Vad har hänt med linje 549?

Startat av Maven, 09 november 2021, 17:36:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Nu har 549 återuppstått fast utan linjenummer (verkar det som) och utan tidtabell.
Mer info här: https://sl.se/omdirigeringar/barkarby
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

igel

Jaha så lekstugan Barkarbystaden är fortfarande öppen för politiker. När man nu har testat både passagerarlösa gondoler, oj förarlösa poddar ska de ju vara, och snabba förflyttningar (BRT), som en tunnelbana på hjul. Blir det nu denna variant.

Hur väljer "värden" vart podden ska åka, eller är det helt automatiserat? 

Bussmicke

Citat från: Buzzlover skrivet 01 december 2021, 21:02:00 PM
Nu har 549 återuppstått fast utan linjenummer (verkar det som) och utan tidtabell.
Mer info här: https://sl.se/omdirigeringar/barkarby
Detta är väl sista desperata försöket innan man helt ger upp lekstugan med dessa bussar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa


Walter

All ny teknik behöver testas och anpassas. Ingen vet hur framtiden är för dessa fordon men jag tror att de i någon form blir en del av framtidens kollektivtrafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Linjen finns nog i första hand för att prova ut tekniken. Inte för passagerarnas skull.

virtual1

fast om man under nu fyra? års tid knappt lyckats locka nån att åka med bussarna, varför skulle man då göra det då man går upp i större skala?

Walter

Riktigt att det är en viktig aspekt. Tekniken är en sak och hur man integrerar det med övrig trafik en annan. Men det måste såklart hänga ihop.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Jag antar att man vill prova ut tekniken först, gärna på en sträcka där det är begränsat med både passagerare och övrig vägtrafik. När man fått mer erfarenhet av detta, kan bolagen bakom detta projekt införa utvecklad teknik på andra ställen i världen. Kanske rentav även här i Sverige.

igel

Desperat försök?, ja det är det nog. Barkarbystaden beslöts med en felaktig tanke av Järfälla kommun redan från början. Det behöver inte vara fel att bygga kvartersbebyggelse i Stockholms län utanför innerstaden, det görs på flera ställen ex. gamla Galoppfältet i Täby eller området mellan Upplans-Väsby centrum och station. Men ingen av dessa områden har som ambition att bli ett nytt Hammarbysjöstad, vilket just Barkarbystaden hade.


Att verkligheten inte riktigt når upp till ambitionerna är uppenbart. Att Järfälla kommun har kraftigt sänkt priset på marken i Barkarbystaden talar sitt tydliga språk. 
https://fastighetstidningen.se/kommunerna-sanker-sina-markpriser-allt-mer/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-for-att-kris-for-nybyggda-lagenheter-sprider-sig-till-hela-sverige
 
   White arkitetkter, som är inblandad i det spårbundna anger upp till 50 000 invånare 2035.
https://whitearkitekter.com/se/projekt/tunnelbanans-bla-linje-akalla-till-barkarby/
   Järfälla kommun talade om 40 000 invånare tio år framåt 2016, dvs 2026.
https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205
   HSB som skrev sin artikel efter 2016 talar om 30 000 invånare till 2032.
https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205
   
Mellan 2014 (det år då den förste flyttade in i Barkarbystaden) och 2020 hade kommundelen Barkarby-Skällby, där Barkarbystaden ingår, ökat sin befolkning med 5 000 invånare. Så ska vi tro på HSB's siffror ska ytterligare 25 000 flytta in de kommande 11 åren, White arkitekter's (upp till) 45 000 de kommande 14 åren, och Järfälla kommun 35 000 de kommande 5 åren.   

Man var uppenbart så fast i tanken på ett nytt Hammarbysjöstad att man var tvungen att planera in en "tvärbana" som skulle gå genom området även fast det var högst oklart varifrån och vart den skulle fortsätta utanför området. 

Så dessa "kollektivtrafikexperiment" verkar mest vara ett desperat försök från politikerna i Järfälla kommun.

Ericsson's experiment med sina gondoler i Kista var att testa 5g nätet med rörliga punkter, i stället för att köra runt med en golfbil, så gjorde man en kul grej av det. Att testa autonoma fordon var aldrig själva experimentet.
   Det är rätt meningslöst att experimentera med olika lösningar på persondistributionsnät om själva fordonen inte fungerar. Och de gör de inte så länge man inte har lyckats bli av med föraren och de är sant självgående. Innan dess kommer inga sådana system vara ekonomiskt försvarbara, oavsett hur smart nät man har lyckats skapa.

Walter

Innovation drivs av att det blir fel i vägen fram till rätt lösning. Utan misslyckanden hade inte mycket av den teknik och kunskap vi har idag blivit realiserad.

Det inkluderar även kollektivtrafik och stadsbyggande.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!