Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 09 mars 2022, 13:26:35 PM

Titel: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Stefan P skrivet 09 mars 2022, 13:26:35 PM
Hej

Vart tar Upplands bussar i vägen när Nobina tappar trafiken i juni?

73xx vagnarna går SL trafiken, vart resten vägen?

mvh Stefan P




Adminåtgärd: Rubrik förtydligad med hänvisning till regel # 15.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Lulebussen skrivet 09 mars 2022, 14:34:40 PM
Tolv stycken 8900LE kommer hamna i Boden för att köra linjerna mellan Boden och Luleå som Nobina tar över i sommar.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: homer skrivet 09 mars 2022, 19:07:27 PM
Vilka 73XX vagnar avses flyttas till SL? Scalorna? vilka bussar kan dom ersätta, känns som alla Nobinas SL-bussar är nyare är dessa
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2022, 22:22:57 PM
Det ska bli intressant att se vad som händer med bussarna.

Volvo 8900: En del tydligen till Luleå. Kanske de nyaste, bland annat 79XX-vagnarna?

De äldre 8900? Borde kunna hålla lite till i alla fall.

Det finns en serie gamla Volvo 8700 som tillkommit de senaste åren. Har svårt att tro att något annat län vill ha så gamla bussar som Volvo 8700 idag? Sälja dessa utomlands?

Lahti Scala: Ska de verkligen återanvändas? Jag trodde att de sjöng på sista versen och var insatta i Uppland lite på nådatid den sista tiden man har kvar i Uppland? Och att de efter UL-tjänst säljs utomlands? Har jag fel här?

Dubbeldäckarna Van Hool Astromega med Scaniachassi: De har blivit rätt slitna nu, bortsett från en som är nyare. Finns det användning i annat län? Det är i sin tjänst rätt udda bussar. Sälja utomlands? Kanske kan säljas som turistbussar till annat land som bättre begagnade?

Och så har vi en större serie Scania OmniLink-gasbussar. De är rätt slitna numera. De borde vara svårsålda. Finns det annat län som har brist på gasbussar där dessa kan göra nytta? Sälja dem utomlands vet jag är svårt just när det gäller gasbussar. Så det ska verkligen bli intressat att få veta vart dessa tar vägen.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 09 mars 2022, 22:30:34 PM
Scalorna är av 2011 års modell, och har därmed fem år kvar att ge i SL-rött. Tre dörrar har de också, och är konverterade till Euro 6, så de passar i princip överallt i Stockholms län. Att man flyttar Norrtäljes redan röda Scalor till annan SL-trafik är ju naturligt, men att man även tänker lacka om Uppsalas gula Scalor till röda var lite oväntat.

Scalorna har visserligen gått över 100 000 mil allihopa, men med tanke på att Norrtäljes blå ledvagnar (också i 73xx-serien och årsmodell 2011) trots 200 000 mil på sina mätare, ska bli SL-röda i höst, är det kanske inte så märkligt att även Scalorna får arbete.

Dubbeldäckarna i Uppsala är det väl samma historia som med Norrtäljes? Lika gamla, lika slitna, och så höga att de bara får köras i Sverige och Finland. Samt vissa länder utanför EU.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: AO skrivet 09 mars 2022, 23:48:12 PM
Kommer det att komma nya dubbeldäckare när Keolis tar över Uppland? Eller kan det tänkas att några av dessa tas över av Keolis?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Nico skrivet 10 mars 2022, 00:07:44 AM
UL har väl sagt nej till fortsatt trafik med dubbeldäckare?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 mars 2022, 00:17:02 AM
Nej, Keolis tar inte alls över någon dubbeldäckare. Dessa försvinner istället helt från Uppland. Efter att Keolis tar över försvinner samtliga dubbeldäckare från Uppland. Linjerna 773 och 774 som idag trafikeras av dubbeldäckare kommer istället att trafikeras av vanliga bussar. Jag vet dock inte om det är UL som bestämt att alla dubbeldäckare ska bort, eller om det var Keolis som föreslog detta och UL gick med på Keolis förslag.

Keolis lär visst inte ta över en enda buss från Nobina. Inte heller flytta någon buss från annan region där Keolis kör idag. Utan samyliga bussar som Keolis ska ha i UL-trafik blir visst helt nya.

Så därför ska det bli intressant att få veta vart bussarna tar vägen när Keolis tar över. Om de skickas till ett annat län? Eller om de försvinner och lämnar Sverige?

