Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 24 februari 2022, 15:36:28 PM

Titel: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2022, 15:36:28 PM
Denna tråd har brutits ur tråden »Vid Tekniska högskolan 23/2 - fem SL-bilder« (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76223.msg534931#msg534931).




Citat från: Hasse L
(https://i.postimg.cc/W1xLYWKM/7394-676-Te-H-B.jpg)

COF 535 - Nobina 7394. Ersätter dubbeldäckare. Ovanlig skyltning.

Det blir förhoppningsvis ordning på skyltningen efter 22 augusti. Tills dess fortsätter dagens virrvarr i PC:n som ingen vill ta tag i.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 25 februari 2022, 20:19:21 PM
Vad är det för fel på skyltningen på bussarna på bilderna?
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Karsten skrivet 25 februari 2022, 21:13:16 PM
Inget fel alls vad jag kan se. Möjligtvis lite för mycket information på den blå mot Norrtälje.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 25 februari 2022, 21:45:09 PM
Det är ingen som påstått att det är något fel på bilderna i denna tråd. I verkligheten däremot står det "Norrtälje", Norrtälje busstation" eller "Norrtälje via Campus Roslagen" lite blandat, på samma linjevariant av 676 norrgående. Söderut på 639 och 676 står det "Stockholm", "Tekniska högskolan" och "Tekniska högskolan via Arninge" lite slumpmässigt, samtidigt som växlingen till "Endast avstigande" fortfarande ett halvår efter felanmälningarna startade måste göras manuellt av förarna i motorvägshastighet under färd.
Som sagt blir det förhoppningsvis ordning och standardisering först när Transdev tar över. Innan dess vette sjutton. Har man inte ordnat detta på ett halvår, kanske man inte hinner med det under det halvår som är kvar.

677 mot Uppsala har man ju nu haft 10½ år på sig att skylta "Uppsala - anslutning Arlanda" på, men även där händer ingenting.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 25 februari 2022, 22:44:54 PM
O.k men då kanske du är lite O.T nu men det är nog du som vet bäst var gränsen går!  :)

Om SL har en standard så antar jag att det borde stå ”Norrtälje” och ingenting annat på bussen och på 677 borde det väl då stå ”Uppsala” och ingenting annat när den är på väg åt det hållet. I varje fall så tycker jag inte att ”Uppsala - anslutning Arlanda” påminner om någonting jag har sett på någon annan SL-buss så det känns ju rätt så ostandardiserat.

Det där med att byta till ”Endast avstigande” borde man väl kunna göra innan man startar från den sista hållplatsen där påstigning är tillåten?
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: buskörare skrivet 26 februari 2022, 05:34:38 AM
Jag vet ju inte hur dessa har det, men på 670 behöver vi inte stanna på alla hållplataer jämt. Vissa turer står det ingen sär pch att då behöva stanna enbart för att skylta om, känns inte så tidseffektivt.
Nu slipper ju vi på 670 skylta om, tack och lov. 
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 26 februari 2022, 06:30:34 AM
UL 806 skyltas ju "Almunge - Anslutning Norrtälje" i norrgående riktning, inför sin anslutning med 677 i Åby vägskäl. Detta medan 677 i östlig riktning (samt SL:s reseplanerare) inte på något sätt visar att den fullt fungerande anslutningen ens existerar. Detta till resenärernas irritation över dålig information i just ena riktningen. Dessutom på en stomlinje, som man ju i andra fall vill marknadsföra.

Att alla södergående 639 och 676 skulle behöva stanna vid Gillingebanan, där det rätt sällan står någon påstigande, för att där knappa på PC:n och manuellt bläddra längst ner i listan i 25-30 sekunder ända till "Endast avstigande" låter rätt ineffektivt. Hellre då att lägga in den automatskyltade funktion som föreslogs innan sommarsemestern 2021.

