Hur många Scaniia OmniCity och OmniLink finns kvar i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 10 mars 2022, 09:59:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Scania OmniCity och OmniLink har nu några år på nacken. Det var nu några år sedan de sista tillverkades. Så givetvis minskar ju antalet bussar av dessa modeller som det alltid gör med bussmodeller som inte längre är i produktion.

Men hur många Scaniia OmniCity och OmniLink finns kvar i Sverige idag? I Uppland finns ännu en stor grupp OmniLink-gasbussar, men dessa ska ju bort från UL-trafiken i sommar. Så bara där blir det en rejäl minskning. Det finns väl kvar ett större antal i SL-trafik? Men i resten av landet då? Det levererades en större serie OmniLink-gasbussar i Skåne som är systerbussar till UL-bussarna. 7530 är ju en skånsk buss medan 7531 är UL-buss. Visst är väl Skånebussarna kvar i Skåne? Hur länge till? Och hur är det uppe i Norrland?

Det känns faktiskt som om det nu håller på att bli ganska få OmniCity och OmniLink kvar nu.

Vad gäller förresten för OmniLine? Det var ingen stor serie i Sverige, de flesta gick till Danmark. Finns någon OmniLine kvar? Och om det finns kvar, hur länge till?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Enligt SBH verkar det ha funnits 14 OmniLine i Sverige. Ingen av dem är idag i trafik, flertalet har exporterats. Den enda som finns kvar i landet ägs av en privatperson och är avställd.

Gano

I Helsingborg finns 41 Scania OmniLink. 7467-7475 samt 7499-7530.
I Norrköping vill jag minnas att det finns 24 stycken. 7465-7466 samt 7476-7498. Dock är en skrotad.
Årsmodell 2012 för ovanstående.
I Helsingborg ska dessa Scania rulla vidare även efter att Nobinas nya avtal träder kraft i december.

Bussfanatikern

Av OmniCity 1 finns det nog inga kvar i reguljär trafik och av OmniCity 2 fanns det väl bara ett fåtal exemplar i Sverige. Dessa rullade om jag minns rätt hos Keolis för SL i Stockholms innerstad. Numera sålda till polen.
Av OmniLink 1 finns det ett antal kvar i trafik men dock inga med dom gamla dörrarna och av OmniLink 2 så rullar dom flesta fortfarande.

Niklas Bygdestam

Av svaren verkar det som om OmniCity skulle vara helt borta från Sverige idag. Kan detta stämma?

När det gäller OmniLink så är det inte konstigt om de flesta OmniLink 1 skulle vara borta idag, dessa är ju faktiskt gamla idag. Men där är det ju intressant att det ändå tydligen finns kvar ett antal.

Ni säger att de flesta OmniLink 2 finns kvar idag. Men gäller det då bara om man räknar med att UL-bussarna ingår? I sommar försvinner ju samtliga OmniLink 2 som går i UL-trafik. Vad som händer med dessa är ännu så länge okänt, men om de säljs utomlands eller kanske skrotas, så borde detta ses som en rätt stor serie som faller ur?

En fråga till: UL-bussarna är ju väldigt sent levererade OmniLink 2. Det var inte alls långt efter att dessa levererats som Scania gick över till Cirywide. Är UL-bussarna den nyaste serien OmniLink som fasas ut i större serie? Bussarna är precis 10 år, och har egentligen några år till på sig, om det inte vore den situation som uppstått in UL-trafiken.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

buskörare

Det är ju inte bara UL som har Link2:or, SL-trafiken måste väl ha ett par 100 kvar?

Niklas Bygdestam

Ja det är absolut inte bara UL som har OmnLink 2. Skåne har ju massor, och dessa ska ju dessutom leva kvar i några år till.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

I SL trafiken är det nog lättare att säga vilket trafikområde som INTE har massor av Omnilink än dom som har...

Lulebussen

LLT har haft flera men har nu bara tre Omnilinkar kvar. Falcks Omnibus i Gällivare har tre stycken f.d. LLT. Enbergs Buss i Kalix har tre stycken. Det är vad som finns i Norrbotten.

Vy buss i Östersund har en hel del Omnilinkar vad jag vet.

eliaS


angulan

Nybodadepån i Stockholm har en hel del Omnilink-1:or, vet inte hur många men runt 50 stycken antar jag

Ulf Berlin


Niklas Bygdestam

I sommar kommer ju samtliga OmniLink-gasbussar som finns i UL-trafik att försvinna. Vart de tar vägen är ännu så länge okänt. Men oavsett vad de gör med bussarna så är en sak säker: De försvinner helt från UL-trafiken. Därmed försvinner faktiskt samtliga Scania Omni helt från Uppsala och UL-trafik. Blir därmed UL först i hela Sverige med att helt få bort samtliga Omni? Och en följdfråga. Om någon redan fasat ut samtliga Omni, men bara hade Omni 1, blir UL först i hela Sverige med att helt få bort samtliga Omni 2?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Elias Karlsson

Jönköpings län blev av med sina sista Omnilink II i Juni 2021 och de sista Omnilink I försvann 2018.

Gano

Kan nämnas att Norrköpings OmniLink kommer flytta till norra Skåne till Helsingborg med smådepåer och Hässleholm - Höör.