Angående Lahti Scana har vi fått svar: Samtliga ska tydligen bli SL-röda och fortsätta i trafik i SL-trafik.

Men vad händer med alla dessa Scania OmniLink-gasbussar? Vill någon ha dessa? Eller går de till skrot?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2022, 05:00:46 AM
Det som inte kan göra SL-tjänst i fem år till, går nog mestadels till demontering, både i Hölö samt utomlands. Det finns ingen direkt marknad för tio år gamla slitna bussar i omvärlden.
Det var ju mestadels detta som skedde med de då omkring tio år gamla UL-bussarna när nuvarande avtal drog igång 2012. En del hamnade i SL-trafik i Norrtälje i några år, medan andra gick mot demontering.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Walter skrivet 10 mars 2022, 06:28:02 AM
Nobina har en trafikstart i Östergötland som ska ha dubbeldäckare och andra bussar. Inte helt otroligt om den nyaste av dubbeldäckarna och några vanliga regionalbussar hamnar där.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2022, 07:55:29 AM
Uppsalas dubbeldäckare är väl alla lika gamla, medan Norrtälje har en enda nyare Scania. Är nog troligt att man flyttar denna i första hand.

Sen Niklas, vet du väl att det som få gå "på nåder" i UL-trafik, får fortsätta gå som helt vanliga godkända bussar i SL-trafik i många år till.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Kvarne skrivet 10 mars 2022, 08:00:54 AM
Vart ska UL-Scalorna i SL-området?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 mars 2022, 08:36:20 AM
Står ingenstans här att Scalorna verkligen Ska till SL-trafiken? Tycker mig bara läsa Spekulationer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 mars 2022, 09:24:33 AM
Svar till Ersa:

1. Jobbigt att det saknas funktion att citera en föregående skribents text.

2. Svaret på din fråga är Ja. Jag känner till att en buss som åldersmässigt inte tillåts gå i UL-trafik skulle kunna få målas om till SL-rött och sedan användas i alla fall några år till sedan i SL-trafik.

Just därför tycker jag att det är intressant med Scalorna. I UL-trafiken anses de gamla och det är uppenbart att dessa tillkommit som lite "utfyllnad" och få gå lite på nåder ett sista år osv. Men alla inblandade i den saken har givetvis fattat att sommaren 2022 försvinner de. Så då blir det i princip alternativen SL-trafik, sälja utomlands eller skrot som gäller.

Dubbeldäckarna borde vara rätt svåra att omplacera. Visserligen finns det dubbeldäckare i SL-trafik och i Skåne med mera, men det är totalt sett ändå en rätt udda företeelse i alla fall.

Sedan har vi den stora serien Scania OmniLink-gasbussar. I Uppsala är det ju dessa som verkligen dominerar. Depån i Uppsala består till allra största del av just dessa. Dessa är mycket svåra att omplacera just för att de är gasbussar. Hade det varit vanliga Scania OmniLink av samma årsmodell hade det varit annorlunda. Då hade de kanske kunnat lackas om till SL-rött och gå som SL-bussar ett tag till. Eller så hade de kanske varit attraktiva att sälja till något  land någonstans. Men nu är det gasbussar och sådana är extremt svårsålda. Så här undrar jag faktiskt om det inte faktiskt är Hölö som gäller för dessa? Eller möjligen att sälja dessa till ett annat land för att skrotas där? Och då tänkte jag mig att det kan vara någon eller några ägare i ett annat land som redan har en stor mängd Scania OmniLink och att de då skrotar dessa för att livstidsförlänga sina egna OmniLink. Om nu inte min tanke här är lite för långsökt?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 mars 2022, 09:43:50 AM
Jag har inte läst om detta tidigare. Men det är intressant med bussar som skall omplaceras.
I veckan går priserna på bränsle upp. I dag gick man tillbaka till lägre priser men de är mycket höga fortfarande. Detta borde innebära att långpendlare måste åka buss eller tåg. Lämna bilen hemma. Undrar hur mycket beredskap det finns för detta ? Det har ju blivit mycket "mager produktion" för landstingen/regionerna.  Förnuftet borde då säga att man försöker behålla busstrafiken någorlunda intakt och dubblera denna. Bussar finns alltså. Men hur är det med förare. Kanske det kan bli problem med detta ? Turistbussarna har på många ställen minskat i antal. Extraknäckande förare har minskat i antal för att de måste ha speciella kort till färdskrivare och lite annat. Kanske det går att införa vissa dispenser på detta.
Ja, jag tror att höga bränslepriser kommer att leda till flera personer som åker med buss och tåg. Dessutom att det inte kommer att bli nämnvärt övergående. Det känns faktiskt tryggt att veta att det finns fordon som kan gå på andra ställen. Tack Niklas,Ersa Valter för uppgifterna.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Buzzlover skrivet 10 mars 2022, 11:04:26 AM
Hej! Här kommer jag med lite svar i frågorna.
Scania Dubbeldäckarna från 2012 (alltså inte den nyaste) låg för ett tag sedan ute till salu på Autoline, men såldes rätt snabbt så dom fortsätter leva någonstans.

Scania Gasbussarna är senast jag kollade (vilket iofs var ett tag sedan) till salu på samma hemsida och har legat ute ett tag, verkar svårsålda.

Volvo 8700 Höggolv låg också ute till salu på samma hemsida sist jag kollade, även dom verkar svårsålda.
Ovanstående bussar såldes/säljes av Nobina Fleet själva.
Sen jag kollade sist kan fler från Uppland lagts till så mitt tips till dom som vill ha koll, gå in på Autoline å leta upp Nobina Fleets försäljnings-profil där alla deras annonser är samlade.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2022, 11:17:57 AM
Kollade precis med lite kontakter.
Som jag gissade ska Norrtäljes Scania 3769 uppenbarligen till Östergötland. Det verkar även stämma bra att alla Scalor i Uppsala och Norrtälje kommer att hamna i SL-trafik, dock har jag inte hört något om vilka trafikområden de ska till. Har för mig att flera 8900:or från Norrtälje ska till Södermanland, men om det blir 79xx och/eller 32xx återstår att se. Det kan ju även bli UL-gula 8900:or som flyttas till Södermanland.

Måste väl be om ursäkt att jag tagit med hela landskapet, både Uppsala och Norrtälje, i samma inlägg, men allt är ju Nobina, och allt ska flyttas ut från sina angränsande trafikområden med bara några månaders mellanrum.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Gano skrivet 10 mars 2022, 11:55:57 AM
Åtminstone tidigare har Upplands Scania OmniLink varit ute för försäljning hos Mascus. Att de skulle omplaceras är nog därav inte så troligt.
Liknande Scania OmniLink som är gasbussar finns enbart i Helsingborg (74xx, samt 75xx) och i Norrköping (74xx). I detta fall tar Nobinas avtal i Norrköping där dessa rullar idag slut i juni, samtidigt som avtalet i Uppland.
I Helsingborg ska OmniLinkarna rulla vidare i ett par år till, trots avtalsstart för nytt avtal i december.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2022, 12:35:48 PM
Skillnaden mot Skåne är att där följer bussarna med avtalet oavsett vem som blir entreprenör
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: AO skrivet 10 mars 2022, 13:16:58 PM
Vad är bakgrunden till att dubbeldäckarna försvinner från Uppland? Missnöje med modellen eller för höga kostnader?

Vad händer med de gamla Hallandsvagnarna (Volvo 8500)?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2022, 19:24:38 PM
Ser ju nu att tråden gäller Nobina Uppland, och då Norrtälje kommun består av sisådär en tredjedel av landskapet Uppland blev det ju ändå rätt. 8)

Angående dubbeldäckare i UL-trafik kanske UL inte ställde såna exakta fordonskrav, och Keolis vinnande bud hade nog istället andra lösningar för linjerna.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: homer skrivet 10 mars 2022, 19:39:57 PM
Har fortfarande svårt att se var 11 år gamla boggivagnar ska göra någon nytta, möjligen att dom kan ersätta de sista Volvo B9S i 00 serien i Tyresö?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 10 mars 2022, 21:03:15 PM
Citat från: AO skrivet 10 mars 2022, 13:16:58 PM
Vad är bakgrunden till att dubbeldäckarna försvinner från Uppland? Missnöje med modellen eller för höga kostnader?

Vill minnas att det beror på vindkänsligheten. Detta leder ju till att man antingen måste ställa in avgångar alternativt ha andra bussar redo för ifall det blir blåsigt, och då är det väl kanske bättre att bara köpa in bussar som inte störs av vinden.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ebermark skrivet 10 mars 2022, 21:31:19 PM
Även Upplands van Hool 3746 flyttas tillsammans med Norrtäljes 3769 till Linköping i juni. Övriga bussar till trafikstarten i Linköping är nya.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: DEB skrivet 11 mars 2022, 06:45:15 AM
Citat från: homer skrivet 10 mars 2022, 19:39:57 PM
Har fortfarande svårt att se var 11 år gamla boggivagnar ska göra någon nytta, möjligen att dom kan ersätta de sista Volvo B9S i 00 serien i Tyresö?

