Y-buss börjar köra svart

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 september 2010, 09:33:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


Ersa

Det är alltså nr 4 (f.d 44), BWR696 som lackas om från gult till svart?

Magnus

Det här har dom ju pratat om i mer än ett år, är det på gång på riktigt nu?

Jacob med C

Citat från: Ersa skrivet 23 september 2010, 10:10:43 AM
Det är alltså nr 4 (f.d 44), BWR696 som lackas om från gult till svart?
Erik, den heter 43 och inte 4. För buss 4 har jag fotat i Kramfors här omdan och det var en Volvo 9700S 4x2.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 23 september 2010, 21:20:30 PM
Erik, den heter 43 och inte 4. För buss 4 har jag fotat i Kramfors här omdan och det var en Volvo 9700S 4x2.

Jaså, då blev den väl ommärkt från 44 till bara 4, och sedan 43. Skrapade man av fyran innan man hunnit få hem treor? ;)
CDU336 är alltså "rätt" 4, medan BWR696 är en "falsk" 4:a i Esbjörns bilder i tråden nedan:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35441.0

Jan

Flera andra aktörer har testat liknande produkter innan utan framgångsresultat. Vi får se om Y+ blir ett undantag?
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 09:11:17 AM
Flera andra aktörer har testat liknande produkter innan utan framgångsresultat. Vi får se om Y+ blir ett undantag?

Nu är det ju ingen nystart vi talar om. Det det enda nya som händer nu den 18 oktober är marknadsföringsnamnet "Y+" och den svarta färgen kommer till. Trafiken med denna buss på denna linje är ju inte direkt ny, då själva bussen med sina 1+2-stolar varit i trafik sedan januari i år. Kanske har 43:an (BWR696) "försvunnit" bland de andra gula bussarna, och kräver en enskild marknadsföring för att fler resenärer ska upptäcka att den finns.
Intressant experiment är det iaf. Och Ybuss har ju säkert råd att prova sig fram, med tanke på att nästan alla andra linjer inom koncernen går med vinst. Däremot hade det nog knappast gått så bra för en litet företag att bara bedriva denna lyxlinje på bara denna sträcka.

Jan

#8
Citat från: Ersa skrivet 24 september 2010, 12:02:17 PM
Nu är det ju ingen nystart vi talar om. Det det enda nya som händer nu den 18 oktober är marknadsföringsnamnet "Y+" och den svarta färgen kommer till. Trafiken med denna buss på denna linje är ju inte direkt ny, då själva bussen med sina 1+2-stolar varit i trafik sedan januari i år. Kanske har 43:an (BWR696) "försvunnit" bland de andra gula bussarna, och kräver en enskild marknadsföring för att fler resenärer ska upptäcka att den finns.
Intressant experiment är det iaf. Och Ybuss har ju säkert råd att prova sig fram, med tanke på att nästan alla andra linjer inom koncernen går med vinst. Däremot hade det nog knappast gått så bra för en litet företag att bara bedriva denna lyxlinje på bara denna sträcka.

Jo Ersa, det är en nystart i den månen att man har frukost/middag ombord. För detta kommer det att kosta en slant. Säfflebussen försökte ett liknade projekt 2006 eller 2007 utan framång. Enligt artiklen så är det en ny målgrupp som man försöker sig på, den svåraste gruppen att charma. En resa med Y buss tar mellan 5-6 timmar från Sundsvall till Stockholm. Just nu kostar en 1 klass tågbiljett den 1 okt 483 kronor  och med Y buss 220 kronor. Då är inte kostnaden för Y+ och maten med i detta pris.

Just nu kan man resa med Sundsvallsflyg samma relation den 1 okt för 608 och då en restid på strax över 1 timma. (Då kommer transfer till). Menmen vi får se hur folket väljer att resa.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 09:11:17 AM
Flera andra aktörer har testat liknande produkter innan utan framgångsresultat. Vi får se om Y+ blir ett undantag?

Vad jag vet är det bara Säfflebussen som satsat på detta tidigare och misslyckats. Det ena experimentet sprack på att bussarna hade en mängd fel på såväl chassi som kaross och det andra på en fullkomligt vansinnig prissättning. Bus4you skär inte guld med täljknivar men måste ändå sägas ha haft en hyfsad framgång med ett liknande koncept.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

#10
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 15:22:13 PM
Vad jag vet är det bara Säfflebussen som satsat på detta tidigare och misslyckats. Det ena experimentet sprack på att bussarna hade en mängd fel på såväl chassi som kaross och det andra på en fullkomligt vansinnig prissättning. Bus4you skär inte guld med täljknivar men måste ändå sägas ha haft en hyfsad framgång med ett liknande koncept.



Länstrafiken Malmöhus försökte med 3-4 bussar köra mellan Malmö och Falsterbo ungf. 1990. Det var Säfflebussar iof men med bättre standard och lite tidningar mm. Det höll inte länge.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 16:45:02 PM
Länstrafiken Malmöhus försökte med 3-4 bussar köra mellan Malmö och Falsterbo ungf. 1990. Det var Säfflebussar iof men med bättre standard och lite tidningar mm. Det höll inte länge.

Men du kan väl inte jämföra regionaltrafik med långväga busstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

Citat från: Ersa skrivet 23 september 2010, 10:10:43 AM
Det är alltså nr 4 (f.d 44), BWR696 som lackas om från gult till svart?

Buss nr. 42 kommer användas för trafiken. Bussen kommer få den svarta lackeringen och byta "stolsutformning" med 43:an.

/A