Blivande H80 där endast "SL" ersatt "SJ" i vingemblemet. Okänd fotograf, samling Greger L
(https://c1.staticflickr.com/5/4494/37310855294_7e10ea2f42_c.jpg)
Mycket trevligt!
Jarlaplan.
Very nice :) !
Två favoriter på samma bild och nästan på hemmaplan...även om man bara ser lite av fronten på CF:en...
/ M v h Walle
Ah,gamla Norra Bantorget.:)
Här var man och tittade mycket innan T-banan öppnades,78?(och hann även åka ett vara på 512 till Storskogstorget innan man skulle hem.)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 november 2017, 17:19:10 PM
Ah,gamla Norra Bantorget.:)
Här var man och tittade mycket innan T-banan öppnades,78?(och hann även åka ett vara på 512 till Storskogstorget innan man skulle hem.)/Ulf
Det är Jarlaplan.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 november 2017, 17:19:10 PM
(och hann även åka ett vara på 512 till Storskogstorget innan man skulle hem.)/Ulf
Det var väl linje 511 Du menade, Ulf? Eller ändrade / flyttade SL linjenumret 512 Nbt - Duvbo torg någon gång i mitten av 70-talet?
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 07 november 2017, 18:58:31 PM
Det var väl linje 511 Du menade, Ulf? Eller ändrade / flyttade SL linjenumret 512 Nbt - Duvbo torg någon gång i mitten av 70-talet?
/ M v h Walle
Absolut var det 511 som gick till Storskogstorget och 512 gick(1973)till Huvudsta-Jungfrudansen.;)/Ulf
Citat från: Greger Larsson skrivet 29 oktober 2017, 20:31:07 PM
Blivande H80 där endast "SL" ersatt "SJ" i vingemblemet. Okänd fotograf, samling Greger L
(https://c1.staticflickr.com/5/4494/37310855294_7e10ea2f42_c.jpg)
(https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/mnphgqoumeebzf.jpg)
Verkligen trevligt! :D
Här kan vi jämföra med systerbussen som jag dessemellan är ute och kör på specialkörningar. Det är fd 0911 senare omnumrerad till 6911. Bussen på din bild har bara texten SJ ersatt med SL i loggan, annars i ursprungligt SJ-skick. Och den buss vi har sparat är ju helt i SL-skick efter ett antal ombyggnader. Man kan verkligen här se hur mycket som är förändrat. Vår buss ska givetvis sparas i nuvarande SL-utförande som på bilden. Den har till och med renoverats en del och vi håller verkligen den i SL-oxblod och alla dess modifieringar som strålkastare och annat :D
Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 november 2017, 23:20:16 PM
Absolut var det 511 som gick till Storskogstorget och 512 gick(1973)till Huvudsta-Jungfrudansen.;)/Ulf
Tack för den kompletterande infon om 512:an. Jag kom inte ihåg vart den "tog vägen" efter Duvbo, s a s...
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 08 november 2017, 09:16:05 AM
Tack för den kompletterande infon om 512:an. Jag kom inte ihåg vart den "tog vägen" efter Duvbo, s a s...
/ M v h Walle
Hej.
Jag tror att sluthållplatsen var Alphyddevägen.
Hälsningar Nisse.
Hej!
Angående bilden ovan på den av SSS bevarade SL 6911, så sågs för ett antal år sedan på en bildvisning i SvOf:s regi en bild på denna buss i den första varianten av SL-målning.
Denna innebar att taket och grillpartiet fortfarande var grått (som SJ:s färgschema), stötfångarna svarta och bussen lackerad i SL:s oxblodsfärg med färgen uppdragen
till underkanten på sidofönstren och dörrarna halvlackade rött nedtill och vitt upptill (även det liksom SJ:s schema vad gäller färgdelning).
Troligen en tidigt utförd omlackering, vilket f ö var vanligare på Enebybergs vagnar, då bussen var märkt '911' utan varken 0 eller 6 som första siffra.
Hobgoblin har tidigare visat en omlackerad Enebybergs-CF märkt '133' från samma period. Kanske dags för en repris på den, Hasse?