Även gammeldanskarna 3157-3176, som utöver Norrtälje finns lite utspridda i bland annat Kallhäll och Södertörn, är väl troliga kandidater att ersättas tillsammans med de fyra 68xx-vagnar som finns i Södertälje. Motsvarar väl ganska väl de cirka 10 stycken Scania Scala som finns i UL- och Norrtäljetrafiken idag.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2022, 10:12:56 AM
Låter troligt. 31xx i Norrtälje lär enligt uppgift ha kört klart i länet den 22 augusti, och ska säljas eller avyttras på annat sätt.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 mars 2022, 12:44:15 PM
Att Scania OmniLink-gasbussarna är svårsålda förstår man. Hade det varit vanliga OmniLink hade det varit en annan sak. Då hade de nog kunnat antingen omplaceras av Nobina till ett nytt län, eller säljas utomlands. Men nu är ju bussarna starkt beroende av gas, vilket gör allting svårare.

Finns det någonstans i SL-län där de går att använda där det finns gas? Att då måla om dem i SL-rött och köra med dem där?

Systerbussarna finns ju i Skåne. De är egentligen identiska. Dessa tänker de behålla i några år till, i motsats till UL. Skulle det kanske kunna gå att omplacera dessa till Skåne? Att ha dem i Helsingborg och låta dem få ännu fler Scania OmniLink-gasbussar än de redan har? Men de kanske inte får plats där?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Walter skrivet 11 mars 2022, 13:21:47 PM
Tror inte en flytt till Skåne är möjlig pga av ålder. I Skåne har man startat nya avtal med befintliga bussar så jag antar att man kommer behöva nya eller ganska nya bussar framöver.
I Skåne är det annars nu mest tal om elbussar för regionlinjer där detta är möjligt, fler gasbussar lär vi nog inte se framöver.

Annars brukar man börja avtal med många nya bussar och kan då ta in en del begagnade men i Nobinas nya avtal i Skåne har man fräschat upp stor andel av de befintliga bussarna.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Gano skrivet 11 mars 2022, 15:28:15 PM
Kan nämnas att det sägs att Helsingborg bara ska ha Scania från och med december i år. Då avtalet omfattar ca 60 bussar och vi har 41 saknas runt 20 bussar. Sen vilka bussar som kommer täcka det tomrummet är oklart.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 mars 2022, 23:04:33 PM
Men om Helsingborg bara ska ha Scania och det saknas 20 bussar så borde väl dessa fd UL Scania OmniLink-gasbussar kunna passa riktigt bra? Det blir ju bara en utökning av en serie bussar som de ju redan kör med. Renovera bussarna så de känns lite fräschare och klä om dynorna till Skåneklädsel så blir väl dessa bra där?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2022, 23:36:37 PM
Jag tycker inte att något är konstigt eller speciellt märkvärdigt med Scalorna. Som jag skrev är de, liksom de blå 739x-ledvagnarna av 2011 års modell, men till skillnad från dessa ledvagnar har de bara gått hälften av milantalet. 100 000 mil mot 200 000 mil. Det är inga år eller mil för en ordinarie SL-buss i ordinarie trafik, helt utan "på nåder".
Då är det väl mer ögonbrynshöjande att dessa gamla slitna blå ledvagnar bekostas med en behövlig omvårdnad hos Busland och därefter fem års heltidsarbete.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 mars 2022, 01:00:29 AM
Men de Scalor som idag rullar i UL-trafik, varifrån kommer de? Det är ju inte SL-bussar.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 12 mars 2022, 02:28:52 AM
Göteborg.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 mars 2022, 08:31:38 AM
Tråden verkar väldigt fokuserad på Nobina, men det finns ju minst fyra företag till som kör i UL-trafiken idag på de kontrakt som Keolis tar över till sommaren.
Det borde innebära att det är ett antal VDL:er och kanske lite annat som också "behöver" nya hem?

Danielssons Ylva lär väl exempelvis inte gå att använda i det nya kontraktet tänker jag?

Hur är det med Kristian Larssons Scanior, går de att använda i UL-trafiken även efter juni?

