplats. DS.

PPS. Och jag håller inte med Carl Eric om att Ersa gnäller. DDS

Omnilasse

Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 21:07:23 PM

Sen att inte SL inser att det är sämre för "ryktet" att lämna passagerare vid hpl än att köra med "otillåtna" bussar är ju bara tröttsamt.

OT: Varför specades de nyaste Volvolederna utan barnvagnsplats i släpet?? Är det pga den "höga" trappen :-S Jag som barnvagnsförare tycker det är ren idioti att det bara får plats EN enda vagn av lite större strl på dessa ledbussar :( hur jobbigt är det att lyfta vagnen de tre-fyra stegen det skulle gälla? Hur prioriterar man om det kommer en rullstol och två barnvagnar en söndag när det är varannantimmestrafik på exvis 677? Ska man som passagerare behöva ringa innan??


Ur SL-perspektiv har man ju ett kontrakt med en utförare som skall uppfylla kravet för ordinarie trafik. Men att inte tillåta normalgolvare som extratrafik är något nytt - SL har alltid tidigare tillåtit det om antalet dimensionerande fordon överskridits iaf under en relativt lång tid (vilket väl nästan torde hända här). Att man däremot inte accepterar att Fridströms rycker in under icke dimensionerande tid med icke godkända bussar - är ju dock mer förståerligt. Sådana är ju reglerna. SL kan ju inte ge Nobina förmåner utöver det avtalet säger. Tillfälligt får man dock sätta in bussar som inte uppfyller kravet - högst 14 dagar - men man kan alltså inte regelbundet eller återkommande använda en buss från Fridströms som inte uppfyller kraven. Så jag kan både förstå och kritisera SL; Behöver man extra fordon varaktigt, så skall man givetvis se till att de uppfyller kraven. Behöver man under midsommarhelgen extra förstärkning så skall det väl vara o.k. att ta in en normalgolvare... Att Nobina valt att använda Fridström som underleverantörer och att denna råkar ha en lämplig normalgolvare till förfogande är ju - rent  krasst - inte SL:s problem.

Sedan är jag alltid förvånad hur man kan våga lägga anbud utifrån SL:s förfrågningsunderlag, som om man jämför med andra trafikhuvudmän, är ju SL:s mycket otydliga med hur många bussar som behövs - men man får väl hoppas att man under upphandlingens gång förklarar sådant...Fast man får väl förutse att Nobina ändå tagit viss höjd för detta i anbudet.

Att man inte har extra barnvagnsplats bak är helt enkelt för att SL inte ställer sådana krav. Eftersom man däremot har krav på platsgaranti etc. är det ju givet att man beställer med så många sittplatser som möjligt. allt annat vore ju vansinnigt. Sedan kan man ju tycka att SL borde kräva fler barnvagnsplatser, men det är ju en helt annan sak.




Bussföraren

Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 21:39:03 PM

Men nåväl, nu har vi talat i några trådar om 16.00 avgången på 639. Kanske har vi utrönt alla aspekter av just denna bussavgång nu?
Jag kan avslöja att jag ser stående resenärer även på "platsgarantibussar" i Tyresö, Haninge, Värmdö, Nacka, etc. Så det är ju inte helt omöjligt att undvika.

Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.
 

Problemet är ju när detta är högst regelbundet, att de flesta avgångar med jämna mellanrum har stående kunder är ju omöjligt att undvika, däremot bör ju trafikutövaren själv undvika att detta blir standard på enstaka avgångar, antinge genom att förstärka just då eller att genom omplanering av tidtabellen (eller tidtabellerna) fördela resurserna bättre.

Antingen skjuter man fram 15:45 avgången till 15:50 (det kan man göra omgående) eller så tidigarelägger man 16:00 avgången till 15:55 och därefter 16:05 osv (5 min förskjutning under hela 10 min trafiken) och det måste annonseras och ändras i tidtabeller innan det kan införas.
På bägge sätten får man en tidigareläggning av 10 min trafiken

Bussföraren

Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 23:00:33 PM


Sedan är jag alltid förvånad hur man kan våga lägga anbud utifrån SL:s förfrågningsunderlag, som om man jämför med andra trafikhuvudmän, är ju SL:s mycket otydliga med hur många bussar som behövs - men man får väl hoppas att man under upphandlingens gång förklarar sådant...Fast man får väl förutse att Nobina ändå tagit viss höjd för detta i anbudet.



