Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?

Startat av Stefan P, 09 mars 2022, 13:26:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vart tar Upplands bussar i vägen när Nobina tappar trafiken i juni?

73xx vagnarna går SL trafiken, vart resten vägen?

mvh Stefan P




Adminåtgärd: Rubrik förtydligad med hänvisning till regel # 15.

Lulebussen

Tolv stycken 8900LE kommer hamna i Boden för att köra linjerna mellan Boden och Luleå som Nobina tar över i sommar.

homer

Vilka 73XX vagnar avses flyttas till SL? Scalorna? vilka bussar kan dom ersätta, känns som alla Nobinas SL-bussar är nyare är dessa

Niklas Bygdestam

Det ska bli intressant att se vad som händer med bussarna.

Volvo 8900: En del tydligen till Luleå. Kanske de nyaste, bland annat 79XX-vagnarna?

De äldre 8900? Borde kunna hålla lite till i alla fall.

Det finns en serie gamla Volvo 8700 som tillkommit de senaste åren. Har svårt att tro att något annat län vill ha så gamla bussar som Volvo 8700 idag? Sälja dessa utomlands?

Lahti Scala: Ska de verkligen återanvändas? Jag trodde att de sjöng på sista versen och var insatta i Uppland lite på nådatid den sista tiden man har kvar i Uppland? Och att de efter UL-tjänst säljs utomlands? Har jag fel här?

Dubbeldäckarna Van Hool Astromega med Scaniachassi: De har blivit rätt slitna nu, bortsett från en som är nyare. Finns det användning i annat län? Det är i sin tjänst rätt udda bussar. Sälja utomlands? Kanske kan säljas som turistbussar till annat land som bättre begagnade?

Och så har vi en större serie Scania OmniLink-gasbussar. De är rätt slitna numera. De borde vara svårsålda. Finns det annat län som har brist på gasbussar där dessa kan göra nytta? Sälja dem utomlands vet jag är svårt just när det gäller gasbussar. Så det ska verkligen bli intressat att få veta vart dessa tar vägen.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Scalorna är av 2011 års modell, och har därmed fem år kvar att ge i SL-rött. Tre dörrar har de också, och är konverterade till Euro 6, så de passar i princip överallt i Stockholms län. Att man flyttar Norrtäljes redan röda Scalor till annan SL-trafik är ju naturligt, men att man även tänker lacka om Uppsalas gula Scalor till röda var lite oväntat.

Scalorna har visserligen gått över 100 000 mil allihopa, men med tanke på att Norrtäljes blå ledvagnar (också i 73xx-serien och årsmodell 2011) trots 200 000 mil på sina mätare, ska bli SL-röda i höst, är det kanske inte så märkligt att även Scalorna får arbete.

Dubbeldäckarna i Uppsala är det väl samma historia som med Norrtäljes? Lika gamla, lika slitna, och så höga att de bara får köras i Sverige och Finland. Samt vissa länder utanför EU.

AO

Kommer det att komma nya dubbeldäckare när Keolis tar över Uppland? Eller kan det tänkas att några av dessa tas över av Keolis?

Nico

UL har väl sagt nej till fortsatt trafik med dubbeldäckare?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Nej, Keolis tar inte alls över någon dubbeldäckare. Dessa försvinner istället helt från Uppland. Efter att Keolis tar över försvinner samtliga dubbeldäckare från Uppland. Linjerna 773 och 774 som idag trafikeras av dubbeldäckare kommer istället att trafikeras av vanliga bussar. Jag vet dock inte om det är UL som bestämt att alla dubbeldäckare ska bort, eller om det var Keolis som föreslog detta och UL gick med på Keolis förslag.

Keolis lär visst inte ta över en enda buss från Nobina. Inte heller flytta någon buss från annan region där Keolis kör idag. Utan samyliga bussar som Keolis ska ha i UL-trafik blir visst helt nya.

Så därför ska det bli intressant att få veta vart bussarna tar vägen när Keolis tar över. Om de skickas till ett annat län? Eller om de försvinner och lämnar Sverige?

Angående Lahti Scana har vi fått svar: Samtliga ska tydligen bli SL-röda och fortsätta i trafik i SL-trafik.

