Fråga om dubbeldäckare i SL-trafik

Startat av Niklas Bygdestam, 26 mars 2022, 22:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

De som vill åka dubbeldäckare i UL-trafik får passa på nu, för i sommar försvinner det.

Men hur är det med SL-trafiken till Norrtälje? Planerar man att behålla detta inom överskådlig framtid? Eller finns det tankar att på sikt avveckla det även där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Tanum97

Transdev har beställt ca. 40 st. dubbeldäckare från Volvo till linjerna 670 & 676 med trafikstart i höst.

Avtalen sträcker sig över 9 år.

Ersa


Niklas Bygdestam

Ja, men så kan det gå ibland....

Jag försöker minnas när de första dubbeldäckarna sattes i trafik på denna trafik. När det gäller UL så kom detta igång 2012 och det blev ju linjerna 773 och 774 som fick dubbeldäckare. Då minns jag att delar av Nobinas dåvarande ledning sa att man var inspirerade av just Norrtäljetrafiken. Jag har för mig att den här Norrtäljetrafiken hade haft dubbeldäckare i alla fall ett par år 2012 när detta infördes i UL-trafik.

Men exakt vilket datum kom dubbedäckartrafiken igång för första gången?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bältes-Assar

Midsommar 2011 kan man hitta att det var i detta forum!

Niklas Bygdestam

Tack! Alltså precis ett år före UL.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

På papperet var det midsommar 2011, men i praktiken hade väldigt få dubbeldäckare levererats då. Folk som i Söderhall, Brottby och in mot stan viftade förbi rätt nya röda B9S på 639, för att få åka dubbeldäckare istället, blev rätt besvikna då gamla slitna röda normalgolvledvagnar utan fungerande AC stånkade sig fram till hållplatsen, efter att 639an precis rullat iväg. Det var först en bit in på hösten 2011 som alla dubbeldäckare var på plats.

Niklas Bygdestam

Bedrev man reklamkampanjer för dessa dubbeldäckare? Under 2012 bedrev man på UL riktigt starka reklamkampanjer för dessa dubbeldäckare. När väl trafiken skulle starta var dessutom samtliga bussar redan på plats, så allting gick igång på en gång.

Med åren har man tydligen haft olika syn på dubbeldäckartrafiken på UL respektive SL. För i SL-trafiken verkar det som om man tycker än idag att dubbeldäckarna är viktiga för Norrtäljetrafiken. På UL försvinner de istället. Någon har dragit en slutsats att linjerna 773 och 774 fungerar minst lika bra utan dubbeldäckare.

Så tydligen är inte trafiken mellan Uppsala och Västerås riktigt jämförbar med trafiken mellan Stockholm och Norrtälje.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

676 har varit väldigt promotad och synlig, inte bara vid själva trafikstarten, utan även vidare under hela avtalsperioden. Såpass mycket att det har varit svårt att missa, om man rört sig i området under 10-talet.

Fredrik Gelin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 mars 2022, 15:52:23 PM

...Med åren har man tydligen haft olika syn på dubbeldäckartrafiken på UL respektive SL. För i SL-trafiken verkar det som om man tycker än idag att dubbeldäckarna är viktiga för Norrtäljetrafiken. På UL försvinner de istället. Någon har dragit en slutsats att linjerna 773 och 774 fungerar minst lika bra utan dubbeldäckare.

Så tydligen är inte trafiken mellan Uppsala och Västerås riktigt jämförbar med trafiken mellan Stockholm och Norrtälje.

Det går nog inte att jämföra linjerna rakt av, men jag gissar att UL gjort bedömningen att man får in tillräckligt många resande i en 15m boggi med normalgolv och därmed inte behöver dubbeldäckare.

Jag vet inte hur mycket baggage det är på 773 och774, använder man de stora bagageutrymmen som finns i dubbeldäckarna?
Om man inte fyller dessa idag kanske det räcker med ett utrymme under golvet på de vanliga boggibussarna som kommer till UL.

676 behöver dubbeldäckare för att klara resenärsmängden åtminstone i rusningstid då det inte finns några vettiga alternativ.