Sedan är det Sköldhs bussar, går de att köra vidare med i det nya kontraktet?

Edlunds är ju redan absorberade av Transdev, men eftersom även Transdev blir av med en stor del av trafiken i UL-området blir väl de bussarna också överflödiga?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Gano skrivet 12 mars 2022, 09:25:17 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 mars 2022, 23:04:33 PM
Men om Helsingborg bara ska ha Scania och det saknas 20 bussar så borde väl dessa fd UL Scania OmniLink-gasbussar kunna passa riktigt bra? Det blir ju bara en utökning av en serie bussar som de ju redan kör med. Renovera bussarna så de känns lite fräschare och klä om dynorna till Skåneklädsel så blir väl dessa bra där?

Skulle snarare anta att de OmniLink som finns i Norrköping lämpar sig bättre i Helsingborg, då det avtalet i Norrköping också går ut i sommar. De som finns i Norrköping kom från början från Lund och är därmed "byggda" efter Skånetrafikens krav. Barnvagnsplatsen är till vänster på bussarna i Uppsala, vilket tidigare inte varit accepterat i Skåne. Det är lätt att spekulera, men vi får se. Man vet aldrig vad Nobina får för sig  ;)
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2022, 09:29:33 AM
Först måste man få svar på frågan huruvida det blir några underentreprenörer åt Keolis. Det har varit lite olika gissningar här, och inga definitiva besked har jag läst några officiella nyheter om.

Om alla nuvarande UE fortsätter som idag, lär de väl helt sonika bara sälja sina äldre fordon, eller snarare kanske byta in dem i samband med att de köper nytt. Som mindre åkare alltid gjort.
Övertaliga UL-bussar från Edlunds för Transdev kan ju passa bra för deras nya SL-nordostkontrakt, där även begagnat kan flyttas in. Alternativt Upplands Väsby.
Sköldh bytte ut sina två Volvo mitt under pågående avtal, så de nuvarande torde hålla åtminstone några år in på det nya avtalet, innan det är dags att köpa nytt.
Danielssons kan nog som tidigare skifta bussar mellan Jämtland och Uppland, om de olika fordonskraven tillåter, samt att de köper nya fordon om det behövs.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Stefan P skrivet 12 mars 2022, 11:56:41 AM
Hej

Tack för alla svar.

mvh Stefan P
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 mars 2022, 17:14:11 PM
Det finns några serier vi inte pratat så mycket om:

Volvobussar:

71XX-vagnar: Dessa är begagnade och har tillkommit de sista åren. Detta är Volvo 8700. Finns det verkligen intresse att flytta över dessa igen till ny plats? De uppnår nu ändå en högre ålder och Volvo 8700 får ju ses som rätt omodern nu. Kanske sälja dessa utomlands?

75XX och 76XX-vagnar. Detta är den äldre serien Volvo 8900 i Uppland, vissa med lågentré och vissa med högt golv. Samtliga har den äldre instrumentbrädan med principen som ofta kallas "två sateliter".  Men kanske dessa kan flyttas till andra län? De har ett par år till på sig åldersmässigt ändå.

79XX-vagnar. Detta är första serien Volvo 8900 med modernare förarplats med modernare instrumentbräda i UL-trafik. Dessa borde väl kunna få jobb i några andra län tycker man? Så omoderna är de ju inte idag.

32XX-vagnar. Detta blev nästa serie Volvo 8900 med den modernare instrumentbrädan. De är ännu lite yngre. Även dessa borde ju kunna flyttas till ett annat län?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Lulebussen skrivet 12 mars 2022, 17:50:51 PM
Som jag skrev ovan så kommer tolv stycken 8900LE till Boden. På presentationen från Nobinas informationsmöte (powerpoint) (https://www.nobina.se/contentassets/a2c01c62a5d048538eeb3487ccebc180/informationsmote-boden-220120.pptx) kan man läsa att det kommer vara tolv tursatta 8900LE av årsmodell 2012. Det borde alltså vara 75/76-vagnar det handlar om, samt någon extra som reserv utöver dessa tolv tursatta. Det finns även en bild på 7586, men det behöver inte betyda att just den kommer.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2022, 17:56:49 PM
En del 79xx och 32xx som inte hamnar i Boden har ju nämts är intressanta för Södermanland. Gäller även de från Norrtälje.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Buzzlover skrivet 16 mars 2022, 09:47:12 AM
Nu har vi fått bekräftat vilka Volvos som eventuellt flyttas och vilka som inte gör det.
7568 - 7590 säljs av https://autoline24.se/-/forsaljning/forortsbussar/VOLVO-8900LE-B9RLE-6x2-7568-7590-21-buses--22031603314951938200
7609 - 7623 säljs också av https://autoline24.se/-/forsaljning/forortsbussar/VOLVO-8900LE-B9RLE-6x2-7568-7590-21-buses--22031603314951938200