6911 blev sedan omlackerad ytterligare en gång till nuvarande utförande med vit rand nedanför sidofönsterlinjen och helmålade röda dörrar, samt övriga tidigare grå och svarta detaljer oxblodsröda.
Efter SSS' senaste uppfräschning av 6911 återstår väl endast återuppsättning av vagnsnummer och SL-märke på bussen. Vad snyggt det skulle bli!
mvh K R
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 08 november 2017, 11:53:30 AM
Hej.
Jag tror att sluthållplatsen var Alphyddevägen.
Hälsningar Nisse.
Tack,Nisse!
Nu ramlade poletten ner... Alphyddan, var det... :)
/ M v h Walle
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 november 2017, 00:20:07 AM
(https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/mnphgqoumeebzf.jpg)
Verkligen trevligt! :D
Här kan vi jämföra med systerbussen som jag dessemellan är ute och kör på specialkörningar. Det är fd 0911 senare omnumrerad till 6911. Bussen på din bild har bara texten SJ ersatt med SL i loggan, annars i ursprungligt SJ-skick. Och den buss vi har sparat är ju helt i SL-skick efter ett antal ombyggnader. Man kan verkligen här se hur mycket som är förändrat. Vår buss ska givetvis sparas i nuvarande SL-utförande som på bilden. Den har till och med renoverats en del och vi håller verkligen den i SL-oxblod och alla dess modifieringar som strålkastare och annat :D
Minns inte men hade inte SLs H80 fyrsiffriga vagnsnummer och SL märken på sina H80? är det på gång på SSS vagn?
Citat från: Railmaster skrivet 09 november 2017, 12:10:55 PM
Minns inte men hade inte SLs H80 fyrsiffriga vagnsnummer och SL märken på sina H80?
Visst var det så.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 08 november 2017, 11:53:30 AM
Hej.
Jag tror att sluthållplatsen var Alphyddevägen.
Hälsningar Nisse.
Hej,
har forskat lite: 512 var den "gamla" linjen som även kördes till/från Duvbo med ungefär varannan buss. Jag började köra i Råsta hösten -70 och då hade (tror jag) linjenumret 502 nyligen tillkommit för turerna till Duvbo. 512 vändes vid Alphyddevägen. 502 skiljde sig också något från 512 genom att gå via Solna Stadshus. På vårkanten -72, när jag tog den här bilden, hade vi slutat vända i Alphyddevägen och Jungfrudansen bör ha varit sista hpl på utväg. På inväg började vi lasta vid hpl Huvudstaleden. Detta stämmer med en körturlista jag har sparat, där det inte finns någon kolumn för Alhv. För varje avgång på 512 står det en anmärkning vid avgångstiden i kolumnen för Jungfrudansen med hänvisning till texten:
Avg.tid fr Alhv (Huvudstaleden), alltså 502:ans hållplats på Storgatan, som på bilden. Kanske döptes denna hpl så småningom om till Alphyddevägen? Frågan är förstås hur vi vände i detta senare skede? Tror mig minnas att vi svängde av ett stycke till vänster och vände på en grusplan (utan hållplats)..... /Hasse
(https://s20.postimg.org/xkxa5lz4t/6457_512_Huv-_B.jpg)
B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!
Härlig bild Hasse :) !
Raketen verkar vara i förhållandevis hyfsat skick ändå. Snygg front hade de i alla fall...
/ M v h Walle
Citat från: K R skrivet 08 november 2017, 13:50:44 PM
....
Troligen en tidigt utförd omlackering, vilket f ö var vanligare på Enebybergs vagnar, då bussen var märkt '911' utan varken 0 eller 6 som första siffra.
Hobgoblin har tidigare visat en omlackerad Enebybergs-CF märkt '133' från samma period. Kanske dags för en repris på den, Hasse?
....
mvh K R
Så gärna.
(https://s20.postimg.org/en8xk8pvx/6133_619_Hagbyv-2_B.jpg)
619 gick Täby centrum - Hagbyvägen. Här vände också tidvis bussar på linje 611 - en förstärkningslinje till 601:an (Jarlaplan - Vallentuna). /Hasse
Hej!
Tack för den!
'133' är snygg i sin lätt dammiga uppenbarelse.
