Huvudmeny

Falun drar ner

Startat av 1896, 26 januari 2016, 13:03:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Man kan ju undra hur bra det nya avtalet som börjar att gälla i sommar egentligen är, när vissa kommuner vill dra in trafik, för att den är för dyr, samtidigt som Dalatrafik höjer taxan för resenärerna. Vidare kan man undra varför politiker inte fattar att samhällsnyttan måste få kosta pengar.

www.dt.se/dalarna/falun/rakna-med-minskad-kollektivtrafik-i-falun

Sedan har någon tänkt till igen, denna någon har tydligen fått för sig att det ska gå att åka buss utan byten mellan Hosjö i Falun och Skräddarbacken i Borlänge, enligt artikeln, jag tillåter mig att undra om det verkligen finns ett motiverat underlag för sådan busstrafik ?

Anders Noren

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 januari 2016, 13:03:02 PM
Sedan har någon tänkt till igen, denna någon har tydligen fått för sig att det ska gå att åka buss utan byten mellan Hosjö i Falun och Skräddarbacken i Borlänge, enligt artikeln, jag tillåter mig att undra om det verkligen finns ett motiverat underlag för sådan busstrafik ?

Så länge omloppen och tidtabellerna fungerar finns ingen anledning att inte ha långa genomgående linjer.

1896

Besparingarna börjar att ta form:

www.dt.se/dalarna/falun/flera-omraden-i-falun-blir-utan-kollektivtrafik

Som vanligt så är det sista stycket i den långa artikeln som är absolut intressantast, det blir 5 minuterstrafik mellan Falun och Borlänge rusningstid, alltså en fördubbling av trafiken mot idag. Och linjerna mellan städerna ska tydligen förutom Skräddarbacken och Hosjö som nämnts tidigare, även angöra Kvarnsveden och Bojsenburg.

Ulf Berlin

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 mars 2016, 10:53:49 AM
Besparingarna börjar att ta form:

www.dt.se/dalarna/falun/flera-omraden-i-falun-blir-utan-kollektivtrafik

Underbar bild på de slumrande chaffisarna som Dt har hittat i sina gömmor...
SXX 580 var Connex 2650 och avregistrerades 2011(Kul att se den historiska Connex loggan;))
TCD 541 blev sedemera SWE/NOB 2041 och levde sedan ett år hos Björks Buss./Ulf