"Nytt" i Helsingborg

Startat av Gano, 12 mars 2022, 10:03:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Som vanligt när det är nyheter i Helsingborg får nytt ses som nytt i trafikområdet och inte fabriksnytt.


Nobina 7390 och 7391 har blivit gula och insatta i regiontrafiken efter att ha varit tågersättningsbussar i höstas. Dock verkar de enbart gå som extrabussar, åtminstone för tillfället.


Bild 1 & 2. Nobina 7390 vid Lasarettet på väg mot Lasarettets hållplats för att avgå med en extrabuss på linje 250 mot Billesholm. Dock har bussarna varken biljettläsare, dekaler eller det grå sätestyget. I höstas var 7389-7391 de enda Scalorna med fungerande skyltning, men nu skyltas antingen ingenting eller bara Nobina.


Nästa "nyhet" är att Nobina 2581 tillsammans med sisådär ett halvt dussin 25xx-vagnar återigen flyttats från Lund till Helsingborg. Dock verkar inga av de 25xx som var i Helsingborg förra våren vara här för tillfället. Detta sker då Helsingborgs Solaris i 79xx serien flyttat till Lund (för andra gången på mindre än ett år).¨
Kan tillägga att 2581 och 2582 som båda flyttat till Helsingborg är ute till försäljning hos Mascus. Vistelsen lär därav inte bli så långvarig.


En liten bonus får bli Nobina 7516 på SkåneExpressen 10 mot Örkelljunga. Under de senaste veckorna har ovanligt många dubbeldäckare varit ur trafik. Vissa dagar har 3 av 5 bussar i trafik utgjorts av enplansbussar. Totalt finns 6 dubbeldäckare för 10:an.

Walter

Tack för bilderna. Sen senaste växlingen mellan 25 och 79 bussar bero på att det nya avtalet i Lund började för dryga veckan sedan. Är36och37 Solaris kvar i Nordväst?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Kul att få se vad de andra Scalorna i denna nummerserie arbetar med.  :)

Gano

Precis som du nämner beror bytet på avtalsstarten i Lund. 36xx och 37xx (diesel-Solaris) är ännu kvar, men de ska väck innan året är slut.
Frågan är hur man löser tankningen på ytterdepåerna i framtiden då även 34xx Volvo ska väck, eftersom biogas såvitt jag vet enbart kan tankas i Helsingborg och Landskrona. Höganäs, Ekeby och Svalöv har såvitt jag vet inte den möjligheten.

Buss_Lund

Hur många fick ni 25xx från Lund?

Niklas Bygdestam

Trevligt att se 7516, alltså en av systerbussarna till Scania OmnLink-gasbussarna i UL-trafik. Och i sin gula Skånefärg ser den ju nästan ut som en UL-buss :-)

I Uppland är ju dessa borta i sommar. Men det har ju framgått i andra trådar att dessa skånska Scania OmnLink-gasbussar kommer att få leva kvar åtminstone ett par år till. Så än är det inte slut, bara för att det snart är slut i Uppland ;-)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hasse L

Det var nyheter!
Hinner väl inte "jaga" så många fler den här gången, men 2580 häromdagen tyckte jag i alla fall var lite udda för Helsingborg:


Niklas Bygdestam

En fråga förresten: Tänkte på bilden på Nobina 7516 på SkåneExpressen 10 mot Örkelljunga. Går den linjen i huvudsak på E4:an? Med andra ord på motorvägen? Eller kör man gamla vägen? Min erfarenhet är att denna bussmodell är lite sega när det gäller att få upp farten på motorvägskörning. De känns lite trötta. Men däremot har de en behaglig gång när man väl fått upp farten och väl kör på motorvägen :-)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

scaniaolsson

Linje 10 går på E4:an i Hyllinge och går sen på motorvägen upp till Tpl Ljungaskog (syd Örkelljunga) där den går av och in på gamla E4:an
Fordonsintresserad elmontör.

Mattias Petersson

Var kommer 34xx Volvo hamna då ??? ::)
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/