Positivt att se och höra hur perfekt kalibrerat och inställt skyltningen på 670 varit ända sedan Lucia. Ordning och reda där. :)
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: buskörare skrivet 26 februari 2022, 07:53:51 AM
Ja, 670's skyltning har, utöver vissa tillfällen, funkat kanon! Den skyltar bort "via Arninge stn" när man passerar Kocktorp, hållplatsen innan Arninge. Däremot kanske det borde stå via Arninge även mot Vaxholm.
Att man valt Tekniska högskolan och Humlegården istället för Stockholm är också toppen. Dock är det fortfarande Stockholm på 608/624C/628C.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 26 februari 2022, 08:21:58 AM
Ja just det. Har ju helt glömt att kasta in komplimanger för skyltningen Humlegården. Föredömligt!
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 26 februari 2022, 11:36:00 AM
Aha jag visste inte att de hade gjort motorväg vid Gillingebanan. Men o.k det låter ju lite svårknappat. Problemet är nog att såna där automatiska omskyltningar inte är fullt så lätta att lägga in som det kan verka för oss som inte jobbar med det.

806 är väl en UL buss? Nu är jag inte nån språkexpert jag heller men skyltningen som du säger att det står låter verkligen inte logisk i mina öron, ”med anslutning till Norrtälje” hade man väl i så fall skrivit om det hade varit SL?
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Peter Rost skrivet 26 februari 2022, 11:43:56 AM
Linje 806 är en UL buss.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 26 februari 2022, 11:59:46 AM
Automatiska omskyltningar till "Endast avstigande" har ju förekommit på ett flertal 600-linjer under de senaste tio åren. Bl.a på 639 och 676 i början av innevarande avtal. Att det plötsligt år 2021 blev svårt och besvärligt att korrigera systemet för Norrtäljelinjerna, samtidigt som man klarade av detta galant för 670 och 680 omkring Lucia är lite märkligt.

UL 806 har haft övergång till bussen mellan Norrtälje och Uppsala ända sen åtminstone 1990-talet, då den hette UL 807. Det är en färdväg med ett byte som alltid varit välkänt och populärt för alla som bor i Norrtälje och Rimbo, som arbetar på Arlanda, och sträckan hade till och med en egen samlingstidtabell i det gamla häftet. SL-taxa har alltid gällt på hela sträckan, då den i princip endast går inom Stockholms län, utöver området omkring Åby Långhundra vägskäl. Förr stod det även "Arlanda" på alla topptavlor och hållplatser från Norrtälje hela vägen ut till Åby Långhundra vägskäl, men detta tog man bort samtidigt som man fick bort bytet ur Reseplaneraren. Så bytet finns kvar i bägge riktningarna, där bussarna väntar in varandra (med hjälp av Nobinas CTL) men SL vägrar upplysa resenärerna om detta.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 26 februari 2022, 12:33:07 PM
UL 806 har haft övergång till bussen mellan Norrtälje och Uppsala ända sen åtminstone 1990-talet, då den hette UL 807. Det är en färdväg med ett byte som alltid varit välkänt och populärt för alla som bor i Norrtälje och Rimbo, som arbetar på Arlanda, och sträckan hade till och med en egen samlingstidtabell i det gamla häftet. SL-taxa har alltid gällt på hela sträckan, då den i princip endast går inom Stockholms län, utöver området omkring Åby Långhundra vägskäl. Förr stod det även "Arlanda" på alla topptavlor och hållplatser från Norrtälje hela vägen ut till Åby Långhundra vägskäl, men detta tog man bort samtidigt som man fick bort bytet ur Reseplaneraren. Så bytet finns kvar i bägge riktningarna, där bussarna väntar in varandra (med hjälp av Nobinas CTL) men SL vägrar upplysa resenärerna om detta.

Det är väl entreprenören som lägger in tidtabellen så om inte SL har tagit bort möjligheten att visa just den här anslutningen då är det nog entreprenören som inte vet hur man gör. Det vore väl inte så konstigt heller, jag kan tänka mig att SL inte har nån jättebra användarmanual för hur man ska arbeta med systemet och då räcker det ju med att nån som hade allt i huvudet slutar hos entreprenören för att det ska bli sämre kvalite på datafilerna som matas in.

