Att inga nya röda linjer får x7x-nummer, är SL väldigt noga med. Likaså att x9x består endast av nattlinjer. Nya 68x-nummer vill man tydligen hålla reserverade för trafik mellan Kista och Roslagen, vilket lämnar 60x-66x kvar lediga för röda linjer i områdena Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker och Norrtälje
Att linjer som t.ex 620X, 631X och 636X aldrig fick egna linjenummer berodde sannolikt på nummerbrist. Likaså att V och H infördes på lokallinjerna i Danderyd/Täby, istället för att få behålla sina separata linjenummer för motsols/medsolsvarv.
I Norrtälje trafikområde benämns busslinjerna ändå med enbart de två sista siffrorna av medelresenären, så att byta ut hundratalet till t.ex 9 skulle inte påverka många, om man såg till att behålla de två sista siffrorna för majoriteten av linjerna. Kanske med undantag av kanske Norrtälje tätortstrafik, som kan få nya låga nummer i serien.
I Uppsala län har man bytt väldigt många linjenummer under de senaste två avtalen, då man gick från endast 800-serien (från SJ-tiden) till alla möjliga hundratal, beroende på kommun/trafikområde, men behöll 800-serien för långväga trafik och kommunöverskridande stomlinjer. Jag känner då inte till att det blev så mycket förvirring i detta län i och med detta, och jag tror att invånare i Stockholms län också borde klara samma situation.