773 har ju tåget parallellt och skall vad jag förstått samordnas med det för att få enhetligt intervall mellan städerna.
Kommer man inte med bussen får man vänta på tåget istället.

774 kortas ju av till Enköping och kompletteras med 874 och/eller tåget om man vill vidare mot Västerås.
Eftersom även 804 går till Enköping antar jag att UL tänker sig att styra resandet till den linjen om det blir för fullt på 774.

I UL-området finns alltså fungerande parallelltrafik till de nuvarande dubbeldäckarna vilket inte är fallet med 670 och 676.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2022, 18:13:57 PM
773 har ju tåget parallellt och skall vad jag förstått samordnas med det för att få enhetligt intervall mellan städerna.
Kommer man inte med bussen får man vänta på tåget istället.

774 kortas ju av till Enköping och kompletteras med 874 och/eller tåget om man vill vidare mot Västerås.
Eftersom även 804 går till Enköping antar jag att UL tänker sig att styra resandet till den linjen om det blir för fullt på 774.

I UL-området finns alltså fungerande parallelltrafik till de nuvarande dubbeldäckarna vilket inte är fallet med 670 och 676.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Försvinner 774 från Västerås blir det föärsämring för de som vill åka buss utan byte som bara tar onödigt extra med tid.
773 har väl inget parallet tåg, inte än iaf.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Men det är väl ändå ganska naturligt med åtminstone ett bussbyte, om man vill åka mellan två residensstäder. Att köra en direktbusslinje till ett annat läns residenssstad är det ytterst få länshuvudmän som gör, utan busstrafiken hålls oftast inom det egna länet. Aternativt går en bit in i grannlänet, till en tätort där det är lämpligt att byta till en inhemsk linje.
Det skulle inte se ologiskt eller kännas märkligt för någon resenär, om VL skulle ta över delen Västerås - Enköping, medan UL lägger mer krut på delen Enköping - Uppsala.

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 30 mars 2022, 00:26:39 AM
Försvinner 774 från Västerås blir det föärsämring för de som vill åka buss utan byte som bara tar onödigt extra med tid.
773 har väl inget parallet tåg, inte än iaf.
774 skall som jag förstått det kapas i Enköping, men det kommer fortfarande gå att fortsätta med 874 till Västerås vilket dock innebär bussbyte i Enköping.

Vill man inte byta kan man välja att resa med 773 som fortfarande kommer att gå direkt och en större del av dygnet än den gör idag.

Jag är inte säker på att jag förstått det rätt, men tanken verkar vara att Upptåget skall samordnas bättre med VLs tåg i Sala så man även kan åka tåg mellan Uppsala och Västerås via Sala.
Detta kommer sannolikt att bli ett viktigt alternativ på helgerna då 773 inte går.

Det fanns för längesedan ett förslag om att bygga pendeltåg till Norrtälje med stationer i Täby C, Arninge och Åkersberga, men det blev en upprustad Roslagsbana och en satsning på dubbeldäckare på 676 istället.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Dubbeldäckare är ingen saliggjörare av allmänheten, de ända de lyckas frälsa är politiker.

För att få åkkomfort som passagerare så krävs det rätt hög standard på vägen, har man åkt när 676an har kört omlagd körväg mellan Brottby och Söderhall så vet man. Det är inte direkt så att de går att sitta och läsa när det gungar fram.

Sedan är restiden, som tidigare nämnts, ett aber. Varje hållplatsstopp tar evigheter. Exempelvis tar sträckan Tekniska högskolan - Danderyds sjukhus ungefär 15-20% längre tid med dubbeldäckarna på 676 än med B9S på 670.
  Så få hållplatser är nästan ett måste, det har ju funnits en hel del förslag på hur många hållplatser som kan tas bort på 670. Men om det är ett vinnande koncept med indragna hållplatser mot att få åka dubbeldäckare vet jag inte.

Sedan bör också resenärsmängden vara så hög att det kan motivera att köra dubbeldäckare.

676SL uppfyller väl alla dessa krav, 670SL blir det mer tveksamt. Kan anta att rätt många linjer ute i landet inte uppfyller dessa krav, och då är det kanske inte så konstigt att dubbeldäckarna försvinner när politikerna blir begeistrade av något nytt.