Lingmerths Buss i Jönköping AB

Startat av Bussmicke, 15 november 2021, 22:13:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Fortsättning från https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=15300.0.

Någon som kan berätta mer om detta bolag? Man vann trafik i Jönköping 2001, Blev uppköpta (?) av Arriva året efter och innan dess hann man tydligen byta namn till Lingmerths Smålandsbussen i Jönköping AB om jag ska tolka Svensk busshistoria rätt.
Stämmer det att man bytte namn eller är det fel? Anledningen till att jag frågar är att jag skannat in bilder tagna söndagen den 30 juni 2002 på detta bolag och måndagen den 1/7 efter blev det Arriva av allt och jag gjorde en "brandkårsutryckning" ner dit för att hinna fota något innan det var försent. Då jag åkte ner trodde jag man hette det första namnet men väl på plats var det dubbelnamnet på bussarna. Nån som kan bringa klarhet.  Jag har märkt bilderna här med det senare namnet men vet som sagt inte om det stämmer. Google gav inget svar.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

#1
Tack för bilderna Micke, kan tyvärr inte svaren på dina frågor men passar på att fråga om det finns någon med kunskap här kring dessa bussar.  Fanns det någon tanke med numreringen? Bussarna var (för mig) i stort sett identiska men spreds ändå ut över 50x-80x
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mats Karlsson

Detta kan man läsa i BUSSNYTT nr 3-2001:
I juni 2001 påbörjades den upphandlade trafiken för tätorts- och förortstrafiken i Jönköping. De nya aktörerna i tärortstrafiken, i form av Lingmerths Buss AB och Arriva Sverige AB, har tillsammans skaffat 54 nya Scania helbyggda bussar ur Omni-familjen. De nya bussarna fördelar sig enligt följande:
Arriva Sverige AB: 29 OmniCity ledbussar
Lingmerths Buss AB: 20 OmniCity 5 OmniLink
Vad beträffar Lingmerths Buss AB, har de bildat ett nytt bolag för trafiken i Jönköping, nämligen Lingmerths Buss i Jönköping AB. Smålandsbussen AB är hälftenägare i detta nybildade bolag, varför det står både Lingmerths och Smålandsbussen på bussarna. Anledningen till att Smålandsbussen är hälftenägare är att (trots att de annars ej har någon linjetrafik) avtalet säger att 25% av trafiken skall utföras av lokala företag. Samtliga Lingmerths OmniCity har dörrar 2-2-2 och AC. Bussarna garageras hos Swebus i Jönköping i deras vagnhall. Spår nr 1-4 i vagnhallen utnyttjas av Swebus, medan spår 5-8 utnyttjas av Lingmerths. Därför har Lingmerths numrerat sina bussar 501-507, 601-607, 701-706 och 801-805 för att ansluta till det spår de skall parkeras i.
Arrivas OmniCity ledbussar har dörrar 2-2-2-1, där dörrpar nr 1 och 3 är avsedda för påstigande och nr 2 och 4 för avstigande.

Detta kan man läsa i BUSSNYTT nr 2-2002:
I somras tog Arriva över stadsbussverksamheten i Jönköping från Lingmerths Buss i Jönköping AB och Smålandsbussen AB. Anledningen till att dessa sålde sin verksamhet i Jönköping var att Arriva bjöd ett bra pris.

Jag ser i BUSSNYTT att de bussar som Lingmerths skaffade sommaren 2001 var registrerade på Lingmerths Buss i Jönköping AB i Nässjö, medan några bussar som kom senare under hösten 2001 var registrerade på Lingmerths Smålandsbussen i Jönköping AB, Nässjö. Tydligen skapade man ganska snart ett gemensamt bolag för bussarna (den 7 september 2001 enligt Svensk Busshistoria).

Ersa

"Avtalet säger att 25% av trafiken skall utföras av lokala företag."

Det var den mest positiva meningen jag läst på länge. Synd att detta krav idag inte finns ens inom kommunal upphandling. Är det idag inte längre möjligt att ställa såna krav?

Bussmicke

Frågan är om alla bussarna registreras på det ensamma bolaget som bildades 2001 på hösten

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Jag har fått svar på min fråga och det var inte alls vad jag skulle kunnat gissa på och nog ganska ovanligt i sig. Tack Mats.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

#6
När man tittar i fordonsregister kan man få en del underligheter. Namnet på bussen stämmer inte med bilregister.
Smålandsbussen är inget enhetligt namn. Det finns flera bolag och behöver inte heta det hela heller. Det finns ett bolag som man bytte namn till som heter (samma som jv stn på linjen Ulricehamn_Jönköping) Sandseryd Buss). Från början Anderstorps Buss i Vetlanda AB och då ägare bilhandlaren i Vetlanda Gert Nyström och Lars Krieg.
Företaget blev ombildat och togs över av lärare från Jönköping och senare tog HGL (Höglandets Buss AB) över.
Höglandets Buss AB ägs av det stora transportföretaget som ägs av Axeheim.
HGL Buss AB står för Smålandsbussen,Lingmerths, Bliva,Nya Vadstena,Carlsten, Taxi Nyberg och troligen några till.

Nu spelar ett namn inte så stor betydelse. Juridiskt är det organisationsnummer som man använder, men man måste ha ett godkännande från Bolagsverket. Annars kan det hända att namnet inte blir godkänt. Lingmerth var en stor fam ilj med många bröder som var delägare. Men man sålde med ålderns rätt.

https://www.merinfo.se/search?ae6=R%C3%85DHUSGATAN%2023%20B&ae4=N%C3%A4ssj%C3%B6&d=c

Bussmicke

#7
Citat från: Walter skrivet 16 november 2021, 09:57:57 AM
Tack för bilderna Micke, kan tyvärr inte svaren på dina frågor men passar på att fråga om det finns någon med kunskap här kring dessa bussar.  Fanns det någon tanke med numreringen? Bussarna var (för mig) i stort sett identiska men spreds ändå ut över 50x-80x

Kul det uppskattades. Det fanns 901 och 902 också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

901 och 902 kanske stod utomhus då utifrån numreringslogiken som presenterades innan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Precis vad de gjorde också.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.