Nobinas nummerserie är väl den -enda- som är logisk? 4xxx för nyleveranser, 21xx för demobussar/enstaka köp från andra bussbolag, 60xx för Importer (företrädesvis Norge) och 26xx (övertagande av andra bolags bussar vid avtalsbyte) - sen kan luckor i nummerserier fyllas igen av kompletterande beställningar.
Vad som är logiskt beror till stor del på betraktare och sammanhang. Det är svårt att få till ett system som passar alla, men tumregeln borde annars vara att man i första hand ska utgå från vad de operativa användarna (som förare, olika typer av arbetsledare osv.) behöver. Sedan kan t.ex. de som ska hantera fordonslistor och liknande få tycka till i andra hand.
Själv har jag arbetat med flera olika system under åren. Min personliga åsikt är att löpande numeringssystem nog är bra för bl.a. fleetavdelningar osv. som behöver en mera skrivbordsanpassad logik... eller rättare sagt bara vill ha ett system som är enkelt att fylla på och ta bort fordon i. Däremot är det i sådana system ett litet h-e ibland att som t.ex. trafikledare, driftledare, vagnutsättare snabbt komma på vilken vagn som är av vilken sort/modell/typ. Speciellt om man ska hantera flera områden [på distans]. Visserligen finns det oftast systemstöd, men ibland går det bra mycket snabbare att ha somligt i huvudet.
Sedan är det inte alltid uppgifterna som finns inlagda i systemstödet är korrekta. Speciellt inte i sådana fall där man har likartade fordonstyper. Minns en animerad diskussion för ett par år sedan där en Tyresöförare i Petterboda alltmer uppgivet försökte berätta för en upprörd gosse på trafikledningen att bussen hon fått när hon prickade var blå och inte gick att använda på den linje (821) som hon skulle ut och köra på först. Trafikledaren var dock benhård och hävdade att det som stod i datorn gällde... och där stod det att bussen var röd – BASTA!
Fick i egenskap av förbipasserande tjänsteman och allmänt dryg typ ta över luren och påpekade även jag att bussen var blå. Den irriterade trafikledaren i andra änden gav sig dock inte, trots att vi då alltså var var två st. som sade att bussen var blå... först när jag påpekade att detta inte var det militära och att kartan inte gäller före verkligheten så gav sig personen ifråga. I fall som detta påminns jag om hur mycket egen kompetens och praktiskt eget kunnande är värt. Saknar faktiskt SL:s H-littera...