Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: buskörare skrivet 19 mars 2022, 16:40:13 PM

Titel: Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 19 mars 2022, 16:40:13 PM
Transdev har hämtat hit flera Närke-blå Volvo. Till ersättningstrafiken för Roslagsbanan i sommar antar jag, men är det några som vet vilka det är? Är det Weidermans gamla?


----
Edit: Rubriken korrigerad till en bredare titel
/Ersa
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Buzzlover skrivet 20 mars 2022, 11:33:51 AM
Inventarienummer på dom börjar är i 1 eller 2 siffriga serien, en av dom heter just "1".
Själv vet jag inte men tillägget av inventarienummer serie tror jag kan hjälpa folk luska ut vart dom kört innan.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Peter Rost skrivet 20 mars 2022, 11:57:44 AM
När tar Transdev över trafiken på Roslagsbanan?

//Peter
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Nico skrivet 20 mars 2022, 12:02:48 PM
Vill minnas att det är sagt den 15 april.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2022, 13:00:04 PM
Stämmer bra, det.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 mars 2022, 13:14:57 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 20 mars 2022, 11:33:51 AM
Inventarienummer på dom börjar är i 1 eller 2 siffriga serien, en av dom heter just "1".
Själv vet jag inte men tillägget av inventarienummer serie tror jag kan hjälpa folk luska ut vart dom kört innan.

Denna bl a.?

(https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/T/Transdev/Transdev_Malardalen/13600/Transdev_Malardalen_13697_Kumla_resecentrum_2021-09-23.jpg)
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 20 mars 2022, 13:27:36 PM
Jag ska försöka komma ihåg att åka förbi där senare idag, kanske kan se regnr.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 mars 2022, 15:10:16 PM
Ja det vore trevligt, Tack på förhand.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 20 mars 2022, 15:45:33 PM
EFB566 
AGR775
BRC086
BPB476
BRD172

stod i Okvista nu när jag åkte förbi.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 20 mars 2022, 16:06:39 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 20 mars 2022, 11:33:51 AM
Inventarienummer på dom börjar är i 1 eller 2 siffriga serien, en av dom heter just "1".
Själv vet jag inte men tillägget av inventarienummer serie tror jag kan hjälpa folk luska ut vart dom kört innan.

De har Björks nummer 1, 8, 12, 29 och 30 (inget samband med Buskörares ordning).

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 20 mars 2022, 16:09:25 PM
Fler än jag som var nyfikna  :) Såg du dubbeldäckaren i hallen?
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 20 mars 2022, 16:16:33 PM
Nej, den missade jag faktiskt.
Jag vågade mig inte innanför staketet, men det låter som att det får bli en tur till när jag har vägarna förbi...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 mars 2022, 16:46:44 PM
Citat från: buskörare skrivet 20 mars 2022, 15:45:33 PM
EFB566 
AGR775
BRC086
BPB476
BRD172

stod i Okvista nu när jag åkte förbi.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 mars 2022, 16:06:39 PM
De har Björks nummer 1, 8, 12, 29 och 30 (inget samband med Buskörares ordning).

Alla fd. Kumla.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 20 mars 2022, 16:55:51 PM
Såg den av en slump, lite blått i ögonvrån fick mig att reagera och sen såg jag att det var nått högt där inne.
Norrorts dubbeldäckare ska enligt infomöte stå i Okvista och Vaxholm pga höjden på portarna där och vi har funderat mycket på det. Så kanske får dessa tankas och tvättas "där uppe" då.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 20 mars 2022, 17:09:50 PM
Har de fixat ett verkstadsspår i Okvista då?
Har för mig att det finns en plats i Täby som har högre portar än de andra, men den användes mest för andra ändamål än att skruva på min tid där.
Sedan måste de ju tankas som sagt, går de in i tvätthallen i Täby?
Det blir kanske en logistisk utmaning om alla skall tanka i Okvista.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 20 mars 2022, 17:49:00 PM
Nej, tydligen går det inte in några dubbeldäckare i varken verkstad eller tvätthall i Täby, därav Okvista. Jag vet inte vad det är där inne där den stod, har aldrig varit in i den depån. Men jag antar att de har både verkstad och tvätt där, mig veterligen körs inte bussarna till Märsta för sånt. Men jag vet inte. Det är ju de som kommer stå i Vaxholm som får åka till Okvista på tvätt och tank istället för till Täby. Vaxholmsdepån måste modifieras, taket måste bort/höjas, men nån tankstation lär det inte bli där. Utöver tanken som finns, den kanske man drar igång för att kunna stödtanka vid behov. Så gjorde vi förr.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2022, 17:53:20 PM
Är väl inga problem att tanka utomhus.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 20 mars 2022, 18:49:31 PM
Det är det väl ingen som sagt? Och det är inte relevant heller, eftersom Täby tvättar, städar och tankar i samma hall.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 mars 2022, 20:23:30 PM
Antar detta problem bara är relevant för DD till 670. Norrtälje har ju DD redan nu som sagt.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2022, 02:42:09 AM
Det förekom antydningar här i tråden om att tanka enbart i Okvista. Antydningar om att man måste tanka just dubbeldäckare inne i en tvätthall. Det väl bara att tanka dem utomhus i Täby och Vaxholm utan att tvätta just där. Dvs det man alltid gjort i t.ex tvätthallslösa Hallstavik i alla år med alla sina röda bussar. Man kan även tanka bussar utomhus vid utomhuspumpen i Norrtälje, om man inte behöver eller har möjlighet att ta in dem i tvätthallen.

Det finns ju heller inget som säger att man kommer att fortsätta med låsta 670-omlopp. Omlopp utgående från Täby/Vaxholm kan lika gärna få 670 och 676 blandade, vilket kan leda till att man förlägger tvätt och tank av flera Täbybaserade dubbeldäckare en gång per dag i Norrtälje, då de är där och vänder. Om de nu ens blir baserade i vardera ort vill säga. Det kanske kommer att skiftas bussar mellan Täby och Norrtälje varje dag, enligt plan, och Täbyförare får byta till en nytankad nytvättad DD på Norrtälje station, innan returen söderut på sin 676, medan dennes otankade buss tas upp till Norrtäljedepån och görs i ordning senare.
Det blir ju ett enda stort trafikområde, där allt lär bli integrerat, och där ingen buss lär tillhöra ett visst garage, utan snarare till hela "nordostsektorn".

Jag ser fler lösningar och möjligheter, än problem. För att återknyta till trådämnet, ser jag även fram emot att man återigen kommer att kunna köra planerad ersättningstrafik för Roslagsbanan med omlopsstart/slut i Söderhall/Kårsta, med Rimbobaserade bussar.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 21 mars 2022, 05:59:10 AM
Så hur städar och tvättar man Hallstaviks bussar? I Vaxholm städas, tvättas och tankas bussarna samtidigt.

Jag har varit på informationsmöte med Transdev och pratat direkt med dom. Frågat om just Vaxholms dubbeldäckare. Så dina lösningar är, i nuläget, inga lösningar som Transdev anser bra nog. Och varför skulle det vara problem att tvätta och tanka i Okvista, menar du?
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2022, 06:27:59 AM
Var har jag påstått att det skulle vara några problem att tanka och tvätta i Okvista? Jag menade givetvis att man utöver Okvista även kan tanka och grovstäda utomhus på annat håll. Som man gjort i bl.a Hallstavik i alla tider. Samt att man inte behöver låsa blåbussar på omlopp med enbart 676 samt enbart 670 under avtalets alla sisådär tio år. Det lär provas många olika upplägg under det kommande decenniet.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: B10M skrivet 21 mars 2022, 07:34:30 AM
Nu är ju detta med trafikutbyte mellan olika områden något som de olika trafikutövarna har ganska olika syn på. Keolis har alltid varit väldigt förtjusta i sådana upplägg, något som går ända tillbaka till SL-tiden. De andra trafikutövarna brukar snarare föredra att hålla isär trafikområdena från varandra. Transdev låter inte ens Märsta köra något på 524 vilket både Arriva och dessförinnan Nobina gjorde. Så, bli inte förvånad om Transdev väljer att behålla Norrtälje som ett eget område separerat från resten.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2022, 08:30:16 AM
Märsta har ju äldre SL-teknik i sina fordon, medan Vallentuna har det nya system som även Norrort och Norrtälje kommer få. Därmed blir alla bussar i Norrtälje, Vallentuna och Norrort likvärdiga och fritt utbytbara mellan varandra, medan de i Märsta och Upplands Väsby får hållas i sitt område.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: B10M skrivet 21 mars 2022, 08:45:34 AM
Med äldre SL-teknik, menar du Buss-PC då? Det finns inte i Märsta utan de använder Transdevs eget system. De byter ju bussar mellan Märsta och Vallentuna hit och dit så de skulle knappast kunna ha två olika system.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 21 mars 2022, 08:58:57 AM
Vallentuna och Märsta togs över samtidigt, så självklart använder de samma system. Båda ingick i E31, även om Vallentuna skulle föras över till E35 när det var övertagande där.
Enligt dom själva, kommer Norrtäljeförarna köra mer på norrorts linjer än vi kommer köra åt Norrtälje. Det fanns tankar om att norrorts dubbeldäckare skulle få gå nån 676 också, men att det skulle bli nått större utbud verkade inte aktuellt nu i början.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 21 mars 2022, 09:35:36 AM
Är det förövrigt nån som vet om dessa måste målas om?
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2022, 11:25:41 AM
Vad är det då för bussar med äldre teknik, inkompatibel med de kommande kontrakten, som de själva berättade om på sina informationsmöten? Man får nog ta all sån här information med en nypa salt, och se hur det blir med tiden.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 21 mars 2022, 12:13:55 PM
De sade inget om nått sånt när jag var där. Sen är det kanske annan teknik gällande positionering vs skyltar och räkning av folk/dörröppningar som skiljer E35/38 mot E31. Om det var sånt de menade. Men Märstas bussar har inte BussPC. Det har inte Ekerös bussar heller, vad jag vet.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2022, 14:52:59 PM
Det rör sig nog om någon annan egen företagsteknik utöver PC:n. Så några bussar från Upplands Väsby och Märsta blir inte tillfälligt utlåtande till Nordost, eller tvärtom.

Jag har för övrigt inte hört nåt om något nytt krav på röd lack på ersättningstrafiken, men det låter som ett rätt onödigt och  dyrt krav för tidsbegränsad trafik. Speciellt då inga större planerade RB-avstängningar finns åren efter sommaren 2022.
Titel: SV: Närke-bussar i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 21 mars 2022, 15:05:24 PM
Nej, man verkar inte tänkt låna ut. Annars hade väl Vallentunas VDL:er kunnat gå i norrort, men det fanns inte med i planeringen alls vad jag hörde. Men dom pratade om just helt andra krav på positionering, tider vid hållplats ankomst/avgång osv, så troligen får våra bussar den tekniken medan Märstas kanske inte har det.
Titel: SV: Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2022, 15:27:49 PM
Bägge nuvarande depåer i Vallentuna kommer ju att läggas under Täby, och bli helt integrerade i Norrort, så alla bussar i Vallentuna har/ska få exakt samma teknik som de i Täby och Norrtälje ska få. Så där lär man i teorin kunna skifta bussar hej vilt, även om de just nu inte planerat göra sånt just i början av avtalet.
Medan Upplands Väsby och Märsta kommer att hamna på andra sidan "gränsen", med sina egna inkompatibla fordon.
Titel: SV: Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 21 mars 2022, 15:33:02 PM
Jag antar att man teoretiskt skulle kunna ha ett "flytande ägarskap" inom företaget och trafikområdena, men jag gissar att underhållsorganisationen inte lär vara heltänd på ett sådant upplägg i praktiken.
Däremot finns det som sagt förmodligen inget som hindrar att man blandar bussar som man tycker passar så länge de börjar och slutar i samma depå.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 19 april 2022, 18:05:02 PM
Senaste jag hört nu, är att några av Vallentunas VDL:er ändå kommer stanna och gå för norrort.
Idag var dessutom 5577, dubbeldäckaren som står i Okvista, ute på tur till Vaxholm. Och ut på Rindö med, troligen mest för att det var en Rindöbo som körde  8)
Såg lite kul ut när den stod i färjekön, mycket högre än bodarna bredvid.