Favoritbusslinje

Startat av toddetoddelito, 21 december 2020, 20:31:25 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Tommy H

Östgötatrafikens linje 535 från Åtvidaberg till Valdemarsvik på smala, slingriga landsbygdsvägar är en upplevelse i sig. :)
Tyvärr går inte linjen hela vägen sedan några år tillbaka...

Från Åtvidaberg via Gärdserum, Falerum, Hannäs, Kvarnvik, Holmtebo till Valdemarsvik.
Och hem från Valdemarsvik via Kårtorp, Västertryserum, Skrickerum, Hannäs, Falerum, Gärdserum till Åtvidaberg.


SJ 1691 i Valdemarsvik 1988


Näckrosbuss 5231 i Gärdserum i juni 1995
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 december 2020, 13:55:30 PM
Gamla 613 Roslagstull-Universitetet var inte heller spännande, köer och köer.r.

Hur lång var körtiden enligt tidtabell resp. med köer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 december 2020, 13:55:30 PM
Utanför SL:s ansvarsområde fast ändå i Stockholm tillhörde personallinjen Vasagatan-Tomteboda (Postterminalen) dem mindre spännande linjerna, gott om risk för kö på merparten av linjesträckningen, Klarastrandsleden-Kungsbron- Vasagatan och vändning runt Rödbodtorget (Denna kördes av Wasatrafik (sedermera Swebus)
Här körde jag också en av de allra sämsta bussarna jag kört i reguljär trafik, nämligen Swebus 1913...

Å just Den bussen åkte jag troligen enkom till Trångsund för att fotografera...  ;D

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 25 december 2020, 21:11:54 PM
Hur lång var körtiden enligt tidtabell resp. med köer?

Tyvärr har jag ingen tidtabell tillgänglig just nu, sista trafikåret var nog 1985-1986 om jag minns rätt.

Någon som kan plocka fram en?

Carl Eric

Citat från: Jocke Selling skrivet 24 december 2020, 03:23:37 AM
Som UL människa jag är :

UL 108-som jag trist nog inte kört sedan oktober 2010 är nog den absoluta favoriten. Underbara miljöer och småspännande utmaningar rent framkomlighetsmässigt (mittlinjer vad är det)

UL 104 -som linje 108 fast inte åt samma håll ;)

UL 809-Jäkligt trevlig linje som bjuder på vackra miljöer i lagom tempo.

UL 823-är man uppväxt i Vattholma så är man...

Tänk så olika det är - UL 809 är den linje jag gillar minst att köra. Däremot håller jag med dig om 823, och måste också lägga till 811 upp till Öregrund!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

at1981

Hej!

- - -
Jag har mest fina minnen från förr i tiden på gamla goda tiden! :)

***

* Minns på den gamla goda tiden när linje 636 och 637 utgick från Tekniska högskolan och ännu bättre var det då dem gick via Väsbylund innan motorvägen blev klar norr om E18.
-> Men den sistnämnda detaljen såg jag endast i tidtabellerna för när jag började nöjesåka var motorvägen klar norr om Söderhall.

* Minns även linje 635 som gick till/från Tekniska ut till Yxlan och Blidö via Åkersberga! Det var tider det! (Var bra också när enstaka turer på linje 634 angjorde Tekniska men det är ett minneblott det med)

* Självklart minns jag linje 639 på gamla goda tiden då den gick sju dagar i veckan året om och även via Hargshamn!

***

* Mer som också var bra på gamla goda tiden var turer på linje 436 som gick via Bullandö och turer på linje 440 som gick via Saltarö!
* Minns under en period också när enstaka turer på linje 436 gick till/från Ramsdalen ute på Värmdö, främst på helger.

* Men det bästa som ändå vart ute på Värmdö var när linje 492 gick ut till nästan samtliga ändhållplatser i Värmdö kommun som t.ex. till Överby via Stavsnäs och Sollenkroka
samt från Saltarö till Slussen via Bullandö! Föregångaren till linje 492 var linje 422 som hade liknande trafikuppgift och när 492 infördes blev det en riksnyhet av det i Aftonbladet minns jag!

***

* En mycket saknad linje är även linje 832 mellan Östhammar och Gävle!
* På gamla goda tiden kunde man dessutom se SL-bussar (tillhörande Busslink) på renodlade UL-linjer till bl.a. Forsmark, Björklinge och Järlåsa.

***

Tyvärr varar inget för evigt! :(
Det som en gång i tiden var bra :) lyckades bli sämre med tiden! :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

#21
Det beror på vems perspektiv man ser det från. De extremt långa linjerna du älskade, Alexander, var inte speciellt populära bland förarna och majoriteten resenärer som satt i samma buss i tre timmar utan toalettmöjligheter. När något inträffade, en buss som fick tekniskt problem eller ett träd som föll över vägen, blev det väldigt många mil busstrafik som ställdes in. Speciellt sårbart blev det på helgdagar, då ingen jourpersonal fanns tillgänglig.

Egna linjer som uppskattas finns det relativt gott om. Några exempel:
SL: 620, 621, 625, 644 och 655.
UL: 186, 806, 808 och 809 på samma arbetspass var trevligt. Även flertalet av Knivstalinjerna var treviga.

SL 625 var trevligare då den var dubbelriktad och gick åtminstone upp till Rimbo. Dåvarande UL 807 var betydligt trevligare än sömnpillret SL 677.

roggek

#22
Min favoritbusslinje var salig nattringlinje 94 i Stockholm fram till sommaren 1997 i valfritt varv en fredag eller lördagsnatt.
Mycket skönt folk man stötte på och kunde ha diskussioner med i timmar...och inte behövde man gå av heller...

Höjdarna var ju när man fick följa med in på Söderhallens gård (glömmer aldrig snubben som trodde att "korvkiosken var öppen" i utryckningskiosken :))
Eller när de som hade gitarren med sig förgyllde hela bussresan med sång.

Visst luktade det gammalt kiss och snusk om vissa ibland, och det fanns bra många "trasiga själar" på de turerna, men på det hela stora så var gamla 94:an som en slags "inrättning", en samlingsplats för allt och alla. 

Det var tider det...
94:an idag är inte lika rolig...

Ulf Berlin

Underbara minnen Rogge :)
"Innervarvet"kördes med H10or från Söderhallen och"yttervarvet"med H2or från Hornsberg :D/Ulf

Lars-Håkan_E

H11:or var det vanligaste som Söh satte ut på 94:an

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 25 december 2020, 21:29:41 PM
Å just Den bussen åkte jag troligen enkom till Trångsund för att fotografera...  ;D



Tack Micke!

Leyland

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 december 2020, 21:48:15 PM
H11:or var det vanligaste som Söh satte ut på 94:an

Några år tidigare H34 och H59.... ;)

Söderhallen hade mig veterligt aldrig några fast stationerade H10:or. Däremot hade Hyh några E-vagnar på 94:an vissa tabellperioder och vid något ATR-byte mellan Söh och Hyh kunde faktiskt H10 gästspela på Söder.

Jag får i ämnet lägga en röst på linje 790, halvvarv lucianatten 1980 med H34.

Lars-Håkan_E

Dem två H10:orna som växlade mellan HYH och SÖH var ju 6545-6546 för b.la växellådsproven.

En av dessa två hade jag på SÖH:s 790 sväng en enstaka gång, och vid något tillfälle på 96:an, hur var det? 46:a eller 53:a som blev 96:a?

Ulf Berlin

Naturligtvis var det"Innerstads"H11orna som kördes ;)/Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.