Omprofilering på busshållplatserna i SL-land, hur går det?

Startat av virtual1, 04 november 2021, 15:26:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Är det nån som har koll på vad som händer med omdekaleringen av busshållplatserna i länet till den nya profilen? Kändes som allt hände under senvinter/vår/början på sommaren och sen har inget hänt alls? Jag uppskattar att nånstans mellan en dryg tredjedel-hälften av alla busshållplatser har dekalerats om, men det känns som att det händer absolut noll just nu och inte heller hänt nåt de senaste fem månaderna.

igel

Längs Vaxholmsvägen har det nog skett den senast månaden.

Bussmicke

Var förbi Tullinge station förra veckan och där var det ändrat.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristian

Här ute på Södertörns landsbygd har ett fåtal hållplatser fått nya skyltar. Kan det ha att göra med att de nya hållplatsskyltarna i många fall är typ fyra gånger större än de gamla, således måste alla dessa tillverkas från grunden? Kanske låg prio på sådant arbete? Många glasbusskurer har däremot fått nya dekaler.

virtual1

Ni kan ha rätt i att det sker en del, men i Täby där jag jobbar och i Huddinge där jag bor så är det som jag säger, Tullinge har jag för mig är ändrat sen ett tag tillbaka - det känns som de flesta hållplatserna längs 226:an är uppdaterade sen ett antal månader tillbaka.

Ulf Berlin

Dom kanske ligger i en(försenad)container från Kina.../Ulf

Oskar A

#6
I Ingeborgsby som ligger i Nobina Norrtäljes trafikområdep men faktiskt i Uppsala län byttes skyltarna någon gång under sommaren.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Nico

Tanken var inte att allt skulle bytas direkt utan istället successivt allteftersom löpande underhåll utförs. Att åka ut och byta rubbet på säg 1-2 veckor skulle kostat multum. Allt är inte heller klart utan pga den sämre synbarheten så ska tex topptavlornas stolpar och väderskyddens första hörn kompletteras med röd/vit reflex enligt den plan som finns.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Synbarheten med dessa nya topplavlor är verkligen noll och ingenting nattetid. Nu gäller det att titta på PC:ns nedräkning, samt minnas olika vanliga trafikskyltar i närheten av olika hållplatser man ofta trafikerar, så man inte missar dem i mörkret. Man kan till och med ta sikte på olika trafikskyltar ett par hundra meter efter hållplatsen, för dessa ser man på långt håll.
Jag kan inte förstå alls hur man inte kunde göra åtminstone det röda fältet och den blå bussen på SL-topptavlan reflekterande i den riktning bussen kommer från, då rött inte konkurrerar med många andra trafikskyltar och reflexer.
Man har ju sedan något år experimenterat med dessa rödvita reflexer på vissa specifika hållplatser i länet, och dessa är verkligen dåliga de också. Finns nog bättre reflexer på Wish för nån tia.

Det ironiska är att många huvudmän hade rätt bra reflexer på topptavlor förr, från millenieskiftet och framåt, givetvis i varierande grad mellan länen. Men från och med omkring 2020 går man verkligen bakåt med stora kliv, genom att försämra synbarheten i många län.

Nico

Allt handlar om kostnader och reflexer är relativt dyrt... och ska det till på kanske 14 000 stoppställen så... Design är numera även oftast överordnat de praktiska frågorna. Jämför med att även UL verkar ha infört en ny typ av topptavla med grått och gult istället för de klargula som i sig bara kom för ett fåtal år sedan.

Många av besluten kring dylikt fattas även av tjänstemän med väldigt ringa (eller ingen alls) trafikoperativ kunskap. Jämför även med när man ändrade märkning för ersättningstrafiken i SL-området för ett par år sedan. Även där får man som förare numera nästan sitta och gissa sig till vilket hpl.läge som gäller och var det finns.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

"Tanken var inte att allt skulle bytas direkt utan istället successivt allteftersom löpande underhåll utförs" - Jo, det är ju vettigt, men undrar om det funkar så bra i praktiken, såg Keolis hållplatsservice vid källbrink här i Huddinge för ungefär en månad sen och tänkte att nu byter de säkert ut topptavlorna, men nej, inget sånt skedde,då vet inte vad de gjorde där alls...

Nico

Kunde ju kanske ha skrivit 'allt löpande underhåll på topptavlor' mm. Underhåll av ett hållplatsläge rör alltså inte alltid skyltningen utan det beror alltså även lite vad det aktuella underhållsuppdraget gällde. Var det tex bara vanlig städning så gör man normalt ingenting åt topptavlorna etc. annat än om det finns något akut (typ skadegörelse) som behöver åtgärdas.

Sedan har det även lite med hanteringen i övrigt att göra. Åtminstone Keolis och Nobinas hållplatsservicegrupper brukar färdigställa topptavlor och stripes inomhus, dvs. i hållplatsservicelokalerna, och sedan åka ut och byta vid konstaterat behov. Då ingår det som en del i just den planerade underhållsrutinen för sådant. Det finns ju däremot knappast resurser för att åka runt med X antal färdiga topptavlor för specifika hållplatslägen bara för att kunna byta utifall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2021, 12:00:03 PM
Det ironiska är att många huvudmän hade rätt bra reflexer på topptavlor förr, från millenieskiftet och framåt, givetvis i varierande grad mellan länen. Men från och med omkring 2020 går man verkligen bakåt med stora kliv, genom att försämra synbarheten i många län.
Men på den tiden klistrades texten och sträcken på tavlorna, idag skrivs allt ut. Och å blir det inga reflexer. Men det hade inte de gamla varianten tavlor, som var utskrivna, efter millenieskiftet heller. 

Däremot är det ett uruselt betyg för SL, som inte tycks veta vad för typ av verksamhet man har trafikhuvudmannaskapet för. Det inger ju inte förtroende direkt.

Ersa

Det finns viss reflektion i tavlorna som sattes upp som nya från sisådär 2018 och framåt, men nu ska ju även dessa rätt nya topptavlor ersättas med de nya som är helt mörka nattetid.
Att de skrivs ut är ju inget hinder att man gör den översta delen med det gråa fältet, den blåa fyrkanten med bussymbolen och det röda fältet reflekterande. Det vita med linjenummer och annan fakta i svart text kan hållas icke reflekterande för att spara pengar och besvär vid ändringar genom åren.

Angående UL:s nya tavlor är de inte bara i hälften mörkgrått numera, utan de är även i mindre storlek än föregångaren. Då blir det bra jämvikt på 677, när man inte ser en enda topptavla på någon sida av länsgränsen efter att solen gått ner.

Bussmicke

Finns det nån hållplats kvar med så gamla skyltar som från 1970-talet Före 1977 kvar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.