Vad var det nu igen det stod ordagrant på den gula dekalen i vagnshörnet framför framdörren?
Något i stil med: "Gå inte över vägbanan förrän bussen har kört"?..
mvh K R
B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!
[/quote]
Vad hade den för inv. nr hos SJ, 3457?
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 november 2017, 21:33:38 PM
Så gärna.
(https://s20.postimg.org/en8xk8pvx/6133_619_Hagbyv-2_B.jpg)
619 gick Täby centrum - Hagbyvägen. Här vände också tidvis bussar på linje 611 - en förstärkningslinje till 601:an (Jarlaplan - Vallentuna). /Hasse
Trevligt! Jag tycker att en CF är riktigt snygg i just SL-oxblod :D
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 november 2017, 19:44:49 PM
(https://s20.postimg.org/xkxa5lz4t/6457_512_Huv-_B.jpg)
B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!
Citat från: zjbus skrivet 09 november 2017, 23:14:20 PM
Vad hade den för inv. nr hos SJ, 3457?
Hej!
Raketerna hade hos SJ först nummerserien 3207-3240 (34 st). Sedan utfördes en förberedande ombyggnad av vagnarna inför högertrafiken och de fick då nummer 4039-4072.
När sedan SL tog över bussarna fick de littera H84 och blev då numrerade 6439-6472.
Bussen på bilden bar alltså numren 3225 resp. 4057 hos SJ innan den blev SL H84 6457.
mvh K R
Hej!
Tack för hjälpen!
Mvh zjbus
Citat från: K R skrivet 09 november 2017, 23:06:39 PM
Hej!
Tack för den!
'133' är snygg i sin lätt dammiga uppenbarelse.
Den bilden på 133 är en av de finaste bussbilder jag sett!
6x6, negativ färg Kodacolor-X?
/Gunnar
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 november 2017, 19:44:49 PM
Hej,
har forskat lite: 512 var den "gamla" linjen som även kördes till/från Duvbo med ungefär varannan buss. Jag började köra i Råsta hösten -70 och då hade (tror jag) linjenumret 502 nyligen tillkommit för turerna till Duvbo. 512 vändes vid Alphyddevägen. 502 skiljde sig också något från 512 genom att gå via Solna Stadshus. På vårkanten -72, när jag tog den här bilden, hade vi slutat vända i Alphyddevägen och Jungfrudansen bör ha varit sista hpl på utväg. På inväg började vi lasta vid hpl Huvudstaleden. Detta stämmer med en körturlista jag har sparat, där det inte finns någon kolumn för Alhv. För varje avgång på 512 står det en anmärkning vid avgångstiden i kolumnen för Jungfrudansen med hänvisning till texten: Avg.tid fr Alhv (Huvudstaleden), alltså 502:ans hållplats på Storgatan, som på bilden. Kanske döptes denna hpl så småningom om till Alphyddevägen? Frågan är förstås hur vi vände i detta senare skede? Tror mig minnas att vi svängde av ett stycke till vänster och vände på en grusplan (utan hållplats)..... /Hasse
(https://s20.postimg.org/xkxa5lz4t/6457_512_Huv-_B.jpg)
B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!
Hej.
Jo då det fanns en mycket ojämn och gropig grusplan
i backen till vänster om bussen.
Visst håller jag med om att Raketerna var snygga bussar.
Dom hade en viss charm, älskade av några och hatade av andra.
Jag tror inte att någon ( eller bara ett fåtal ) hade fungerande värmemätare,
men det gjorde nog inte så mycket eftersom dom gick som bäst när ångan
sprutade ut vid kylarlocket. Kanske därför det är en vattenpöl under
bussen, trotts vackert väder.
Hälsningar Nisse.
Citat från: K R skrivet 09 november 2017, 23:06:39 PM
Hej!
Tack för den!
'133' är snygg i sin lätt dammiga uppenbarelse.
Vad var det nu igen det stod ordagrant på den gula dekalen i vagnshörnet framför framdörren?
Något i stil med: "Gå inte över vägbanan förrän bussen har kört"?..
mvh K R
En petimeterkommentar kan vara att jag tror att det stog "körbanan" och inte "vägbanan" men jag kan minnas fel!
/Mr H
Citat från: Mr H skrivet 10 november 2017, 13:04:15 PM
En petimeterkommentar kan vara att jag tror att det stog "körbanan" och inte "vägbanan" men jag kan minnas fel!
/Mr H
Du minns rätt!
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 10 november 2017, 13:04:15 PM
En petimeterkommentar kan vara att jag tror att det stog "körbanan" och inte "vägbanan" men jag kan minnas fel!
/Mr H
Hej!
Precis vad jag var ute efter; en uppgift om vad de verkligen stod på dekalen. Dessutom bekräftad av Gunnar D. Tack till er båda!
Nu har jag såsom varande petimeter fått reda på fakta i målet.
Förresten, petimeter eller petimäter? Jag använder själv den första stavningen men det är olika, här enligt Wiktionary:
https://sv.wiktionary.org/wiki/petim%C3%A4ter
Man kan kanske tycka att de är överdrivet petiga och noggranna vid de olika instanserna... ;)
mvh K R
I Råsta gick en bra historia om en Raket och dess glada förare. Under en tomkörning tillbaka till Råga lyckades föraren fä upp farten
lite över det tillåtna på Enköpingsvägen. Polisen var ute denna dag och såg framfaten. Den tar vi sa P, körde om och stoppade bussen Dumt ställe att stå på sa föraren- Vi åker ner på garageplan och gör upp. Sagt och gjort dom äkte naturligtvis lagligt sista biten
Då Poliserna kom in i bussen så var färdskrivaren av typen innerstads mätare dvs rita och sudda rita igen. Föraren mådde gott.
Citat från: Rolle skrivet 10 november 2017, 20:21:21 PM
I Råsta gick en bra historia om en Raket och dess glada förare. Under en tomkörning tillbaka till Råga lyckades föraren fä upp farten
lite över det tillåtna på Enköpingsvägen. Polisen var ute denna dag och såg framfaten. Den tar vi sa P, körde om och stoppade bussen Dumt ställe att stå på sa föraren- Vi åker ner på garageplan och gör upp. Sagt och gjort dom äkte naturligtvis lagligt sista biten
Då Poliserna kom in i bussen så var färdskrivaren av typen innerstads mätare dvs rita och sudda rita igen. Föraren mådde gott.
Hej.
Jag har hört det där också,
men det var väl en Capitol det handlade om?
Raketerna hade väl inte den typen av färdskrivare,
så vida dom inte hade det i ett tidigare skede?
Hälsningar Nisse.
Var H84:orna automatväxlade?
//Peter
Hej.
Ja, dom var automatväxlade. Dom hade en stor spak( typ järnspett ) som man
flyttade framåt eller bakåt beroende på vilket håll man ville färdas.
Jag har hört att dom hade trestegs automatlåda, och fick sitt smeknamn
Raketer efter Amerikanska trestegsraketer.
Sant eller inte, finns det säkert någon här på forumet som kan reda ut.
Hälsningar Nisse.
Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2017, 09:01:44 AM
Den bilden på 133 är en av de finaste bussbilder jag sett!
6x6, negativ färg Kodacolor-X?
/Gunnar
Tack!!
Att det är 6x6, negativ Kodacolor tror jag mig minnas. Stod -X för något exceptionellt eller var det helt enkelt standardvarianten? Inga detaljer går att utläsa på negativen. Jag lär ha använt den vanligaste.
Citat från: Hobgoblin skrivet 11 november 2017, 19:34:23 PM
Tack!!
Att det är 6x6, negativ Kodacolor tror jag mig minnas. Stod -X för något exceptionellt eller var det helt enkelt standardvarianten? Inga detaljer går att utläsa på negativen. Jag lär ha använt den vanligaste.
Det var standardvarianten 1970. Kodacolor kom 1942, den förbättrade Kodacolor-X 1963 och nästa förbättrade Kodacolor II 1972 (110 format) 1973 (övriga format).
