Huvudmeny

Nerspydd buss

Startat av 1896, 03 april 2016, 07:07:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vad är det som gäller nuförtiden, om någon råkar spy i en buss ? På GDG:s tid vill jag minnas att det fanns en uttalad möjlighet att avkräva personen som spytt på kostnad för städning av bussen, fast då var det kanske så att bussföraren själv fick göra jobbet. Det var väldigt länge sedan jag hörde något om ämnet, så det vore intressant att höra hur det fungerar idag. För det kan ju omöjligt vara så att en nerspydd buss ska tuffa på som vanligt ?

Björn Forslund

Det är väl även beroende på om det rör sig om ett åksjukt barn eller en fyllsjuk fotbollssupporter?

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 april 2016, 09:55:22 AM
Det är väl även beroende på om det rör sig om ett åksjukt barn eller en fyllsjuk fotbollssupporter?

Kanske det, men jag undrar mer om det finns någon kutym över att bussen ska tas ur trafik för städning ?

Björn Forslund

Det är väl en bedömningsfråga, beroende på typ av körning. Är det en beställningskörning med t ex supportrar finns det nog saneringsmedel med. Det är ju också skillnad på en liten barnpizza och en fyllspya De Luxe.
SvOf har fakturerat beställaren för extra arbete när sådant förekommit någon enstaka gång i samband med körning efter fester.

Nico

Beror även på vad det är för typ av trafik i sig. Är det beställningstrafik med turistbuss eller motsvarande så brukar väl vissa möjligheter till sanering som sagt finnas med ombord. Är det däremot en vanligt stadsbuss så agerar man utifrån omständigheterna. Normalt brukar det enklaste vara att ordna ett vagnbyte så fort möjlighet ges.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Många bussföretag som arbetar med beställningstrafik har städavgifter inskrivna i överenskommelserna med kunderna. Om en specifik kund skulle vägra att betala återkommande utökade städkostnader skulle de snart få svårt att hitta ett bussföretag som vill köra dem. Det finns ju hemska exempel där "uppkastning" skett bakom element samt ner i områden med känslig elektronik, som medfört dyra verkstadsarbeten där innerväggar och strejkande mittdörrar fått demonteras för att få bort matrester. Flera sådana körningar utan att kräva omkostnaderna från kunden, så blir siffrorna lätt röda.

1896

Anledningen till funderingen är att jag sent i går kväll åkte med 474 från Slussen, jag satt längst bak, och plötsligt så sprider sig en kräk doft i bussen, jag satt då inträngd i hörnet så jag såg inget anmärkningsvärt, men senare, när vi passerat Gustavsberg, och de flesta stigit av, så sitter ett par på stolsraden framför mig, fast på andra sidan mittgången, mannen sitter och torkar kvinnans tröja med bussgardinen, jag kopplade först inte ihop det, men när de gick av så såg jag att hela stolsdynan var ner kletad med spyor, så jag gick fram till föraren och sa att de spytt ner bussen, och torkat av sig på gardinen, föraren verkade dock inte bry sig i det, fast jag vet inte exakt hur han hanterade det, för jag böt buss i Kolvik. Vad har SL för rutin ?

Ersa

Det är inte så mycket en SL-förare kan göra, annat än att meddela sin trafikledning att denne vid lämpligt/smidigt tillfälle behöver ett bussbyte.

Fredde

Citat från: Kung Vasa skrivet 03 april 2016, 12:23:10 PM
Anledningen till funderingen är att jag sent i går kväll åkte med 474 från Slussen, jag satt längst bak, och plötsligt så sprider sig en kräk doft i bussen, jag satt då inträngd i hörnet så jag såg inget anmärkningsvärt, men senare, när vi passerat Gustavsberg, och de flesta stigit av, så sitter ett par på stolsraden framför mig, fast på andra sidan mittgången, mannen sitter och torkar kvinnans tröja med bussgardinen, jag kopplade först inte ihop det, men när de gick av så såg jag att hela stolsdynan var ner kletad med spyor, så jag gick fram till föraren och sa att de spytt ner bussen, och torkat av sig på gardinen, föraren verkade dock inte bry sig i det, fast jag vet inte exakt hur han hanterade det, för jag böt buss i Kolvik. Vad har SL för rutin ?

Denna buss byttes ut vid Mölnvik på returen mot Slussen, dvs det absolut snabbaste sättet i aktuellt fall.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredde skrivet 03 april 2016, 13:32:22 PM
Denna buss byttes ut vid Mölnvik på returen mot Slussen, dvs det absolut snabbaste sättet i aktuellt fall.

Ja det var väl snabbt jobbat :-)

1896

Jag tror bestämt att jag åkte på magsjuka av det där, min mage brukar inte vara känslig, men jag har varit konstig i magen i två dagar nu.