Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

B10M

Lägg till att VDL:erna sällan har fungerande luftkonditionering. I övrigt har Arrivas VDL en idiotisk placering av innerbelysningen med superstarkt ljus i taket precis intill fönstret, medan resten av taket är kolmörkt. Blir lätt åksjuk när det är omöjigt att se ut under den mörka årstiden. Transdevs moderna VDL-bussar har däremot mer vettig belysning.

Ersa

Det känns som att VDL är en välbyggd konstruktion i grunden, men har specats lite illa av köparen, samt försummats av verkstäderna under decenniet de rullat i Norrort. Att flytta om backspeglar och korrigera belysning och solskydd känns som rätt enkla justeringar för en seriös operatör. Att AC:n ska fungera är ju ett krav, så där får man som seriös operatör se till att den fungerar helt enkelt.
På det hela känns det som att svenska köpare fortfarande än idag är rätt dåliga på att speca bussar rätt.

buskörare

Känns ofta, vilket jag tror stämmer också, som att de som specar bussar, inte har kört buss själva. Jag stör mig mer på förarfläkten i VDL än fläkten i MAN, jag hör inte den så mycket. Kanske har radion på för högt.
Tror inte det funnits krav på fungerade AC i E20, men förhoppningsvis finns det det i E35/38.

Och nej, värme/AC funkar inte vidare värst i VDL. Men ännu sämre i b7:orna.

igel

Det finns väl ingen normal operatör som specar något av de saker som är dåliga på VDL. (Kan inte tänka mig att Nobia skulle speca hur många millimeter det fria rummet ska vara mellan en öppen förargrind och sittande passagerare, samt att förargrinden ska gå att öppna även om passagerare sitter). 
   Specar gör man väl när det kommer till val av stolar, övrig inredning, antal dörrar, AC-reglering, typ av backspeglar. I övrigt förutsätter man väl att standardlösningen ska vara en bra lösning, om man inte har några specifika särkrav. 

Möjligtvis är väl funktionen att både kunna tanka bussen samtidigt som man har dörrarna öppna en sådan sak. Men i en buss som är avsedd för linjetrafik och inte turisttrafik, har jag svårt att se hur någon operatör skulle ha råd att tanka och städa vid skilda tillfällen (utom möjligtvis någon mindre operatör som inte har pump på garaget).


(Ska jag gissa så är förargrinden framtagen för en buss med dubbla framdörrar, som då saknar det främsta sätet, Och att bussar med enkel framdörr byggd för landsbyggdstrafik normalt saknar förargrind. Men i så fall borde VDL säga till att kombinationen av förargrind och enkel framdörr inte är lämplig).

Ersa

Sedan bra många år säger tillverkarna inte alls till om att vissa kombinationer kan bli besvärliga om de beställs i samma fordon. Det är upp till köparen att själv förstå vad denne beställer, och det är detta vi varit dåliga på i Sverige länge, vilket är något vi borde ha lärt oss för sisådär 10-15 år sedan.
T.ex gaspedaler det var bråk om på Solarisbussarna i innerstan för många år sedan. Man specade en specifik bromspedal, men sa inget alls om gaspedalen. Då fick man en väldigt märklig kombination med märklig höjdskillnad som resultat.

buskörare

#35
Nu hörde jag att det trots allt är överklagat igen. Nån som kan bekräfta?

Edit: Fick info från annat håll nu, så ja. Det är överklagat.

igel

Vad är överklagat? beslutet att inte ge prövningstillstånd?

buskörare

Jag vet inte vad för beslut kammarätten tog. Men nu är det upp till högsta förvaltningsdomstolen att ta beslut om jag förstått det hela rätt. Tills dess, får inga kontrakt skrivas under.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Ersa


buskörare

Keolis, Arriva och Nobina. De som överklagat tidigare gånger med.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Har SLL vunnit i 2 instanser, ska man väl inte bara ge upp nu.

Ersa

Det finns säkerligen stora pengar i dylika stora avtal, så man får väl helt enkelt räkna med att det strids upp till högsta instans. Speciellt när man fått sina storbolag, som ju har gott om resurser att arbeta med överklaganden.
Det är således regionen själva som skapat situationen och alla förutsättningar.