Embryo till nummerserielista hos Connect...

Startat av virtual1, 14 april 2020, 16:15:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Påbörjade ett litet embryo till nummerserielista hos Connect Bus, har läst om nåt i 6XXX som ska komma också, samt att 0XXX är väl färdtjänstbussar i Borås bl.a.? Men korrigera och lägg gärna till =)

11XX            Connect Söne         Västra götaland      Sollebrunn
20XX            Connect          Östergötland      Norrköping
29XX            Connect Sandarna      Västra Götaland      Göteborg
42XX            Connect Sandarna      Örebro län      
93XX            Connect Sandarna      Västra Götaland      Göteborg


yngrot

#1
65xx verkar det bli i Borås området   

Ändrat idag då jag såg 6501 osv..  6510 dessa är 2 axliga
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

35XX  Connect Sandarna  Västra Götaland  Orust

S Svensson

Har skrivit om detta tidigare. Det är inte så att Sandarna har en egen serie utan det är Västtrafik som har en 4-siffrig märkning på fordon som även oftast är 5-siffrig men ibland finns denna siffra med och ibland inte. Även på Majvillan kan man se 4-siffror. Majvillan ersatte Sandarna i Sjuhärad. Det finns även några ytterligare företag. Radiosystemet man använder kallas Rakl, Rationell kommunikation och ledning. I Rävlanda/Bollebygd användes 5-siffrigt nummer.
Tyvärr vet jag inte vilka fordon som finns i skolturerna i Bollebygd. Jag har observerat att ett antal Ford Transit som Sandarna brukat överlåtits till Majvillan bland annat.

virtual1

Nej, du har garanterat rätt - men utan att vara alltför insatt så skulle jag gissa att Connect passar på att införliva dessa nummer till sina "egna" nu då bolaget blivit så stort som det blivit och för att då lättare hålla koll på sin vagnpark, som det är nu så är det ju inga nummer som krockar heller över landet.

S Svensson

Genom att Sandarna tappade sjukresor i Sjuhärad så förlorade man fler fordon än man nu "vunnit" i Ulricehamn,Tranemo och Svenljunga.
Det kanske finns någon som vet mera.
Uddevalla har ju nr 43 och löpnummer. Vad jag kan se så har Sandarna samma serie i /på Orust.
Sandarna hade tidigare märkningen (nr) 3254 och 3255 på några Transiter. Några personbilar har även rakelnummer.
Även Bergkvara har rakel nr. Jag tyckte mig se 1392 nyligen. Är det någon som känner till nummersättning för Bergkvara i Halland och Sjuhärad ?
Även vilka bussar som finns i Bollebygd hos Sandarna.
Med Sandarna menas Connect Bus Sandarna AB

Bussmicke

Vad gäller Uddevalla Omnibus så är de tre Sista siffrorna Uddevalla Omnibus inventarienummer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Observera att när det gäller Uddevalla OAB så är löpnummer i och för sig inventarienummer men mitt i UOAB nummer ligger också M Buss nr (400-409)

Eftersom jag inte exakt vet om UOAB menar inventarienummer så skriver jag löpnummer.  Ofta användes fler siffror till invertarienummer.

John P

11XX används också på Connects bussar i Nossebro.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Jonas Gustafsson

01xx, 02xx Connect Sandarna Gbg Färdtjänst
03xx, 05xx, 06xx Connect Sandarna Borås Färdtjänst
08xx Connect Sandarna Örebro Färdtjänst
32xx Connect Sandarna Sjukresor Västtrafik
441xx Connect Sandarna Västtrafik Härryda
93xx, 95xx (ev ingen kvar i denna serie), 96xx, 99xx Connect Sandarna Flextrafik Gbg

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

virtual1


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.