Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Bussnack / SV: Mohlins Buss 342
« Senaste inlägg av Peter Andersson skrivet Idag kl. 01:55:33 »
Tack för en fin Bild på Buss 342. Den går normalt i trafik i Hudiksvalls stadstrafik

Hälsningar Peter
X-Län
2
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 24 maj 2022, 23:10:20 PM »
Varför gör du inte det själv? För att kunna komplettera till sidan måste man ha ett användarkonto och vara inloggad hos SBH.
Jag skrev det i all vänlighet. Det är inte svårt att skaffa ett konto och vara med.
Många tar tyvärr för givet att det alltid ska finnas där.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

3
Busstrafik / SV: Certifiering av bussförare
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet 24 maj 2022, 21:45:55 PM »
Det är en tjänst man köper, inte personal. Genom att utöva inflytande på individnivå på personalen överträder man gränsen för arbetsgivaransvaret. Om man vill agera som personalens arbetsgivare så ska man ta hela ansvaret och driva trafiken i egen regi. Att man försöker äta kakan och ha den kvar betyder enligt min kategoriska åsikt att man inte har förstått eller inte riktigt accepterar sin roll som beställare.

Om någon som jobbat för en sådan beställare blir provocerad av att jag säger detta så bjuder jag på det. Det är konstigare om bussförare själva tror på att det på något sätt skulle ge dem högre status eller något sånt. Vad jämför man sig med då?
4
Bussnack / Mohlins Buss 342
« Senaste inlägg av Peter Öden skrivet 24 maj 2022, 20:02:08 PM »


Hej !

Foto i Bollnäs 2022-05-23. Bussen tillfälligt inlånad till Bollnäs Buss.

Mvh Peter Ö
5
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 24 maj 2022, 19:32:58 PM »
Varför ska Bussmicke göra jobb åt andra? Det är väl jättebra om de som har för oss andra okända uppgifter själva kan tillföra fakta till SBH. I detta fall Gunnar, som alltid verkar påläst och informerad. Ju fler användare som själva lämnar förstahandsfakta till databasen, desto bättre.
6
Bussnack / SV: Keolis 6401 i Tumba (Snart nutidshistoria)
« Senaste inlägg av IvveRivve004 skrivet 24 maj 2022, 19:29:34 PM »
Så om jag räknat rätt har Eriksberg/Botkyrka alltså 24 blå B9S (6407-09, 6437-44, 6466-74, 6484-85, 6487 och 6496) medan Nacka/Värmdö har 17 (6412, 6415-16, 6418-19, 6421-31 och 6625)
7
Busstrafik / SV: Tidtabellsskifte i Västra Götaland juni 2022
« Senaste inlägg av Busse skrivet 24 maj 2022, 19:18:31 PM »
En del förändringar i trafiken i Härryda. Bl.a blir det stadstrafik i Mölnlycke med elbussar. Det blir mindre turtäthet på 611 framförallt på helger. 612 flygplatspendeln kommer att gå via Härryda kyrka och var 20 min istället för kvarts trafik. Nya bussar iom avtalsbytet. Läs mer på https://www.harryda.se/trafikvagarochresor/resor/kollektivtrafik/forandradebusslinjer.4.6b6068ff180580f74485718e.html
8
Bussnack / En VDL i Norrköping
« Senaste inlägg av Peter Öden skrivet 24 maj 2022, 19:15:42 PM »


Hej !
 
Foto i Norrköping 2022-05-21.

Mvh Peter Ö
9
Busstrafik / SV: Certifiering av bussförare
« Senaste inlägg av igel skrivet 24 maj 2022, 17:13:46 PM »
Jag kan väl själv tycka att det är en liten märklig debatt. Att huvudmän ställer krav på sina entreprenörer är inget nytt, och något vi tar för givet. Om man kan acceptera att huvudmän kan ställa krav på vilken typ av bränsle bussar ska gå på, typ av stolstyg, vinterdäck, m.m., varför skulle man då inte kunna ställa krav på en av de viktigaste komponenterna i en god kollektivtrafik.
  Att ställa krav på förarkåren är som jag ser det ett erkännande av att de är viktiga. I sak är det svårt att tänka sig att säkerställa kompetensen på något annat sätt än en certifiering. Det är ju bara ett bevis på att man har mätt någon form av kompetens hos föraren. Frågan bör nog ställas till de som är emot certifikat, hur bör huvudmännen gå till väga för att säkra kompetens utan ett certifikat? 

Om alternativet är kvalitetssäkrande åtgärder i organisationen hos entreprenören, leder det bara till en massa pappersproduktion som de största bolagen är bäst på. Man får då garanterat större bolag som entreprenörer men inte nödvändigtvis bättre förare.     
10
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
« Senaste inlägg av zjbus skrivet 24 maj 2022, 14:03:50 PM »
Ja jag känner inte till tillvägagångssättet men för en initierad så är väl det ett bättre alternativ än att uppmana andra till det.
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10