"Busstrafik inställd i Norrtälje på grund av blixthalka"

Startat av eldani, 13 december 2016, 17:12:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.norrteljetidning.se/trafik/busstrafik-installd-pa-grund-av-blixthalka

Det är helt rätt att ställa in trafiken som det är jätte halt på vägen som. Jag var själv ute på vägen med min bil och jag hade det svårt att hålla mig kvar på vägen. För det är jätte halt på vägar i norra delen av Norrtälje kommun där jag var ute på vägen. Så ta det lugnt om ni måste ut på vägarna.

Ersa

Kvällens väglag begränsas inte till kobladets kommungräns, utan gäller i hela Norrort. Vallentuna är lika hårt drabbat. Se hellre SL.se för en mer heltäckande bild.

WalleW

Nyss såg jag ett inslag från Sundsvall i SVT Rapport där både fotgängare och bilister utan broddar/dubbdäck var på okontrollerat glid i staden.

Det såg  lika illa som det var i stortockholms-området en dag i januari 1996 (eller 1997, säkert någon forum-senior som vet) då underkylt regn lamslog så gott som all icke spårbunden trafik under förmiddagen. I kvällspressen och i kvällens tv-nyheter var det många bilder på fordon, t o m brand- och bärgningsbilar, som hade glidit nedför svagt lutande backar och utför slänter intill gator och vägar.

Råsta: Jag skulle köra första turen på linje 523 i Sollentuna denna morgon och när jag likt Bambi försökte ta mig till bussen på bortre delen av C-rampen hördes ett envetet signalerade från huvud-grinden. Jag vände mig om och fick se ett tredelat stenmjöls-lastat "Ormen-långe-ekipage" sakta komma glidande nedför backen mot garageplanen och A-rampen där alla ledvagnar som ännu inte var ute stod parkerade. Sista biten gled ekipaget nästan helt sidledes och stannade med endast ett fåtal meter tillgodo till ledvagnarnas bakvagnar. Tur i oturen, om man säger...
Min första tur, och många andras, blev naturligtvis rejält försenade...

/   M v h   Walle