Rykte: Volvo Bussar till salu

Startat av 1896, 23 augusti 2016, 18:45:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.rt-forum.se/nyheter/volvo-bussar-till-salu/

Vem äger Volvo bussar idag ? Volvo Lastvagnar ? Ännu en traditionell svensk verksamhet som kan hamna i utländsk ägo ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 augusti 2016, 18:45:54 PM
www.rt-forum.se/nyheter/volvo-bussar-till-salu/

Vem äger Volvo bussar idag ? Volvo Lastvagnar ? Ännu en traditionell svensk verksamhet som kan hamna i utländsk ägo ?

Kanske Renault skulle vara intresserade? där är ju Volvo redan inblandade på lastvagnssidan, annars blir det säkerligen en asiatisk aktör

pnott

#2
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2016, 20:39:46 PM
Kanske Renault skulle vara intresserade? där är ju Volvo redan inblandade på lastvagnssidan, annars blir det säkerligen en asiatisk aktör
Jodå. Volvo äger Renault Trucks, så nog är de inblandade.
Renaults busstillverkning ingår väl i Irisbus?

Fredrik Gelin

Renault har väl ingen busstillverkning längre?
Irisbus är idag Ivecos bussdivision efter att ha slukat Renault (som väl i sin tur käkade upp Heuliez?).
Iveco köpte även resterna av Ikarus efter konkursen har jag för mig, därefter även Karosa.
Tittar man på Irisbus modellprogram går det dock fortfarande att ana de franska och Tjeckiska modellerna fast Iveco numera rundat av hörnen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk



homer

sorgligt för svensk industri och utveckling, för att tro att de blir som med Geely-Volvo cars är nog att hoppas på för mycket.

frågan är hur volvo tänker, säljer man varumärket rakt av och låter produktion och utveckling flytta till Kina eller vad är tanken?