Men vad händer med alla dessa Scania OmniLink-gasbussar? Vill någon ha dessa? Eller går de till skrot?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Det som inte kan göra SL-tjänst i fem år till, går nog mestadels till demontering, både i Hölö samt utomlands. Det finns ingen direkt marknad för tio år gamla slitna bussar i omvärlden.
Det var ju mestadels detta som skedde med de då omkring tio år gamla UL-bussarna när nuvarande avtal drog igång 2012. En del hamnade i SL-trafik i Norrtälje i några år, medan andra gick mot demontering.

Walter

Nobina har en trafikstart i Östergötland som ska ha dubbeldäckare och andra bussar. Inte helt otroligt om den nyaste av dubbeldäckarna och några vanliga regionalbussar hamnar där.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Uppsalas dubbeldäckare är väl alla lika gamla, medan Norrtälje har en enda nyare Scania. Är nog troligt att man flyttar denna i första hand.

Sen Niklas, vet du väl att det som få gå "på nåder" i UL-trafik, får fortsätta gå som helt vanliga godkända bussar i SL-trafik i många år till.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Står ingenstans här att Scalorna verkligen Ska till SL-trafiken? Tycker mig bara läsa Spekulationer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

#13
Svar till Ersa:

1. Jobbigt att det saknas funktion att citera en föregående skribents text.

2. Svaret på din fråga är Ja. Jag känner till att en buss som åldersmässigt inte tillåts gå i UL-trafik skulle kunna få målas om till SL-rött och sedan användas i alla fall några år till sedan i SL-trafik.

Just därför tycker jag att det är intressant med Scalorna. I UL-trafiken anses de gamla och det är uppenbart att dessa tillkommit som lite "utfyllnad" och få gå lite på nåder ett sista år osv. Men alla inblandade i den saken har givetvis fattat att sommaren 2022 försvinner de. Så då blir det i princip alternativen SL-trafik, sälja utomlands eller skrot som gäller.

Dubbeldäckarna borde vara rätt svåra att omplacera. Visserligen finns det dubbeldäckare i SL-trafik och i Skåne med mera, men det är totalt sett ändå en rätt udda företeelse i alla fall.

Sedan har vi den stora serien Scania OmniLink-gasbussar. I Uppsala är det ju dessa som verkligen dominerar. Depån i Uppsala består till allra största del av just dessa. Dessa är mycket svåra att omplacera just för att de är gasbussar. Hade det varit vanliga Scania OmniLink av samma årsmodell hade det varit annorlunda. Då hade de kanske kunnat lackas om till SL-rött och gå som SL-bussar ett tag till. Eller så hade de kanske varit attraktiva att sälja till något  land någonstans. Men nu är det gasbussar och sådana är extremt svårsålda. Så här undrar jag faktiskt om det inte faktiskt är Hölö som gäller för dessa? Eller möjligen att sälja dessa till ett annat land för att skrotas där? Och då tänkte jag mig att det kan vara någon eller några ägare i ett annat land som redan har en stor mängd Scania OmniLink och att de då skrotar dessa för att livstidsförlänga sina egna OmniLink. Om nu inte min tanke här är lite för långsökt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Jag har inte läst om detta tidigare. Men det är intressant med bussar som skall omplaceras.
I veckan går priserna på bränsle upp. I dag gick man tillbaka till lägre priser men de är mycket höga fortfarande. Detta borde innebära att långpendlare måste åka buss eller tåg. Lämna bilen hemma. Undrar hur mycket beredskap det finns för detta ? Det har ju blivit mycket "mager produktion" för landstingen/regionerna.  Förnuftet borde då säga att man försöker behålla busstrafiken någorlunda intakt och dubblera denna. Bussar finns alltså. Men hur är det med förare. Kanske det kan bli problem med detta ? Turistbussarna har på många ställen minskat i antal. Extraknäckande förare har minskat i antal för att de måste ha speciella kort till färdskrivare och lite annat. Kanske det går att införa vissa dispenser på detta.
Ja, jag tror att höga bränslepriser kommer att leda till flera personer som åker med buss och tåg. Dessutom att det inte kommer att bli nämnvärt övergående. Det känns faktiskt tryggt att veta att det finns fordon som kan gå på andra ställen. Tack Niklas,Ersa Valter för uppgifterna.