Sen kanske det ändå inte är nåt problem om det är som du säger att alla i Rimbo vet att anslutningen finns :-)
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 26 februari 2022, 16:04:58 PM
Alla som bott i området sedan de äldre papperstidtabellerna fanns, känner givetvis till linjen och bytet. Men alla som är inflyttade under det senaste årtiondet blir ganska irriterade på SL, då de i efterhand upptäcker att det fanns en snabbare genväg, än att åka en tidsödande omväg via Stockholm och Märsta, som reseplaneraren säger åt dem att göra.
Det leder också till intressanta debatter både IRL och på nätet mellan vana pendlare som berättar att anslutningen finns, och de som anklagar dessa pendlare för att ljuga, då de hellre litar på reseplaneraren. Därefter kommer de på att det är SL som "ljugit" för dem.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2022, 21:27:55 PM
Det verkar som om förbindelsen finns, för när jag testade att söka Norrtälje - Arlanda terminal 5 fick jag upp just 677/UL806 som andra resultat i listan om jag söker på en resa en vardagsmorgon.
Söker jag däremot på samma resa nu en helgkväll vill reseplaneraren att jag åker via Märsta.
Följaktligen gissar jag att resultatet är avhängigt huruvida det finns en förbindelse vid Åby vägskäl eller inte.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Maven skrivet 27 februari 2022, 00:08:11 AM
Det verkar som om förbindelsen finns, för när jag testade att söka Norrtälje - Arlanda terminal 5 fick jag upp just 677/UL806 som andra resultat i listan om jag söker på en resa en vardagsmorgon.
Söker jag däremot på samma resa nu en helgkväll vill reseplaneraren att jag åker via Märsta.
Följaktligen gissar jag att resultatet är avhängigt huruvida det finns en förbindelse vid Åby vägskäl eller inte.


Ja, förbindelsen kommer upp vid vissa tillfällen, men med en timmes bytestid vid Åby vägskäl. När det går snabbare att åka omvägen via Märsta så syns den inte. Hade reseplaneraren fått information om att 677 + UL806 ska ha anslutning, så hade det knappast synts några andra förbindelser, utom möjligen på helger när 677 bara går varannan timme. Reseplaneraren hittar tusentals alternativ, och sorterar bort alla som både har tidigare starttid och senare sluttid än någon annan snabbare förbindelse.


Sådana här system brukar ha en standard minsta bytestid på t.ex. 5 minuter. Vill man ha anslutning, trots att bytestiden understiger, så måste den läggas in i systemet. Det är märkligt att inte SL gjort detta, eller beställt det av sin leverantör. Det borde handla om några minuters arbete att definiera.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: B10M skrivet 27 februari 2022, 09:58:00 AM
Man har väl glömt bort att lägga in anslutningen i systemet helt enkelt. Detta är verkligen inget ovanligt, finns otaliga exempel på exakt samma sak på många andra platser. Även vanligt förekommande att man planerar tidtabellerna så att man ska kunna byta mellan linjerna på en minut eller så, men sen glömmer man bort att kräva inväntan, och vips så har man fått en anslutning som är helt värdelös.

Men som vanligt när det gäller Bussnack så är allt som inte berör Rimbo fullständigt ointressant.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 februari 2022, 10:30:33 AM


Men som vanligt när det gäller Bussnack så är allt som inte berör Rimbo fullständigt ointressant.

Himla kul att se att det finns fler som vet att det finns en värld utanför Rimbo och 639..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 27 februari 2022, 10:44:13 AM
Man har inte "glömt" något, då man fått påminnelser och klagomål regelbundet i över tio års tid om att lägga tillbaka synligheten gällande tvåminutersbytet i Åby Långhundra vägskäl.

Det är fortfarande fullt tillåtet för alla forumdeltagare att skriva om de linjer och områden man själv tycker är intressant. B10M och Bussmicke får gärna prova på att engagera er själva lite, istället för att klaga på att andra människor skriver om områden som just ni inte är intresserade av.
"Det finns en värld där ute". Ja, men skriv mera om den ni då. Väg upp det hela. Det är inte mitt jobb att skriva om hela världen, bara för att göra er nöjda.

