Arbetarbladet om busstrafiken i Gävle

Startat av Lars Ödlund, 22 april 2008, 09:59:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Vilken individ står hon framför? Den Swebuslackade Kultur- och fritidsbussen alltså.
http://www.arbetarbladet.se/bild_arkiv/48/00000220848.jpg

Ersa


Cero

Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2008, 10:11:55 AM
Intressant det här med tystnadslöftet. Hur ser ni andra på det?


Någon form av sekretessförbindelse brukar finnas mellan arbetsgivare och anställda i privata verksamheter åtminstone på tjänstemannanivå. Däri ingår att inte "läcka" information som berör företagets inre liv, rutiner, konkurrensfördelar, kunder, etc, till andra, inklusive media. Dessa sekretesser gäller vanligtvis också konsulter. För att det ska bli en värdefull effekt av detta förfarande krävs att chefer och andra ledande personer har en bra dialog med de anställda och därigenom kan ta hand och och rätta till eventuella felaktigheter i tid. Det krävs med andra ord vad som brukar kallas "högt i tak" och förändringsvilja.

Sekretessavtalet stoppar inte om arbetsplatsen som helhet dras med dålig stämning, dålig organisation, dåliga villkor, dåliga chefer, etc. Folk i "skrivbordsbranscher" byter i så fall arbetsgivare och därigenom sprids ryktet om hur olika företag är och agerar snabbt i respektive bransch, även om det skulle vara så att ingen yppar något. Det märks snabbt om många plötsligt börjar lämna ett visst företag och så är ryktena igång. Detta är kanske svårare att uppnå i en bransch som bussbranschen, där det kanske inte finns så mycket alternativ på orten och att byta bransch kanske inte heller alltid är så lätt. Alltså blir man kvar även om man inte trivs och då kommer gnället fram. Lyssnar inte cheferna läcker gnället ut på andra vägar. Som att lägga lock på en kokande kastrull. I ett sådant läge är sekretessavtalet, eller tystnadsplikten, inte värt något. Alla måste få prata av sig någon gång och lyssnar inte cheferna utan försöker lägga locket på så pyser det ut åtminstone vid köksbordet hemma.

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2008, 10:11:55 AM
Intressant det här med tystnadslöftet. Hur ser ni andra på det?





Jag ser det som ett sätt att överkontrollera sin personal. Minsta misstag kan användas emot dig och det skrämmer nog bort många kompetenta personer från att söka de aktuella jobben. Som timanställd känns Swebus mer och mer som en instutition som stoltserar med fina siffror och målbilder medan verksamheten fungerar sämre och sämre. Jag vet fler som, likt jag, aldrig skulle ta ett jobb "högre upp" inom Swebus pga den höga arbetsbelastningen och munkavlen i det toppstyrda Swebus.
Tyvärr är det lite känsligt att debattera Swebus här på forumet, halva Svof består ju av tjänstemän (eller tidigare tjänstemän) inom Swebus. De som således kan uttrycka sig "illa" om Swebus är de som inte har någon arbetsledande ställning inom företaget, helst heller ingen heltidsanställning som kan riskeras.

Så tycker jag, finns säkert de som tycker annorlunda får man hoppas. ;)