Länstrafiken stoppar all trafik till och från Gällivare centralort

Startat av Fredde, 17 juni 2020, 19:33:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Länstrafiken meddelar att de slutar köra till och från Gällivare centralort från och med onsdag.
Istället kommer bussen att stanna på busshållplatser utanför staden.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/horvalls-buss-slutar-kora-till-och-fran-gallivare

Maven

Märkligt! Hade de spärrat vägarna för all trafik till och från Gällivare hade det väl varit en annan sak, men varför bara dra in busstrafiken?

VincentJkpg

Är ju redan igång igen så känns som en ganska meningslös åtgärd

Fredrik Gelin

Citat från: Maven skrivet 18 juni 2020, 13:25:30 PM
Märkligt! Hade de spärrat vägarna för all trafik till och från Gällivare hade det väl varit en annan sak, men varför bara dra in busstrafiken?
Syftet var väl att försöka begränsa möjligheterna för spridning av Covid-19 sedan man fått ett utbrott i staden.
Då är det kanske lättare om man begränsar möjligheten att resa till och från staden med kollektivtrafiken där man kan smitta många fler än om man kör bil.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


John P

Visst är det mycket lättare att stoppa kollektivtrafik än privatbilar, men det bästa vore ju att ha vägspärrar på infartsvägar och provta den som har det minsta symtom. Likaså borde all persontrafik med tåg stoppas eller att samtliga som stiger av kontroleras och om man har minsnta symtom så får man provtas , alt. kanske att resande till och från Gälliivare får   gå  på / av en station tidigare och samma kontollprocess som ovan. Myndigheterna vet ju mer om Covid 19 nu då det har pågått under våren, men åtgärderna kunde i bland vara fler och kraftfullare, kanske kolla lite mer på hur man gör i andra länder..
Bussförare på Nobina Trollhättan.


Ersa

Citat från: John P skrivet 19 juni 2020, 14:48:47 PM
Myndigheterna vet ju mer om Covid 19 nu då det har pågått under våren, men åtgärderna kunde i bland vara fler och kraftfullare, kanske kolla lite mer på hur man gör i andra länder..

Nu har vi ju andra lagar i Sverige, jämfört med många andra (även nordiska) länder, som bl.a inte medger utlysande av undantagstillstånd och/eller beredskapstillstånd i fredstid. Att ändra såna lagar är inget man gör i en handvändning direkt, utan kräver nog ett antal års förberedelser, samt ett riksdagsval mellan besluten. Om lagändringen ens får stöd av majoriteten.

John P

Jo, Svensk lagstiftning hindrar nog en del, tror dock man kunde gjort mer, annorlunda och framför allt åtgärder tidigare än som gjorts. Även nu när vi vet mer kanske man kan dra lärdom av tidigare misstag och se VAD som kan göras och OM det är förenligt med Svensk lagstiftning...
                                                                                                                                                                                                                                                   
Staten skulle pekat mer med hela handen i en hel del fall, ta tex att framdörren skulle stängas, från att SL valde att stänga tills de sista hade stängt dröjde det väldigt länge och förare utsattes för högre risker helt i onödan. Verkligen bra att Kommunal satte ner foten och krävde att framdörren skulle stängas i hela landet. Visst förlorar de olika trafikhuvudmännen  mycket pengar och visst blir det problem då olika trafikhuvudmän har olika betallösningar, men säkerheten måste gå först. Är rätt övertygad om att vi hade haft fler sjuka och fler dödsfall om framdörren varit öppen.
Bussförare på Nobina Trollhättan.