...Med åren har man tydligen haft olika syn på dubbeldäckartrafiken på UL respektive SL. För i SL-trafiken verkar det som om man tycker än idag att dubbeldäckarna är viktiga för Norrtäljetrafiken. På UL försvinner de istället. Någon har dragit en slutsats att linjerna 773 och 774 fungerar minst lika bra utan dubbeldäckare.
Så tydligen är inte trafiken mellan Uppsala och Västerås riktigt jämförbar med trafiken mellan Stockholm och Norrtälje.
Det går nog inte att jämföra linjerna rakt av, men jag gissar att UL gjort bedömningen att man får in tillräckligt många resande i en 15m boggi med normalgolv och därmed inte behöver dubbeldäckare.
Jag vet inte hur mycket baggage det är på 773 och774, använder man de stora bagageutrymmen som finns i dubbeldäckarna?
Om man inte fyller dessa idag kanske det räcker med ett utrymme under golvet på de vanliga boggibussarna som kommer till UL.
676 behöver dubbeldäckare för att klara resenärsmängden åtminstone i rusningstid då det inte finns några vettiga alternativ.
773 har ju tåget parallellt och skall vad jag förstått samordnas med det för att få enhetligt intervall mellan städerna.
Kommer man inte med bussen får man vänta på tåget istället.
774 kortas ju av till Enköping och kompletteras med 874 och/eller tåget om man vill vidare mot Västerås.
Eftersom även 804 går till Enköping antar jag att UL tänker sig att styra resandet till den linjen om det blir för fullt på 774.
I UL-området finns alltså fungerande parallelltrafik till de nuvarande dubbeldäckarna vilket inte är fallet med 670 och 676.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk