9
« Senaste inlägg av igel skrivet 24 maj 2022, 17:13:46 PM »
Jag kan väl själv tycka att det är en liten märklig debatt. Att huvudmän ställer krav på sina entreprenörer är inget nytt, och något vi tar för givet. Om man kan acceptera att huvudmän kan ställa krav på vilken typ av bränsle bussar ska gå på, typ av stolstyg, vinterdäck, m.m., varför skulle man då inte kunna ställa krav på en av de viktigaste komponenterna i en god kollektivtrafik.
Att ställa krav på förarkåren är som jag ser det ett erkännande av att de är viktiga. I sak är det svårt att tänka sig att säkerställa kompetensen på något annat sätt än en certifiering. Det är ju bara ett bevis på att man har mätt någon form av kompetens hos föraren. Frågan bör nog ställas till de som är emot certifikat, hur bör huvudmännen gå till väga för att säkra kompetens utan ett certifikat?
Om alternativet är kvalitetssäkrande åtgärder i organisationen hos entreprenören, leder det bara till en massa pappersproduktion som de största bolagen är bäst på. Man får då garanterat större bolag som entreprenörer men inte nödvändigtvis bättre förare.