SS linje 64E

Startat av Gunnar D, 19 oktober 2018, 09:54:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H22 5346 på 64E/81 har stannat till vid hpl Lerkrogen 19 okt 1963. På pappskylten ska det stå "Sjättenovembervägen".

Mvh Gunnar

Hasse L

Ser i lördagsturlistan för 64E (den enda jag har) daterad 12.10.63, att tur 81 var "till tm:s förfog." vid Gullmarsplan hela eftermiddagen. Sjättenovembervägen var förstås hållplatsen efter Älvsjö, där vändmöjlighet alltså fanns.

Under det tidiga sextiotalets irrfärder under sommarloven med SS turistkort à 3 kronor på fickan steg man ibland av 64:an vid just Lerkrogen och gick den korta biten genom skogen till Solberga och 68:ans ändhållplats. Eller tvärtom.
/Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 oktober 2018, 16:37:46 PM
Ser i lördagsturlistan för 64E (den enda jag har) daterad 12.10.63, att tur 81 var "till tm:s förfog." vid Gullmarsplan hela eftermiddagen. Sjättenovembervägen var förstås hållplatsen efter Älvsjö, där vändmöjlighet alltså fanns.

Under det tidiga sextiotalets irrfärder under sommarloven med SS turistkort à 3 kronor på fickan steg man ibland av 64:an vid just Lerkrogen och gick den korta biten genom skogen till Solberga och 68:ans ändhållplats. Eller tvärtom.
/Hasse

Jo, har själv lördagsturlistan för 64E fr.o.m. 7.9.63 (även 19.10.63 var ju en lördag). Antar att du också kände Hegart på SS där man kunde få turlistor, var där en del 1963/64.

En intressant sak i lördagsturlistan för 64 fr.o.m. 7.9.63 är att förstärkningsturen 16 som avgick två min innan ordinarieturen från Skanstull kl 0.07-1.37 utgick från Söderhallen kl 23.55. Den gick bara till Juliaborg och åter Skanstull. En hypotes kan vara att den tursattes med Capitol för att lättare kunna vända vid Juliaborg via Malmköpingsvägen vilket hade varit bökigt om man hade använt en Metropol från en ordinarietur.

Åkte en del på lokalbiljett från Årstadal sommaren 1960. Minns att jag också åkte linje 64+68 via Lerkrogen/Solberga men även förstås linje 64+65 med byte i Älvsjö. En dag bjöd jag en tjej på en Metropoltur på den tillfälliga linjen 142 Telefonplan-Fruängen och åter. Vi satt förstås på soffan längst bak.

/Gunnar

Ulf Berlin

Var tvungen att se på SL kartan från 1963 för att förstå var Lerkrogens hållplats låg,men i nuvarande form
kan den väl sägas ligga där Toffelbacken ligger nu vid viadukten med Huddingevägen?/Ulf

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 oktober 2018, 23:11:00 PM
Var tvungen att se på SL kartan från 1963 för att förstå var Lerkrogens hållplats låg,men i nuvarande form
kan den väl sägas ligga där Toffelbacken ligger nu vid viadukten med Huddingevägen?/Ulf

Precis, jag tog hjälp av SS-kartan jag med.

Dock låg Götalandsvägen lite sydligare på 1960-talet än idag:
https://kartbild.com/#18/59.28220/18.01492
(om man klickar i kryssrutorna till höger: "karta" eller "satellit" så växlar man kartvyn till aktuell satellitvy.)