SL brukar ytterst sällan ha synpunkter på hur få bussar anbudet baseras på under förutsättning att omloppslösningen passerar ÅF:s schematiska kontroll, det är ju resp anbudsgivares sak att avgöra antalet fordon + den stipulerade reserven.

Hårdoptimerar man då med snäva tomkörningar och vändtider som kanske inte håller "I R L" får man problem, men just 639 avgången här har ju inte problem p.ga detta utan för att antalet kunder är större än vad en enda buss klarar av.

Om man antar att Keolis körde med normalgolvad ledbuss på slutet på denna avgång så uppstår ju en platsbrist direkt även om resandet bara har gått upp marginellt eller inte alls.

Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 15 november 2011, 01:03:16 AM
SL brukar ytterst sällan ha synpunkter på hur få bussar anbudet baseras på under förutsättning att omloppslösningen passerar ÅF:s schematiska kontroll, det är ju resp anbudsgivares sak att avgöra antalet fordon + den stipulerade reserven.

Hårdoptimerar man då med snäva tomkörningar och vändtider som kanske inte håller "I R L" får man problem, men just 639 avgången här har ju inte problem p.ga detta utan för att antalet kunder är större än vad en enda buss klarar av.

Om man antar att Keolis körde med normalgolvad ledbuss på slutet på denna avgång så uppstår ju en platsbrist direkt även om resandet bara har gått upp marginellt eller inte alls.

Givetvis - men nu avsåg jag just andelen förstärkningar, men som du svarat - och även jag ovan - går det ju egentligen lätt att i det här fallet justera i tidtabellen, utan att det i detta fall kräver några fler omlopp (i princip iaf - kan ju alltid påverka någon annanstans - men inte mer än att det inte borde gå att lösa genom lite följdjusteringar). Även om det väl i sådana fall får bli till nästa höst. Men det gör ju ännu mer att man inte är så pigg på att köpa in ytterligare dimensionernade fordon för den här trafiken.

Nu avsåg jag snarast det ansvar man ger till operatörerna att lösa med förstärkningar etc. Man ger i underlaget en bild av hur många fasta förstärkningar man har och då en ganska översiktlig resandestatistik. Att utifrån den sedan bedöma hur många förstärkningsbussar som krävs - när det i underlaget inte finns med en enda fast förstärkning vare sig på 676 eller 639, blir ju inte lätt. Det var ju också det som orsakade uppsägningen av Keolis avtal (även om det formellt gick att göra utan någon förtida uppsägning) - det vill säga att man kört en massa extrabussar som inte var beställda och tvärtom.

Så all förstärkning som Keolis hade på 639 och 676 förväntas på något sätt Nobina intuitivt förstå behövs. Och därmed köpa in ett par extra dimensionerande fordon (minst) med låentrékrav m.m.. Det minimiutbud som SL krävde på sträckan i högtrafik är ju 30-minuterstrafik - att då förstå när man lägger anbud att man måste ha förstärkning när bussarna går var 10:e minut kanske inte är helt lätt...Och inte vad man kalkylerat med. Och det är ju inte kul om mellanavgångarna samtidigt går halvfulla. Särskilt inte när man får betalt per passagerare och ett förstärkningsomlopp ju blir rätt dyrt - inte bara om det kräver ett extra dimensionerande fordon.

Bara 16.00 avgången på fredagar står ju - om man får tro på statistiken - för ungefär 8-9 procent av de resande i riktning mot Rimbo på fredagar med linje 639 och kanske 17-18 procent av de som reser under högtrafiken i den riktningen. Troligen en högre andel då det ju ändå är en hel del påstigande även efter Rimbo.

Läser man andra förfrågningsunderlag är man ju väldigt tydlig med när det behövs förstärkningar etc, en del TH ger också bra beskrivningar av belastningen på enstaka turer etc. och när förstärkning kan behövas eller om turerna brukar ha stående. Nu förutsätter jag förvisso att man i diskussionerna med SL ställt frågor om sådana här saker för att få förtydliganden, men det kanske är lättare att beräkna om sådant finns i underlaget från början. Det senare ger ju också en rättvisare möjlighet för företag utifrån som inte är så bekanta med de lokala förhållanden som Nobina ändå kan sägas vara.