YKB från 2016 09 10

Startat av 1896, 03 juli 2012, 10:13:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=156786

Ska jag tro på detta måste ju jag som tog trafikkortet -88-89 skaffa YKB före detta datum om jag vill börja att köra buss igen.

"Alla som tagit sitt trafikkort före 2009 09 10 måste gå fem kurser, samanlagt 35 timmar."

Dörrbroms

Gäller från sept 2015.

Står lite här: http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Yrkesforarkompetens/

Ur foldern längst upp t.h ("Ny lag..."):
Citat
Viktigt att veta...
... för dig som har eller har haft behörighet D/DE innan den 10 september 2008
•  Du omfattas inte av kravet på att gå grundläggande utbildning eftersom du omfattas av "hävdvunna rättigheter". (Se sidan 7.)
•  Du ska gå din första fortbildning om minst 35 timmar inom sju år för att få ditt yrkeskompetensbevis, d.v.s. innan den 10 september 2015.
•  Yrkeskompetensbeviset förnyas sedan genom att du går en fortbildning vart femte år.

Der_löwe

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 juli 2012, 10:13:44 AM
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=156786

Ska jag tro på detta måste ju jag som tog trafikkortet -88-89 skaffa YKB före detta datum om jag vill börja att köra buss igen.

"Alla som tagit sitt trafikkort före 2009 09 10 måste gå fem kurser, samanlagt 35 timmar."

2016-09-10 gäller för lastbil. 2015-09-10 gäller för buss.

Även när du gått dessa 35 timmar så måste du förnya med 35 timmar var 5:e år. Jag tycker detta är jättebra för det är olämpligt att köra buss utan fortbildning om man varit utanför branschen för länge.


Lars

Vad kostar en YKB kurs för den som inte får den betald av sitt jobb?

Der_löwe

#4
Citat från: Lars skrivet 03 juli 2012, 20:19:16 PM
Vad kostar en YKB kurs för den som inte får den betald av sitt jobb?

Du kan få betala upp till 3000 kr per delkurs (YKBn = 5 delkurser à 7 timmar). Priset beror dock helt på körskola, var man bor osv.


Lars


kimpan

Citat från: Lars skrivet 03 juli 2012, 20:19:16 PM
Vad kostar en YKB kurs för den som inte får den betald av sitt jobb?

Vilka bolag betalar för YKB:n Vilka inte. Och vad kostar det i såna fall?

Citybus

Det är effektivt September 2013 i Storbritannien. Jag har inte gjort någon utbildning så jag kommer inte att driva på "för belöning" efter den tiden.
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Dörrbroms

Citat från: Överlid skrivet 03 juli 2012, 18:19:47 PM
Jag tycker detta är jättebra för det är olämpligt att köra buss utan fortbildning om man varit utanför branschen för länge.

Även om du kör heltid måste du gå den fortlöpande kursen, så det är ingen skillnad där.

Men jag tycker också det är bra. Speciellt den med brandsläckning och rökfylld buss var värdefull.

Keolis kör jag för och de betalar. Brukar vara ungefär en kursdag per år.

buskörare

Citat från: Överlid skrivet 03 juli 2012, 18:19:47 PM
2016-09-10 gäller för lastbil. 2015-09-10 gäller för buss.

Även när du gått dessa 35 timmar så måste du förnya med 35 timmar var 5:e år. Jag tycker detta är jättebra för det är olämpligt att köra buss utan fortbildning om man varit utanför branschen för länge.

Jag har kört på heltid sen 13 år tillbaka utan avbrott men måste gå ändå.

Der_löwe

Citat från: kimpan skrivet 03 juli 2012, 23:26:35 PM
Vilka bolag betalar för YKB:n Vilka inte. Och vad kostar det i såna fall?

Vad jag erbjuder de flesta bussbolagen utbildningen avgiftsfri, däremot handlar det mer om hurvida man får lön för utbildningen eller inte. Många verkar tillämpa principen att är man fastanställd så läggs utbildningen på en arbetsdag, det blir då i praktiken lön, medans om man är timanställd så får man ofta inte lön. 

Esbjörn

Tyvärr innebär detta det definitiva slutet för att köra buss extra några gånger om året för mig och många fler.
Kostnader för kursen plus en veckas lönebortfall från ordinarie jobb gör att ett extrajobb som busschaufför aldrig kommer att löna sig. Gissningsvis blir det svårt för bussbolagen att få tag på extringar...

Björn Ax

Citat från: Esbjörn skrivet 05 juli 2012, 16:21:30 PM
Tyvärr innebär detta det definitiva slutet för att köra buss extra några gånger om året för mig och många fler.
Kostnader för kursen plus en veckas lönebortfall från ordinarie jobb gör att ett extrajobb som busschaufför aldrig kommer att löna sig. Gissningsvis blir det svårt för bussbolagen att få tag på extringar...

Jo självklart kan det vara så men detta är ändå ett bra sätt att, enligt mig, öka respekten för yrket.

Det är mycket som glöms bort under åren och lite uppfräschning är bra.

Vet resenärerna att vi får mera kunskap och inte bara sitter och kör i gamla hjulspår hela tiden så kanske det blir lite bättre iaf. Om inte annat kanske flera tar en funderare och vi får flera sugna bussförare.

1896

Med mer utbildning borde det komma högre lön....  ::)

Der_löwe

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 juli 2012, 16:45:42 PM
Med mer utbildning borde det komma högre lön....  ::)

Bussförarnas lön ökade ju med 600 kr förra månaden.