För några veckor sedan gjordes några turer runt i Skåne. Både för att dokumentera nytt och gammalt som är på utgång.


Nobina 2579 med flera har flyttats till Helsingborg sedan Helsingborgs Solaris i 79xx serien flyttats till Lund för andra gången på mindre än ett år. Nu verkar iallafall 79xx flyttats till Lund permanent. Hur länge 25xx-bussarna ska stanna i Helsingborg är för mig oklart.
Nobina 2579 strax efter avgång från Helsingborg C.

Nobina 3625 strax efter avgång från Helsingborg C mot Ängelholm som ersättning för tågen. Vad kommer att hända med dessa efter att fler Scania ersätter MAN, Solaris och Volvo i Helsingborg?

Nobina 7664 har varit den enda (?) Volvo 9700 från Nobina som synts som ersättningsbuss i april. Under höstens ersättning syntes även två/tre andra 9700.


Nobina 4032 på linje 8 vid Tandvårdshögskolan i Malmö. Inom kort blir linje 8 på sträckan Lindängen - Malmö C MalmöExpress samtidigt som linje 8 tar över sträckningen till Västra Hamnen som linje 2 har idag. Nya linje 10 tar över sträckan Malmö C - Hyllie från linje 8 samt förlängs till Svågertorp.

Nobina 7364 är en av Malmös kvarvarande Volvo 7700 som tas ur drift inom en månad. Likaså MAN-ledbussarna från Örebro tas ur drift inom kort.
Här syns 7364 nära Triangelns södra uppgång.


Bergkvarabuss 2110 vid Ystads station. Sedan i vintras har majoriteten av Bergkvaras regiontrafik runt Ystad och Sjöbo elektrifierats med korta BYD.

Transdev 2387 vid Ystads station vid avgång mot Kristianstad på SkE 4. Sedan BKB tog över SkE 5 och 8 är denna Mercedes en av få som fortfarande är i tjänst. I december tar BKB även över SkE 3 och 4.

Bergkvarabuss 2121 på en tur av linje 301 som enbart går mellan Ystads station och Almelundsvägen i Ystads norra utkanter.

Bergkvarabuss 1202 är en av få gasbussar som kompletterar Ystads elbussar i stadstrafiken.