Mvh Gunnar
Citat från: Rolle skrivet 10 november 2017, 20:21:21 PM
I Råsta gick en bra historia om en Raket och dess glada förare. Under en tomkörning tillbaka till Råga lyckades föraren fä upp farten
lite över det tillåtna på Enköpingsvägen. Polisen var ute denna dag och såg framfaten. Den tar vi sa P, körde om och stoppade bussen Dumt ställe att stå på sa föraren- Vi åker ner på garageplan och gör upp. Sagt och gjort dom äkte naturligtvis lagligt sista biten
Då Poliserna kom in i bussen så var färdskrivaren av typen innerstads mätare dvs rita och sudda rita igen. Föraren mådde gott.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 11 november 2017, 10:04:31 AM
Hej.
Jag har hört det där också,
men det var väl en Capitol det handlade om?
Raketerna hade väl inte den typen av färdskrivare,
så vida dom inte hade det i ett tidigare skede?
Hälsningar Nisse.
Jag känner bara till "Capitol-versionen" av den historien som jag fick berättad för mig av instruktören S A E Svensson... :)
/ Walle
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 11 november 2017, 10:22:03 AM
Hej.
Ja, dom var automatväxlade. Dom hade en stor spak( typ järnspett ) som man
flyttade framåt eller bakåt beroende på vilket håll man ville färdas.
Jag har hört att dom hade trestegs automatlåda, och fick sitt smeknamn
Raketer efter Amerikanska trestegsraketer.
Sant eller inte, finns det säkert någon här på forumet som kan reda ut.
Hälsningar Nisse.
Jag är väl inte den mest initierade när det gäller Raket-historia, men jag känner till tre varianter varav Nisses ovan är en av dem.
De andra två är dels att manöverpanelen på sidan hade "miljoner" knappar, brytare och vred, dels det i decibeltal mätt oöverträffade
ljud som vackert vrålade ut ur det mycket grova avgasröret vid den imponerande accelerationen. Vid fullgas från Nbt uppför Västmannagatan
kunde man höra dem vid Odenplan. Efter höger-ombyggnaden var Raketerna bara en skugga och en viskning av sina vänster-dito... :(
/ M v h Walle
RAKETERNA eller tresstegssraketerna som de kallades i början hade Volvolådan DRH 1, som funkade klan-
derfritt till skillnad från SS Srm-lådor som konstruerades av Svenska rotormaskiner och sammansattes av vol-
vos växellådsfabrik i Köping (typerna var H30B för Capiotolerna av tidig typ och H30B var avsedd för "pannka-
korna H20. Scania-vabis tillverkade en föbättrad version, kallad HR75, där man slapp srm-lådornas olater.
Man ville pröva framtida växelåsalternativ varför ZF 2HP 45 jämte en förbättrad vilsonlåda med el.-pneumatisk
manövrering blev aktuella. 4 växellådor anskaffades vavid 3223 och 3221 fick ZF-lådorna som kom att hamna i
dessa 1964 och wilsonlådorna -RV 46 lades i 3222. Denna var lätt att köra i och med att denna inte var sen
att släppa aktuellt band när man växlade ur så man kunde växla raskare utan ryck. den andra som fick wilson
var 4068 - f.d 3224, som blev 4068 vid SL 1969. Den sistnämnda fick sin nya låda i samband med kaross-
ombyggnad 1965. Vagnar som fick nya lådor var alltså 3221,3222.3223 och f.d. 3234. Efter den för verkstaden
" smarta" ombyggnaden blev nu dessa missfoster Råstas nya hatobjekt oavsett växellåda,
Hej.
Fanns det två sorters Raketer? Några hade
kantiga hörn bak, liknande H80, medans några hade mer rundade hörn.
Fanns det någon annan skillnad på dessa bussar? Själv var jag då inte mer
intresserad av bussar än att jag visste att en Raket var en Raket. :D
Här är en bild från Håkan Trapps samling där man tydligt ser det mer
kantiga hörnet på den orange bussen.
https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/7e/7e56f990-3709-42d0-a140-c8453168943d.jpg
Hälsningar Nisse.
Angående raketernas bakhörnor gäller att de tillkom på en hel del vagnar vid revisioner eller krashreparationer.
Jag minns inte vilka som byggdes om förutom 3236 på bilden. Golvbeklänaden ersattes av annat material, plast.