Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?

Startat av Stefan P, 09 mars 2022, 13:26:35 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Jag tycker inte att något är konstigt eller speciellt märkvärdigt med Scalorna. Som jag skrev är de, liksom de blå 739x-ledvagnarna av 2011 års modell, men till skillnad från dessa ledvagnar har de bara gått hälften av milantalet. 100 000 mil mot 200 000 mil. Det är inga år eller mil för en ordinarie SL-buss i ordinarie trafik, helt utan "på nåder".
Då är det väl mer ögonbrynshöjande att dessa gamla slitna blå ledvagnar bekostas med en behövlig omvårdnad hos Busland och därefter fem års heltidsarbete.

Niklas Bygdestam

Men de Scalor som idag rullar i UL-trafik, varifrån kommer de? Det är ju inte SL-bussar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussfanatikern


Fredrik Gelin

Tråden verkar väldigt fokuserad på Nobina, men det finns ju minst fyra företag till som kör i UL-trafiken idag på de kontrakt som Keolis tar över till sommaren.
Det borde innebära att det är ett antal VDL:er och kanske lite annat som också "behöver" nya hem?

Danielssons Ylva lär väl exempelvis inte gå att använda i det nya kontraktet tänker jag?

Hur är det med Kristian Larssons Scanior, går de att använda i UL-trafiken även efter juni?

Sedan är det Sköldhs bussar, går de att köra vidare med i det nya kontraktet?

Edlunds är ju redan absorberade av Transdev, men eftersom även Transdev blir av med en stor del av trafiken i UL-området blir väl de bussarna också överflödiga?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Gano

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 mars 2022, 23:04:33 PM
Men om Helsingborg bara ska ha Scania och det saknas 20 bussar så borde väl dessa fd UL Scania OmniLink-gasbussar kunna passa riktigt bra? Det blir ju bara en utökning av en serie bussar som de ju redan kör med. Renovera bussarna så de känns lite fräschare och klä om dynorna till Skåneklädsel så blir väl dessa bra där?

Skulle snarare anta att de OmniLink som finns i Norrköping lämpar sig bättre i Helsingborg, då det avtalet i Norrköping också går ut i sommar. De som finns i Norrköping kom från början från Lund och är därmed "byggda" efter Skånetrafikens krav. Barnvagnsplatsen är till vänster på bussarna i Uppsala, vilket tidigare inte varit accepterat i Skåne. Det är lätt att spekulera, men vi får se. Man vet aldrig vad Nobina får för sig  ;)

Ersa

#35
Först måste man få svar på frågan huruvida det blir några underentreprenörer åt Keolis. Det har varit lite olika gissningar här, och inga definitiva besked har jag läst några officiella nyheter om.

Om alla nuvarande UE fortsätter som idag, lär de väl helt sonika bara sälja sina äldre fordon, eller snarare kanske byta in dem i samband med att de köper nytt. Som mindre åkare alltid gjort.
Övertaliga UL-bussar från Edlunds för Transdev kan ju passa bra för deras nya SL-nordostkontrakt, där även begagnat kan flyttas in. Alternativt Upplands Väsby.
Sköldh bytte ut sina två Volvo mitt under pågående avtal, så de nuvarande torde hålla åtminstone några år in på det nya avtalet, innan det är dags att köpa nytt.
Danielssons kan nog som tidigare skifta bussar mellan Jämtland och Uppland, om de olika fordonskraven tillåter, samt att de köper nya fordon om det behövs.

Stefan P


Niklas Bygdestam

Det finns några serier vi inte pratat så mycket om:

Volvobussar:

71XX-vagnar: Dessa är begagnade och har tillkommit de sista åren. Detta är Volvo 8700. Finns det verkligen intresse att flytta över dessa igen till ny plats? De uppnår nu ändå en högre ålder och Volvo 8700 får ju ses som rätt omodern nu. Kanske sälja dessa utomlands?

75XX och 76XX-vagnar. Detta är den äldre serien Volvo 8900 i Uppland, vissa med lågentré och vissa med högt golv. Samtliga har den äldre instrumentbrädan med principen som ofta kallas "två sateliter".  Men kanske dessa kan flyttas till andra län? De har ett par år till på sig åldersmässigt ändå.

79XX-vagnar. Detta är första serien Volvo 8900 med modernare förarplats med modernare instrumentbräda i UL-trafik. Dessa borde väl kunna få jobb i några andra län tycker man? Så omoderna är de ju inte idag.

32XX-vagnar. Detta blev nästa serie Volvo 8900 med den modernare instrumentbrädan. De är ännu lite yngre. Även dessa borde ju kunna flyttas till ett annat län?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebussen

Som jag skrev ovan så kommer tolv stycken 8900LE till Boden. På presentationen från Nobinas informationsmöte (powerpoint) kan man läsa att det kommer vara tolv tursatta 8900LE av årsmodell 2012. Det borde alltså vara 75/76-vagnar det handlar om, samt någon extra som reserv utöver dessa tolv tursatta. Det finns även en bild på 7586, men det behöver inte betyda att just den kommer.

Ersa

En del 79xx och 32xx som inte hamnar i Boden har ju nämts är intressanta för Södermanland. Gäller även de från Norrtälje.

Buzzlover

Nu har vi fått bekräftat vilka Volvos som eventuellt flyttas och vilka som inte gör det.
7568 - 7590 säljs av https://autoline24.se/-/forsaljning/forortsbussar/VOLVO-8900LE-B9RLE-6x2-7568-7590-21-buses--22031603314951938200
7609 - 7623 säljs också av https://autoline24.se/-/forsaljning/forortsbussar/VOLVO-8900LE-B9RLE-6x2-7568-7590-21-buses--22031603314951938200

Dom 8900 som är kvar i ovanstående serie (om det är några kvar i serien, själv har jag inte så bra insikt i Nobina Upplands vagnpark) lär vara dom som ska till Norrbotten som Lulebussen skrev.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Sköldh ska tydligen inte köra vidare som underentreprenör i kommande avtal. Någon som hört något huruvida det blir några nya UE-kontrakt för resten av dagens UE under Nobina?

Bussmicke

Sköldhs Taxi lägger ner företaget efter tabellskiftet.
Ägaren är 67 år och har hållit på i 44 år. Tog över efter farsan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Låter ju som 7591-7604 (kanske inte alla då) flyttas till Norrbotten isf...

Niklas Bygdestam

Är det någon som vet vad som kommer hända med 71XX-vagnarna då? Detta är ju gamla Volvo 8700 och dessa kom för en tid sedan begagnade till UL-trafiken.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.