Huvudmeny

Avtalskrav

Startat av 1896, 19 februari 2013, 13:46:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Hur länge ska det nya avtalet gälla ?:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=164382

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 13:46:31 PM
Hur länge ska det nya avtalet gälla ?:


Det går inte att svara på nu eftersom det är något som man kommer att förhandla om. Arbetsgivarna brukar vilja ha långa avtal och facket brukar vilja ha korta avtal.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Med ett utgångskrav på en löneökning på 700 kr, måtte avtalet bli kort.  :P

1896

"Tid innan utlägg av pauser, ska beräknas på arbetstid."

Vad menas med det ? Låter ju som att man idag inte har fullt betalt fram till pausen ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 15:53:33 PM
"Tid innan utlägg av pauser, ska beräknas på arbetstid."

Vad menas med det ? Låter ju som att man idag inte har fullt betalt fram till pausen ?  ???

Pissepaus regelverket i Stockholm
räknar efter faktisk körtid
ger ännu fler avlösningar att räkna in påtider och annat

att förlänga den obetalda rasten går ju stick i stäv med önskan om kortare ramtider

Aniara

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 februari 2013, 17:15:13 PM
Pissepaus regelverket i Stockholm
räknar efter faktisk körtid
ger ännu fler avlösningar att räkna in påtider och annat

att förlänga den obetalda rasten går ju stick i stäv med önskan om kortare ramtider

Om man skall räkna faktisk körtid, då skall man inte räkna med hållplatsstopp, rödljus och trafikstockningar, utan bara tiden när hjulen rullar? Så resonerar iallafall min arbetsgivare...

Lars-Håkan_E

Citat från: Aniara skrivet 19 februari 2013, 18:41:51 PM
Om man skall räkna faktisk körtid, då skall man inte räkna med hållplatsstopp, rödljus och trafikstockningar, utan bara tiden när hjulen rulla
r? Så resonerar iallafall min arbetsgivare...

i detta fall räknar man tidtabellstid...

MrH


Ted Selander

Citat från: Aniara skrivet 19 februari 2013, 18:41:51 PM
Om man skall räkna faktisk körtid, då skall man inte räkna med hållplatsstopp, rödljus och trafikstockningar, utan bara tiden när hjulen rullar? Så resonerar iallafall min arbetsgivare...
Det resonemanget har knappast bäring på ämnet för tråden. Det är däremot av intresse när man utvärderar en linje. Så kan ATR-system leverera den totala tiden från A till E uppdelad på körtid, hållplats(uppehålls)tid och trafikståtid. Trafikståtiden kan lokaliseras till kösituationer och rödljus, och är av värde när man diskuterar t.ex. signalprioritering.

Jonas

Märkligt att de inte driver frågan om minskad arbetstid (vilket tex. unionen gör) för oss som jobbar oregelbundna tider.

All forsking på området visar ju att det är direkt ohälsosamt att jobba oregelbundna tider och att man minskar sin livstid med flera år.
Då borde det vara självklart att vi inte ska behöva jobba lika mycket som de som jobbar på fasta "normala tider" för att det ska räknas som heltid.
de 38,25h som vi har idag är ju ett hån. Det borde snarare ligga på 34-36h/vecka eller ännu lägre...

1896

Jag vill ha upp OB tilläggen, har ju alltid varit uruselt, förstår inte varför man inte driver det, blir ju roligare att jobba på konstiga tider om man får rejält betalt, dessutom skulle man kunna utöka tiden till att omfatta före kl 07.00 och till efter kl 18.00 vardagar, om du jobbar på verkstad så är normal arbetstid kl 7-16, och om du jobbar i butik kl 9-18, så det tycker jag är fullt rimligt. Dessutom blir yrket mer attraktivt med högre OB.

Der_löwe

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 23:25:56 PM
Jag vill ha upp OB tilläggen, har ju alltid varit uruselt, förstår inte varför man inte driver det, blir ju roligare att jobba på konstiga tider om man får rejält betalt, dessutom skulle man kunna utöka tiden till att omfatta före kl 07.00 och till efter kl 18.00 vardagar, om du jobbar på verkstad så är normal arbetstid kl 7-16, och om du jobbar i butik kl 9-18, så det tycker jag är fullt rimligt. Dessutom blir yrket mer attraktivt med högre OB.

Det finns ju en historisk förklaring till detta, Kommunal ville ha upp grundlönen på bekostnad av OB:n. Den linjen verkar fortfarande gälla.

Lars-Håkan_E

Citat från: Överlid skrivet 19 februari 2013, 23:39:31 PM
Det finns ju en historisk förklaring till detta, Kommunal ville ha upp grundlönen på bekostnad av OB:n. Den linjen verkar fortfarande gälla.
när detta infördes skedde en stor förändring vid sökningarma då dem med lång anställningstid sökte dagtid istället för natt o kvällar
viket var tanken med det hela

MrH

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 23:25:56 PM
Jag vill ha upp OB tilläggen, har ju alltid varit uruselt, förstår inte varför man inte driver det, blir ju roligare att jobba på konstiga tider om man får rejält betalt, dessutom skulle man kunna utöka tiden till att omfatta före kl 07.00 och till efter kl 18.00 vardagar, om du jobbar på verkstad så är normal arbetstid kl 7-16, och om du jobbar i butik kl 9-18, så det tycker jag är fullt rimligt. Dessutom blir yrket mer attraktivt med högre OB.
Citat från: Överlid skrivet 19 februari 2013, 23:39:31 PM
Det finns ju en historisk förklaring till detta, Kommunal ville ha upp grundlönen på bekostnad av OB:n. Den linjen verkar fortfarande gälla.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 februari 2013, 00:18:12 AM
när detta infördes skedde en stor förändring vid sökningarma då dem med lång anställningstid sökte dagtid istället för natt o kvällar
viket var tanken med det hela

Alltså, det är möjligt att OB:n är "urusel" jämfört med andra branscher, jag saknar faktiskt kunskap om det. Men där jag jobbar kör alla blandat, dvs det är inte möjligt att söka specifikt "dag" eller "kväll". Men när jag kollar på min lönespec så tycker jag det ser riktigt bra ut med OB:t, det rasslar nästan alltid in mer pengar än förväntat tack vare att det legat någon helg, natt eller annat i perioden.

Sedan är det väl klart att alla alltid helst vill ha mer hehe, men det är ju en helt annan sak.  ;)

/MrH

yngrot

Tyvärr sänktes våra O-b tilläg för ca 10 år sen ..   vi hade ju samma som de i vården..  Och de har rätt mycket högre O-b än vi har ..   det året det ändrades sköta i princip alla förare  dagtidsgrupper  .. Körde  stadsbuss i Borås på den tiden..  Det fanns en anledning till att O-b försämrades och det var att Transport hade ännu sämre O-b och då sänktes vårt istället för att deras skulle höjas.. Om jag inte är helt ute och cyklar har de i vården ca 90sek i storhelgstilläg  och vi som kör buss ca 68SEK
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina