Volvo 7900 ledbuss i Borås

Startat av moenia, 22 april 2013, 22:47:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Såg en sådan här sköning göra reklam för sig själv, parkerad utanför Hotel Grand. Åkte förbi med 2:an så jag hann inte fotografera den. Men kan det här betyda att vi kanske får se ledbussar i Borås snart?

Staffan Sävenfjord

Citat från: moenia skrivet 22 april 2013, 22:47:49 PM
Såg en sådan här sköning göra reklam för sig själv, parkerad utanför Hotel Grand. Åkte förbi med 2:an så jag hann inte fotografera den. Men kan det här betyda att vi kanske får se ledbussar i Borås snart?

Det har säkert något samband med detta evenemang:
http://www.bussmagasinet.se/2013/04/nyhetsfyrverkeri-fran-volvo-euro-6-och-nya-hybridbussar/

Att vi skall få se ledbussar i tätortstrafiken i Borås är inte särskilt troligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kimsan

"Plug-in-hybriderna är en del av Volvos stenhårda satsning på ökad elektrifiering av stadbusstrafiken.

Från 2014 kommer samtliga envåningsbussar med låggolv i Volvo Bussars modellprogram för Europa att vara hybridbussar. Hybridprogrammet omfattar de båda låggolvsbussarna Volvo 7900 Hybrid (4×2) och Volvo 7900 Ledbuss Hybrid samt Volvo B5LH Dubbeldäckare.

Det innebär att Volvo då helt kommer att sluta leverera diesel- och gasdrivna låggolvs stadsbussar i Europa."

Låter inte ekonomiskt smart även om jag tror att deras Plug-In Hybrider blir riktigt bra.

Ersa

Modigt av Volvo då dieselmarknaden fortfarande är stor i de flesta länder i Europa, inkl Norden.

homer

Kan vi hoppas att 7900 kan konkurrera med MAN gasbuss som numera helt dominerar SL's bussflotta, så fort Keolis beställer något nytt så blir de bara MAN -CNG

M

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2013, 12:53:05 PM
Modigt av Volvo då dieselmarknaden fortfarande är stor i de flesta länder i Europa, inkl Norden.
Och Dieseloperatörerna är inte sugna på att sänka bränsleförbrukningen?.

/M

Söderort FTW

Att sluta med renodlade dieselbussar kan jag köpa varför men inte varför man slutar gas. Någon somvet en förklarning?

moenia

Tack för era svar! Mycket intressant artikel hos Bussmagasinet.

Vad är det för typ av gas MAN-bussarna kör på?

AO

Citat från: Söderort FTW skrivet 23 april 2013, 23:33:44 PM
Att sluta med renodlade dieselbussar kan jag köpa varför men inte varför man slutar gas. Någon somvet en förklarning?

Man kanske tänker sig en gas/el-hybrid?

Staffan Sävenfjord

Citat från: moenia skrivet 25 april 2013, 09:29:21 AM
Tack för era svar! Mycket intressant artikel hos Bussmagasinet.

Vad är det för typ av gas MAN-bussarna kör på?

Alla fordon som drivs med gas körs på fordonsgas. Denna i sin tur kan antingen var biogas (förnyelsebar) eller naturgas (fossil). Det spelar ingen större roll om det är det ena eller andra. I Borås är det vad jag vet numera 100 procent biogas på tankställena. Man bestämmer alltså inte själv vilken gastyp man vill tanka om man tankar externt. I Borås har dock BL egen gasanläggning och där bör de kunna styra så att de alltid får biogas.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M

Citat från: AO skrivet 25 april 2013, 10:08:21 AM
Man kanske tänker sig en gas/el-hybrid?

Jo det kan man förvisso. Problemet är ju vikten av batterierna och gastankarna.Är ju kul om man kan få med lite folk oxå. :-)

/M

Ersa

Citat från: Söderort FTW skrivet 23 april 2013, 23:33:44 PM
Att sluta med renodlade dieselbussar kan jag köpa varför men inte varför man slutar gas. Någon somvet en förklarning?

På Europamarknaden är det väl nästan bara Sverige som experimenterar med gasbussar.

Citat från: M skrivet 23 april 2013, 20:08:11 PM
Och Dieseloperatörerna är inte sugna på att sänka bränsleförbrukningen?.

Jo, kanske det. Men tvinga på teknik på bussbolagen som de kanske inte vill ha har ju inte varit ett speciellt lyckat försäljningsknep under 00-talet direkt.

Trafikar´n

BL`s gasanläggning får väl sin gas via pipes från Sobacken - där även renhållningsfordon mm försörjs ifrån. Blir det brist på gas så uppstår bristen där och leverantören dvs kommunen får skaffa kompletteringar. Det sker alltså inget val på BLs depå om vilken gas som kommer i pipen, valet görs på Sobacken av leverantören.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då