Misshandlad Bussförare

Startat av 1896, 10 juli 2012, 17:07:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.dt.se/nyheter/hedemora/1.4889025-pizzabagare-och-busschauffor-blev-misshandlade

2000:- för en smäll i ansiktet ? Är inte det lite lite ? Man kan väl lägga på en nolla, vad är normal rättspraxis ?  ???

Lars-Håkan_E

Det är nog ganska normalt tyvärr, i ett annat fall fick en 43 åring som tre ggr hade misshandlat en arbetsförmedlare 1 månad i buren och 5000 i skadestånd och en 26 åring som misshandlat två taxiförare samhällstjänst och 5800 resp 750:- i skadestånd till förarna.

Bussmupp


1896

Hur får vi upp skadestånden då ? Det ska ju svida om man klappar till någon, i synnerhet en tjänsteman, annars har det väl ingen avskräckande effekt.

Björn Ax

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 juli 2012, 23:02:09 PM
Hur får vi upp skadestånden då ? Det ska ju svida om man klappar till någon, i synnerhet en tjänsteman, annars har det väl ingen avskräckande effekt.

Det är frågan om denna bussförare begärt mera? För jag fick 5600:- för endast hot mot tjänsteman.

Fick också en smäll av en person för ett tag sedan och jag har lagt in om 10600:- i skadestånd för detta. Nu är det ju inte säkert jag får det men enligt brottsoffermyndigheten var detta ett skäligt krav.

Wetjo

Enligt praxis är skandeståndsbeloppen lågt satta även om de är på väg att höjas.
Jämfört med andra länder är beloppen låga.
Ett skadestånd är ju att ersätta eventuell skada samt den kränkning som någon varit utsatt för.
OM beloppet är högt eller lågt är ju en subjektiv bedömning från offrets sida, medans domstolarna måste vara objektiva och dessutom ta hänsyn till praxis.
Även om Tingsrätten dömer ut ett högt skadestånd brukar hovrätterna justera beloppen något om det blir överklaganden.

Nico

Kommer ihåg att just detta med de generellt låga svenska skadeståndsbeloppen togs upp när jag en gång för länge sedan var inne och dribblade en aning med skadeståndsrätt. Lite har det då att göra med att i länder som t.ex. USA så är skadestånden även till för att täcka t.ex. sjukhusvård, rehabilitering etc. I länder med ett mer utvecklat socialt skyddsnät så finns andra funktioner som tar hand om s.k. bieffekter av ett eventuellt brott.

Skadestånden blir i Sverige därför ofta mera symboliska, men visst är det onekligen skrattretande ibland när man hör en del summor och sätter dem i paritet med brottet. I vissa fall blir det även nästan mer en förolämpning än plåster på såret och då är det klart att det sticker folk i ögonen. I synnerhet just som man då gärna jämför med de ibland enorma belopp som kan ådömas någon utomlands och att vi lite till mans då enbart ser till beloppen i sig.

Ett annat aber är att även om någon ådöms att betala skadestånd så är det ändå ofta staten som får lägga ut pengarna. Detta då den som egentligen ska stå för fiolerna ofta redan är helt ekonomiskt under isen och har en skuld hos KFM osv. I flera fall är det tyvärr även så att de som även ska betala skadestånd kanske t.ex. har X antal misshandelsdomar sedan tidigare och då blir tyvärr detta med skadestånd mest ett spel för galleriet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 15 juli 2012, 11:00:00 AM

Ett annat aber är att även om någon ådöms att betala skadestånd så är det ändå ofta staten som får lägga ut pengarna. Detta då den som egentligen ska stå för fiolerna ofta redan är helt ekonomiskt under isen och har en skuld hos KFM osv. I flera fall är det tyvärr även så att de som även ska betala skadestånd kanske t.ex. har X antal misshandelsdomar sedan tidigare och då blir tyvärr detta med skadestånd mest ett spel för galleriet.

Staten betalar inte automatiskt ut skadestånd där den dömde inte har några tillgångar men du kan i vissa fall få ersättning via brottsoffermyndigheten. Däremot hjälper kronofogden till att driva in skadeståndet om man så önskar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Nej, visst betalar inte staten öppet ut per automatik rakt av. Däremot så blir det dock ofta indirekt så att staten betalar ut till den drabbade genom t.ex. brottsofferfonden och motsvarande. Visst går återbetalningskraven sedan via Kronofogdemyndigheten (KFM), men som jag skrev ovan så är det inte alltid att det kommer in några pengar den vägen i alla fall.

Ofta är det som sagt inte första vändan dessa delinkventer gör och när de ådöms att betala skadestånd tas det utslaget ofta emot med ett garv eller en axelryckning. Detta då de ofta helt saknar utmätningsbara tillgångar samtidigt som många av dem redan har skuldlistor som är längre än Abrahams skägg om man säger så. På KFM kan de oftast bara stapla dessa krav på hög.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Det viktiga att notera är att det inte alls är säkert att man får det utdömda skadeståndet av staten via brottsoffermyndigheten. Det kan bli mindre än vad som utdömts och det kan helt frysa inne.

Brottsoffermyndigheten finansieras via brottsofferfonden, dit den som döms till böter för något brott eller godtar ett strafföreläggande får betala en slant.

Jag tycker det vore viktigare att säkra att den som tillerkänts skadestånd också får det än att kämpa för höjt skadestånd. Men gärna det när alla får det skadestånd de har rätt till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Håller med dig fullt ut i det här. Vi talar nog i princip om samma sak, men angriper problematiken från olika håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman