Ny utredning klar i Borlänge

Startat av 1896, 09 februari 2012, 08:42:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.dt.se/nyheter/borlange/1.4366091-fler-bussar-behovs-efter-lyckad-satsning

Minst sagt spännande, linje 607 till Gylle vårdcentral....   Då måste det väl vara bättre att sätta in gamla linje 8 igen, den la man ju ner när man startade Mjuka Linjen, men nu är ju den borta, så behovet borde finnas.  :)

1896

Har nu läst utredningen i sin helhet, slående är att Trivector vill ha återkommande uppföljningar av utvecklingen efter nya åtgärder, låter i mina öron som att man är ute efter ett ständigt jobb.  ;D

Förslaget att starta timtrafik på linje 607 till Medväga, och dra linjen vidare till Gylle Vårdcentral, bygger på att man isåfall tar bort Flextrafiken från Medväga - Hönsarvet. Flextrafiken vill man utöka till att omfatta Skräddarbacken och Romme, men man säger inte ett ljud om att det ska användas fler Flexbussar utöver dom tre som redan finns.

Linje 604 vill man ha 20 minuterstrafik på, förslaget bygger på att man isåfall drar linjen från Kvarnsveden via RV 70 direkt till Kupolen/IKEA, man menar då att man avlastar linje 601 i Kvarnsveden, linje 603 vid Tjärna Ängar, och linje 602 vid Kupolen/IKEA. Detta innebär ju att man blir utan denna linje förbi Mårdgatan - Bullermyren - Hagalund, där den trafikerats sedan urminnes tider.

Jag tänker ändå hävda att det är bättre att sätta in gamla linje 8 igen, med timtrafik, den gick Mats-Knuts via Tjärna Ängar, och kan dras via Kupolen/IKEA - Centrum - Gylle Vårdcentral - Åselby, i Princip som den gick, det skulle bara kosta en buss, mot ovanstående två st. Har ju tidigare föreslagit detta för kommunen, och då att man bygger en bussgata under RV 50/70 där Stationsgatan och Sockenvägen möts, där finns idag bara en Gång och Cykelväg.

Vidare föreslår man påstigning i samtliga dörrar, för att snabba upp linjerna, åtminstone under dagtid. Lär bli rörigt om man ska ha olika rutiner på olika tider på dygnet tror jag.

Vidare har man i utredningen berört linjerna 19, 28, 44 och 56, alltså landsbygdslinjer som går utanför kommungränsen, uppdraget har tydligen varit att se hur man kan trafikera dessa innanför kommungränsen, tror inte att det blir några större förändringar på dessa linjer, linje 44 yttrar man, att man skulle kunna ta bort direktbussen, linje 244, och låta folk ta tåget, vidare ersätta linjen med timtrafik över Idkerberget. Vid linje 56 yttrar man att man kan ta bort hela linje 58, för att låta folk ta tåget, förstår inte vad detta har med linje 56 att göra, i övrigt konstateras att man måste nå en överenskommelse med Gagnef om linjen, att köra enbart innanför kommungränsen finns inga förutsättningar för. Det hade till och med jag kunnat tala om för kommunen.  8)

Wetjo

Vad jag förstår vill Ludvika kommun inte ha utökad trafik på 44:an, vilket gör att man får vända vid Rämshyttan eller möjligen i Tuna Hästberg om Borlänge framhärdar...

1896

Med den kollektivtrafikpolitik som Ludvika för lär man inte nå något fördubblingsmål. man har ju halverat stadstrafiken.  >:(

1896

#4
Kan ju tillägga att man vill ha en hållplats utanför Kupolens huvudentré i anslutning till nya gångtunneln under RV 50 till IKEA, det innebär alltså att bussarna måste in på nuvarande parkeringsytor för att slåss med privatbilister.  ::)

Är linje 2 som man vill dra förbi där, och även linje 4, tanken är att man ska köra saxat med då 10 minuterstrafik med dessa linjer.

1896

Vad gäller linje 56, till Mockfjärd, så fanns ju en tid då det gick natt trafik på linjen, på helgerna, har läst tidtabeller från -50 talet.  :D

Även nuvarande linje 27, alltså Norbo bussen, hade natt trafik på helgerna på -50 talet.

1896

Citat från: Wetjo skrivet 14 februari 2012, 21:08:31 PM
Vad jag förstår vill Ludvika kommun inte ha utökad trafik på 44:an, vilket gör att man får vända vid Rämshyttan eller möjligen i Tuna Hästberg om Borlänge framhärdar...

Dalatrafik lägger om denna anrika linje:

www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4616104-busslinje-till-borlange-slopas

Eje L

Finns utredningen digitalt?
Eje Larsson