Dom 8900 som är kvar i ovanstående serie (om det är några kvar i serien, själv har jag inte så bra insikt i Nobina Upplands vagnpark) lär vara dom som ska till Norrbotten som Lulebussen skrev.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 16 mars 2022, 09:52:05 AM
Sköldh ska tydligen inte köra vidare som underentreprenör i kommande avtal. Någon som hört något huruvida det blir några nya UE-kontrakt för resten av dagens UE under Nobina?
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 mars 2022, 12:16:49 PM
Sköldhs Taxi lägger ner företaget efter tabellskiftet.
Ägaren är 67 år och har hållit på i 44 år. Tog över efter farsan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: virtual1 skrivet 16 mars 2022, 13:56:18 PM
Låter ju som 7591-7604 (kanske inte alla då) flyttas till Norrbotten isf...
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 mars 2022, 12:40:14 PM
Är det någon som vet vad som kommer hända med 71XX-vagnarna då? Detta är ju gamla Volvo 8700 och dessa kom för en tid sedan begagnade till UL-trafiken.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Gano skrivet 17 mars 2022, 15:54:10 PM
71xx är ute till försäljning.
https://www.mascus.se/transportfordon/begagnade-linjebussar/volvo-ec-700-b/xcr7kjlk.html
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Walter skrivet 21 mars 2022, 09:26:28 AM
Saknar 7174 i den annonsen så det kanske blir en annan framtid för den

Vad gäller 8900LE-bussar till Boden så finns väl även 7566+67 i Uppland och inte till salu förutom 7591-7604
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 mars 2022, 01:47:53 AM
Egentligen känns detta som en fråga som man bör ta upp igen när väl skiftet av alla bussar i UL-trafik väl är genomförd. Först då vet vi kanske vad som verkligen händer med bussarna. En sak är i alla fall säker. Bussarna har tre öden att vänta:

1. Nobina behåller bussen men omplacerar den till ett annat län, vilket innebär att den får ny lack.
2. Nobina säljer bussen, troligtvis hamnar den då utomlands.
3. Bussen skrotas.

Jag tror faktiskt att alla dessa tre alternativ kommer att finnas med, beroende på vilka bussar det rör sig om.

Men för UL-trafiken är ju detta det största bytet av bussar någonsin i ett enda svep. Tidigare byttes ju bussarna mest ut i mindre serier allteftersom. Det hittills största bytet var ju 2012. Då var det Nobina som vann avtalet och fick fortsätta köra. Många gamla Nobinabussar skulle ersättas med helt nya. Bytet var stort. Men då var det ändå mindre serier som skulle behållas en tid till. Som 67XX-vagnarna som exempel. Så även om bytet var dramatiskt, så var det bussar från tiden innan som i alla fall skulle finnas kvar. Dessutom var inte alla bussar som skulle levereras till UL-trafiken nya heller. Det var en serie Mercedes Citaro som var flyttade från Skåne som lackades om, fick ny klädsel och renoverades.

Men den här gången är det mer dramatisk. För nu ska ALLT ut. Att sedan Nobina tycker att flera bussar bör leva vidare och kan gott och väl rulla i ett annat län är en annan sak. Men i UL-trafiken är det slutkört med dessa bussar. Och vad jag sett och hört talas det inte heller om att Keolis kommer att flytta några bussar från ett annat län heller. Allt ska bli nytt istället. Så här kraftig omställning har nog aldrig skett någonsin i Uppland förut när det gäller bussar.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Ersa skrivet 25 mars 2022, 08:22:37 AM
Jag har varit med om ett par trafikstarter då allt bytts ut, men inte kändes dem speciellt dramatiska.
Titel: SV: Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 mars 2022, 10:03:24 AM
Bussarna som flyttas upp till Boden-Luleå ska väl inte målas om  eftersom det är så kort avtal men jag kan ju ha fel.
Ingen av dessa UL-bussar lär ju flyttas till Skånes eftersom det stod en annan tråd att bussarna i Norrköping skulle till Skåne.

/Bussmicke
www.bussmicke.se