Halt väder 2 feb+ lite olyckor och lite om eldrift

Startat av S Svensson, 02 februari 2021, 15:33:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det är halt ute tydligen på några platser. Bussar och andra fordon har varit inblandade i olyckor. Sådana har hänt i Viared utanför Borås och på vägen till Motala utanför Tjällmo. Jag såg lite grand på BT och Motala T men de har låsta artiklar. Och som nyhetsförmedling kan det vara intessant. Men som sagt händer sådana olyckor varje år.
Andra nyheter: I går kom uppgift om elförbrukning. Det är hög sådana moment (kWatt) och det är förberett att starta Karlshamnsverket. Nästa topp tror man kommer fredagen 5 feb.
Nästa nyhet kom i SR P1 idag. Trafikverket vill bygga laddstolpar över hela landet. Men "elvägar" vill man vänta med tills det blir europeisk standard.

Bernt Talbrant

En buss och en långtradare kolliderade på tisdagsförmiddagen på Viared i Borås. En person på bussen fick lättare skador och fördes till sjukhus.

Inblandad buss var en av Nobinas (egentligen Västtrafiks) MAN A21 (9)2321-28 på linje 20. Bild finns i Expressens notis om händelsen.

Expressen: Lastbil i krock med linjebuss – person till sjukhus

Bernt Talbrant

Det bör ha varit Nobina 2324, f d BL 092, som var inblandad i olyckan vid Viared. Återstår då att se om mittdelen i fronten, där märkningen "Kungens buss" sitter, klarade sig. Av bilden i notisen verkar det inte omöjligt.

Ulf Berlin



Ulf Berlin

Tack.
Finns det bild på bussen ifråga med detta märke på?/Ulf
(Torde ju vara en skalp att få på bild ;))

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Jag har inte tillgång till mina bilder i full utsträckning just nu så jag kan visa en närbild på märkningen men jag länkar till en bild som Staffan S tagit.

BL 092 på Kvarngatan i Borås i juni 2012

reseguiden86

Vad tänkte BL på när den bussmodellen beställdes med den typ av säten? 092 bla är inte direkt bekväm att åka i.

yngrot

De valde billiga enkla säten dessutom står de mot vandalisering. Men väldigt obekväma  åka i
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Tack för bilderna på den liite ovanliga texten ;)/Ulf

Bernt Talbrant

För den som är intresserad kan nämnas att Nobina 2324, f d BL 092, åter är i trafik efter olyckan det skrivs om ovan. Trevligt nog var den del där texten "Kungens Buss" står inte skadad och behövde således inte bytas ut utan sitter kvar med text och krona.

Citaro C2

Själv har jag inga som helst problem med den typen av stol. Den är mer eller mindre standard på stadsbussar ute i världen. Det är högst ovanligt att stadsbussar har stolar  med tjocka dynor. Eftersom jag dessutom är tung (100+ kg) så föredrar jag stolar med tunnare dyna eftersom jag bara sjunker ner i de med tjocka. Stolar med tunnare dyna och rygg brukar dessutom ha mycket bättre stöd för ryggen och svanken.

Sen är det ju så att utanför detta forum så är det absolut INGEN som bryr sig om vad en stadsbuss har för stolar.

igel

Så länge som operatörerna använder de på stadsbussar ja, men när de används utanför ren stadstrafik kommer en hel del klagomål från passagerare.

Citaro C2

Det kan jag förstå. Själv föredrar jag hur det är I ex Tyskland där man köper bussar anpassade till de linjer de ska gå på. Här i Sverige kör vi ju gärna bussar som passar.bäst på landsbygden i tätortstrafik och vice versa. Men så blir det när det ska dumsnålas.