Halkan igår...

Startat av Wetjo, 02 februari 2011, 19:20:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Var det bara blixthalka i Dalarna igår?

Jag körde genom Rämshyttan när det började regna. Mellan Tuna Hästberg o Idkerberget började bussen glida åt sidan medans jag körde. Medelhastigheten in till Blg blev ca 20 km/h. En kund som knappt kunde stå på hållplatsen frågade varför jag var sen...

Senare på förmiddagen körde jag linje 604. Det var nyspolat. Kunde köra med bredställ 600 meter (hela Betesgatan) om jag ville.
Vändslingan vid Kvarnsvedens IP var så hal att jag med mindre än fem km/h höll på att plocka ner kuren...

Dom hotar med liknande väder i morgon.  :-\

Himla tur att vi tränade halkkörning i höstas, så att det var i färskt minne.  ;D

mushkot

Citat från: Wetjo skrivet 02 februari 2011, 19:20:12 PM
En kund som knappt kunde stå på hållplatsen frågade varför jag var sen...


Mycket märkligt beteende... Hört om förare som fått kommentaren "Jag ställde bilen idag för att det inte gick att köra, så kommer inte bussen!"
Men det är klart, vi yrkesförare är tydligen undantagna från fysikens lagar... ::)

KG

Var liknande ishalka i Uppland för inte så länge sedan, då fick jag skäll för att en passagerare skulle missa sin anslutning då jag var så sen. Jag sade att jag ska ta kontakt med TL när det närmar sig i tid och bad om att få köra i fred tills dess. Det var ju lögn i h*****e att få. Till slut ringde jag i alla fall och fick då beskedet att anslutande buss kört i diket pga halkan... Blev taxi för resenären.
Det var så halt att man fick planera körningen efter vägens lutning. Vid ett tillfälle lutade det så att jag inte kunde bromsa, då gled jag direkt mot diket. Så jag fick ställa upp bussen tvärs över vägen mot lutningen och på så sätt få ner hastigheten...  ::)
Som tur var kom sandbilen precis efteråt. Annars hade jag inte kört en meter till.