Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.

Startat av buskörare, 26 februari 2022, 17:55:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Transdevs dubbeldäckare för SL's linjer 676/670 börjar anlända. De står på Volvo Truck Center i Norrtälje, åtminstone till och från.
De verkar inte fått registreringsnummer än, åtminstone inte skyltar. Men 5577-5580 har de som landat hittills, som inv.nr. Kanske fler, jag har bara sett 5577 och 5580 på bild. Det ska bli 39 st när alla kommit.

Modellen är Volvo 9700DD.

Bussmicke

Otropligt, inga nummer på 1xxxx men ny nummerserie såå klart.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Det kan väl vara bra med en ny nummerserie så man vet vad för slags bussar det är?
Då tycker jag det är knepigare med Nobinas system där bussarna tycks få nummer efter vad som råkar vara ledigt för stunden vilket leder till att likadana bussar kan ha flera olika nummerserier.
Men smaken är som bekant delad och man får så klart tycka som man vill.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


virtual1

Nobinas nummerserie är väl den -enda- som är logisk? 4xxx för nyleveranser, 21xx för demobussar/enstaka köp från andra bussbolag, 60xx för Importer (företrädesvis Norge) och 26xx (övertagande av andra bolags bussar vid avtalsbyte) - sen kan luckor i nummerserier fyllas igen av kompletterande beställningar.

Fredrik Gelin

Arrivas, Transdevs och Keolis system med egna nummerserier för olika busstyper tycker jag är minst lika logisk även om det går åt fler nummer på det viset.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Walter

Fast det har ju Transdev frångått lite då och då och även nu när man lägger in bussarna från de övertagna bolagen i vad man mer kan kalla lokala serier. Men håller med, smaken är som baken och det finns för och nackdelar med alla varianter.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Citat från: virtual1
Nobinas nummerserie är väl den -enda- som är logisk? 4xxx för nyleveranser, 21xx för demobussar/enstaka köp från andra bussbolag, 60xx för Importer (företrädesvis Norge) och 26xx (övertagande av andra bolags bussar vid avtalsbyte) - sen kan luckor i nummerserier fyllas igen av kompletterande beställningar.

Vad som är logiskt beror till stor del på betraktare och sammanhang. Det är svårt att få till ett system som passar alla, men tumregeln borde annars vara att man i första hand ska utgå från vad de operativa användarna (som förare, olika typer av arbetsledare osv.) behöver. Sedan kan t.ex. de som ska hantera fordonslistor och liknande få tycka till i andra hand.

Själv har jag arbetat med flera olika system under åren. Min personliga åsikt är att löpande numeringssystem nog är bra för bl.a. fleetavdelningar osv. som behöver en mera skrivbordsanpassad logik... eller rättare sagt bara vill ha ett system som är enkelt att fylla på och ta bort fordon i. Däremot är det i sådana system ett litet h-e ibland att som t.ex. trafikledare, driftledare, vagnutsättare snabbt komma på vilken vagn som är av vilken sort/modell/typ. Speciellt om man ska hantera flera områden [på distans]. Visserligen finns det oftast systemstöd, men ibland går det bra mycket snabbare att ha somligt i huvudet.

Sedan är det inte alltid uppgifterna som finns inlagda i systemstödet är korrekta. Speciellt inte i sådana fall där man har likartade fordonstyper. Minns en animerad diskussion för ett par år sedan där en Tyresöförare i Petterboda alltmer uppgivet försökte berätta för en upprörd gosse på trafikledningen att bussen hon fått när hon prickade var blå och inte gick att använda på den linje (821) som hon skulle ut och köra på först. Trafikledaren var dock benhård och hävdade att det som stod i datorn gällde... och där stod det att bussen var röd – BASTA!

Fick i egenskap av förbipasserande tjänsteman och allmänt dryg typ ta över luren och påpekade även jag att bussen var blå. Den irriterade trafikledaren i andra änden gav sig dock inte, trots att vi då alltså var var två st. som sade att bussen var blå... först när jag påpekade att detta inte var det militära och att kartan inte gäller före verkligheten så gav sig personen ifråga. I fall som detta påminns jag om hur mycket egen kompetens och praktiskt eget kunnande är värt. Saknar faktiskt SL:s H-littera...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

För mig som förare, är det enda logiska att ha nummerserier efter busstyp. Finns inget krångligt eller ologiskt med det alls , tvärtom. När Arriva målade om några röda till blå i norrort, valde man att ta de som låg i anslutning till de befintliga blå. Riktigt genomtänkt.
Ålder på bussar och var de kommer ifrån, är inget som är direkt viktigt vid utsättning och det är väl ändå för utsättare, trafikledare och förare som det ska vara logiskt? Inte för de utanför.

Peter Rost

Är de bussar som ska trafikera Norrtälje, och Vaxholm försedda med toalett?

https://www.bussmagasinet.se/2020/02/en-verklig-hojdare-fran-volvo/

//Peter

buskörare

Nej  ;D Den finns som linjevariant med.


Jona

Hade jag ägt ett bussbolag, då hade jag skippat ett nummer mitt i en ny nummerserie, bara för att njuta när bussfotograferna kommer till garaget/ringer/mejlar och frågar, jag har fotat alla bussarna nu, men saknar nummer "92" vart hittar jag den?

Höhö torrt gräs...

/Jona
MVH Filosofen Jona

B10M

Nobinas nummer är ju bara en enda röra. Förut kunde man åtminstone utläsa bussens ålder utifrån numret men inte ens det går ju längre. Keolis/Arrivas/Transdevs system är något bättre men de är också ganska röriga eftersom man hela tiden växlar mellan olika principer. Det bästa är väl om man försöker hålla sig till en busstyp per serie men det känns inte direkt som att något av de stora bolagen gör detta.

Bussmicke

#13
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2022, 21:46:35 PM
Arrivas, Transdevs och Keolis system med egna nummerserier för olika busstyper tycker jag är minst lika logisk även om det går åt fler nummer på det viset.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Transdev verkar ha nummerserierna efter avtal.
Nytt trafikavtal = ny nummerserie. I Eskilstuna (10xxx, 11xxx, 12xxx) och i Göteborg (83xx, 85xx, 186xx,187xx, 188xx)  så hade man nya nummerserier för varje busstyper nya avtalet men Östergötland verkar man bara fylla på istället konstigt nog (67xx) oavsett busstyp.

Det är inte så att jag kritiserar bolagen för hur de gör (även om det kan låta så) utan mer att jag försöker förstå varför man gör si och så.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

I de allra flesta fall så har det sannolikt funnits någon grundläggande tanke (logik) med hur inv.nr är organiserade. Det är dock svårt att få till bra system/ordning i takt med att variablerna ökar. Speciellt när vagnar skickas kors och tvärs mellan avtal (och även länder), det finns olika särkrav som färg, utrustning etc. samt att de som håller på med fordon inte alltid har så mycket egen operativ kompetens. Istället blir det som sagt ofta bara en massa siffertrillande vilket går bra i lugn och ro framför en datorskärm, men inte lika bra i alla lägen ute i verkligheten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman