Detta kan man läsa i BUSSNYTT nr 3-2001:
I juni 2001 påbörjades den upphandlade trafiken för tätorts- och förortstrafiken i Jönköping. De nya aktörerna i tärortstrafiken, i form av Lingmerths Buss AB och Arriva Sverige AB, har tillsammans skaffat 54 nya Scania helbyggda bussar ur Omni-familjen. De nya bussarna fördelar sig enligt följande:
Arriva Sverige AB: 29 OmniCity ledbussar
Lingmerths Buss AB: 20 OmniCity 5 OmniLink
Vad beträffar Lingmerths Buss AB, har de bildat ett nytt bolag för trafiken i Jönköping, nämligen Lingmerths Buss i Jönköping AB. Smålandsbussen AB är hälftenägare i detta nybildade bolag, varför det står både Lingmerths och Smålandsbussen på bussarna. Anledningen till att Smålandsbussen är hälftenägare är att (trots att de annars ej har någon linjetrafik) avtalet säger att 25% av trafiken skall utföras av lokala företag. Samtliga Lingmerths OmniCity har dörrar 2-2-2 och AC. Bussarna garageras hos Swebus i Jönköping i deras vagnhall. Spår nr 1-4 i vagnhallen utnyttjas av Swebus, medan spår 5-8 utnyttjas av Lingmerths. Därför har Lingmerths numrerat sina bussar 501-507, 601-607, 701-706 och 801-805 för att ansluta till det spår de skall parkeras i.
Arrivas OmniCity ledbussar har dörrar 2-2-2-1, där dörrpar nr 1 och 3 är avsedda för påstigande och nr 2 och 4 för avstigande.
Detta kan man läsa i BUSSNYTT nr 2-2002:
I somras tog Arriva över stadsbussverksamheten i Jönköping från Lingmerths Buss i Jönköping AB och Smålandsbussen AB. Anledningen till att dessa sålde sin verksamhet i Jönköping var att Arriva bjöd ett bra pris.
Jag ser i BUSSNYTT att de bussar som Lingmerths skaffade sommaren 2001 var registrerade på Lingmerths Buss i Jönköping AB i Nässjö, medan några bussar som kom senare under hösten 2001 var registrerade på Lingmerths Smålandsbussen i Jönköping AB, Nässjö. Tydligen skapade man ganska snart ett gemensamt bolag för bussarna (den 7 september 2001 enligt Svensk Busshistoria).