Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?

Startat av Stefan P, 09 mars 2022, 13:26:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Här kommer jag med lite svar i frågorna.
Scania Dubbeldäckarna från 2012 (alltså inte den nyaste) låg för ett tag sedan ute till salu på Autoline, men såldes rätt snabbt så dom fortsätter leva någonstans.

Scania Gasbussarna är senast jag kollade (vilket iofs var ett tag sedan) till salu på samma hemsida och har legat ute ett tag, verkar svårsålda.

Volvo 8700 Höggolv låg också ute till salu på samma hemsida sist jag kollade, även dom verkar svårsålda.
Ovanstående bussar såldes/säljes av Nobina Fleet själva.
Sen jag kollade sist kan fler från Uppland lagts till så mitt tips till dom som vill ha koll, gå in på Autoline å leta upp Nobina Fleets försäljnings-profil där alla deras annonser är samlade.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

#16
Kollade precis med lite kontakter.
Som jag gissade ska Norrtäljes Scania 3769 uppenbarligen till Östergötland. Det verkar även stämma bra att alla Scalor i Uppsala och Norrtälje kommer att hamna i SL-trafik, dock har jag inte hört något om vilka trafikområden de ska till. Har för mig att flera 8900:or från Norrtälje ska till Södermanland, men om det blir 79xx och/eller 32xx återstår att se. Det kan ju även bli UL-gula 8900:or som flyttas till Södermanland.

Måste väl be om ursäkt att jag tagit med hela landskapet, både Uppsala och Norrtälje, i samma inlägg, men allt är ju Nobina, och allt ska flyttas ut från sina angränsande trafikområden med bara några månaders mellanrum.

Gano

Åtminstone tidigare har Upplands Scania OmniLink varit ute för försäljning hos Mascus. Att de skulle omplaceras är nog därav inte så troligt.
Liknande Scania OmniLink som är gasbussar finns enbart i Helsingborg (74xx, samt 75xx) och i Norrköping (74xx). I detta fall tar Nobinas avtal i Norrköping där dessa rullar idag slut i juni, samtidigt som avtalet i Uppland.
I Helsingborg ska OmniLinkarna rulla vidare i ett par år till, trots avtalsstart för nytt avtal i december.

Lars-Håkan_E

Skillnaden mot Skåne är att där följer bussarna med avtalet oavsett vem som blir entreprenör

AO

Vad är bakgrunden till att dubbeldäckarna försvinner från Uppland? Missnöje med modellen eller för höga kostnader?

Vad händer med de gamla Hallandsvagnarna (Volvo 8500)?

Ersa

Ser ju nu att tråden gäller Nobina Uppland, och då Norrtälje kommun består av sisådär en tredjedel av landskapet Uppland blev det ju ändå rätt. 8)

Angående dubbeldäckare i UL-trafik kanske UL inte ställde såna exakta fordonskrav, och Keolis vinnande bud hade nog istället andra lösningar för linjerna.

homer

Har fortfarande svårt att se var 11 år gamla boggivagnar ska göra någon nytta, möjligen att dom kan ersätta de sista Volvo B9S i 00 serien i Tyresö?

toddetoddelito

Citat från: AO skrivet 10 mars 2022, 13:16:58 PM
Vad är bakgrunden till att dubbeldäckarna försvinner från Uppland? Missnöje med modellen eller för höga kostnader?

Vill minnas att det beror på vindkänsligheten. Detta leder ju till att man antingen måste ställa in avgångar alternativt ha andra bussar redo för ifall det blir blåsigt, och då är det väl kanske bättre att bara köpa in bussar som inte störs av vinden.

Ebermark

Även Upplands van Hool 3746 flyttas tillsammans med Norrtäljes 3769 till Linköping i juni. Övriga bussar till trafikstarten i Linköping är nya.

DEB

Citat från: homer skrivet 10 mars 2022, 19:39:57 PM
Har fortfarande svårt att se var 11 år gamla boggivagnar ska göra någon nytta, möjligen att dom kan ersätta de sista Volvo B9S i 00 serien i Tyresö?

Även gammeldanskarna 3157-3176, som utöver Norrtälje finns lite utspridda i bland annat Kallhäll och Södertörn, är väl troliga kandidater att ersättas tillsammans med de fyra 68xx-vagnar som finns i Södertälje. Motsvarar väl ganska väl de cirka 10 stycken Scania Scala som finns i UL- och Norrtäljetrafiken idag.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Låter troligt. 31xx i Norrtälje lär enligt uppgift ha kört klart i länet den 22 augusti, och ska säljas eller avyttras på annat sätt.

Niklas Bygdestam

Att Scania OmniLink-gasbussarna är svårsålda förstår man. Hade det varit vanliga OmniLink hade det varit en annan sak. Då hade de nog kunnat antingen omplaceras av Nobina till ett nytt län, eller säljas utomlands. Men nu är ju bussarna starkt beroende av gas, vilket gör allting svårare.

Finns det någonstans i SL-län där de går att använda där det finns gas? Att då måla om dem i SL-rött och köra med dem där?

Systerbussarna finns ju i Skåne. De är egentligen identiska. Dessa tänker de behålla i några år till, i motsats till UL. Skulle det kanske kunna gå att omplacera dessa till Skåne? Att ha dem i Helsingborg och låta dem få ännu fler Scania OmniLink-gasbussar än de redan har? Men de kanske inte får plats där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Tror inte en flytt till Skåne är möjlig pga av ålder. I Skåne har man startat nya avtal med befintliga bussar så jag antar att man kommer behöva nya eller ganska nya bussar framöver.
I Skåne är det annars nu mest tal om elbussar för regionlinjer där detta är möjligt, fler gasbussar lär vi nog inte se framöver.

Annars brukar man börja avtal med många nya bussar och kan då ta in en del begagnade men i Nobinas nya avtal i Skåne har man fräschat upp stor andel av de befintliga bussarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Kan nämnas att det sägs att Helsingborg bara ska ha Scania från och med december i år. Då avtalet omfattar ca 60 bussar och vi har 41 saknas runt 20 bussar. Sen vilka bussar som kommer täcka det tomrummet är oklart.

Niklas Bygdestam

Men om Helsingborg bara ska ha Scania och det saknas 20 bussar så borde väl dessa fd UL Scania OmniLink-gasbussar kunna passa riktigt bra? Det blir ju bara en utökning av en serie bussar som de ju redan kör med. Renovera bussarna så de känns lite fräschare och klä om dynorna till Skåneklädsel så blir väl dessa bra där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.