Buss 69 trafikerar Kaknästornet igen

Startat av 846, 02 april 2022, 17:10:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

För några månader sedan började 69:an köra till Djurgårdsbrunn, bara några år försenat. Men sedan 25/3 är det tills vidare slut med det. 69:an vänder återigen vid Kaknästornet, vilket innebär att Djurgårdsbrunn är indragen liksom Kaknäs i riktning mot Centralen. Det angivna skälet är vägarbeten så idag begav jag mig till Djurgårdsbrunn för att se vilka vägarbeten som pågår. Inga alls, visade det sig.

Någon som vet mer om detta?

Ulf Berlin

Djurgårdsförvaltningen kanske har dragit tillbaka tillståndet att använda den"tillfälliga"vändslingan där?


Bilderna tagna 22-01-28/Ulf

Ersa

"Tillfälliga" inom citattecken? Så är den egentligen inte tillfällig?

Nico

Spekulerar nu bara, men grejen är väl att det finns ingen vändslinga eller annat speciellt anpassat för buss utan man vänder/vände ju på parkeringen intill. Antar att det nu kanske börjar komma fler bilar... och även om en del av ytan ska vara avlyst så kan det nog vara så att många bilister inte bryr sig vilket innebär risk för skador etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

bussarna vänder vid Kaknäs p g a vändplanen vid Djurgårdsbrunn är i dåligt skick, den ska återvända till Djurgårdsbrunn när planen är åtgärd

Nico

Det finns som sagt ingen dedikerad vändplan här utan man har, sannolikt med stöd av Djurgårdsförvaltningen, fått ta en del av den befintliga parkeringen i anspråk. Sedan är det frågan vad som kan göras med den ytan? En fråga är t.ex. vilken bärighet parkeringen har? Visserligen handlar det bara om tomma bussar så BK2 torde fungera, men det är ju inte alltid mindre parkeringsytor för personbilar har en bärighet som är anpassad ens för det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

846

Verkar verkligen vara att den som bestämde att 69:an skulle vända vid Djurgårdsbrunn bortsåg från verkligheten. Jag tvivlar på att 69:an återvänder dit om vändning på parkeringsplatsen inte är ett fungerande alternativ.

Kristofer

När återgick 69:an till Djurgårdsbrunn? Uppenbarligen är vändning på parkeringsplatsen åter igen ett fungerande alternativ.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Helt rätt att ställa all trafik tills dedikerad vändplan är ordnad. Det här har ibland varit föremål för debatt för linjer i periferin ute i skogarna i länets ytterkanter, men att samma problem finns inne i stan är rätt pinsamt.

Kristofer

Fast nu är man ju tillbaka på parkeringsplatsen (och den grusade biten utanför). Om det beror på att man fått nya garantier från Djurgårdsförvaltningen, eller om man bara givit upp, det är ingenting jag har någon kunskap om.

Kungliga Djurgårdsförvaltningen är väl kanske inte den enklaste motparten, som jag har förstått det.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

zjbus

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.