Buskörare skriver mycket om SL 670. Bussmicke lägger upp många bilder från Västerås tätortstrafik. Jona täcker upp Skellefteå. Vi har nyligen fått mer och mer nya trådar om Västergötland. Inget av detta ser jag som minsta problematiskt eller negativt.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2022, 10:50:08 AM
När bilderna rör Tekniska högskolan, som bara trafikeras av 3 linjer och 2 områden (faktiskt), så är det väl rätt naturligt att det pratas om de linjerna och områdena. Ett tips till er som inte vill se snack om dessa linjer, gå inte in i trådar som så direkt rör dom då. Så är problemet löst!
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: B10M skrivet 27 februari 2022, 11:09:16 AM
Nä jag har verkligen inget emot att diskutera vissa områden, men det blir lite tjatigt att diskutera anslutningen mellan 677 och 806 för femtioelfte gången, det finns ju redan mängder av trådar som handlar om just detta.

Sen är det lite synd när vissa skribenter bara kan se vissa linjer för sig istället för att se till helheten. Det är en intressant fråga om man borde skylta anslutning till Arlanda på 677:an, men i så fall bör man väl skylta anslutningar på alla SL-linjer, inte bara 677:an?
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Buzzlover skrivet 27 februari 2022, 18:24:45 PM
Man har inte "glömt" något, då man fått påminnelser och klagomål regelbundet i över tio års tid om att lägga tillbaka synligheten gällande tvåminutersbytet i Åby Långhundra vägskäl.

Det är fortfarande fullt tillåtet för alla forumdeltagare att skriva om de linjer och områden man själv tycker är intressant. B10M och Bussmicke får gärna prova på att engagera er själva lite, istället för att klaga på att andra människor skriver om områden som just ni inte är intresserade av.
"Det finns en värld där ute". Ja, men skriv mera om den ni då. Väg upp det hela. Det är inte mitt jobb att skriva om hela världen, bara för att göra er nöjda.

Buskörare skriver mycket om SL 670. Bussmicke lägger upp många bilder från Västerås tätortstrafik. Jona täcker upp Skellefteå. Vi har nyligen fått mer och mer nya trådar om Västergötland. Inget av detta ser jag som minsta problematiskt eller negativt.
För det första hoppas jag Admin snart kapar tråden då det kanske blivit lite väl mycket OT nu?
För det andra ska jag flika in att "buskörare" och mig själv ofta skriver om Norra Stockholmsområdet med mer inriktning på Trafikområde "Norrort" utöver det så är alla dina andra exempel bra och har en gemensam nämnare.
Nämligen att dom skriver om ett större område och allt som ingår där såsom linjer, linjeförslag, kritik osv osv.
I ditt fall kan jag vara villig att hålla med "B10M". Det är rätt ofta du ställer samma kritik och samma argument kring 4 linjer i en hel del olika trådar, 639, 676, 677 samt även 806 har du dragit samma argument kring i en väldigt lång tid och det är inte samma sak som dina exempel, dom skribenterna upprepar oftast inte sina argument så fort det finns en liten chans att göra det i nya trådar utan hittar nya saker man kan prisa, kritisera eller påpeka inom området dom skribenterna har som mest kunskap i.

Missförstå mig rätt, kritiken du ställer kring bytet mellan 677 samt 806 är befogad, det är helt kasst av TF(SL) att inte lösa det hela i reseplaneraren samt även dom andra påpekanden du ofta gör på 639 samt 676.
Men vi som har varit aktiva här ett tag har också hört samma påpekanden och kritik en massa gånger innan från dig. Så jag kan i vart fall förstå vad B10M menar.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 08 mars 2022, 00:11:36 AM
Man har inte "glömt" något, då man fått påminnelser och klagomål regelbundet i över tio års tid om att lägga tillbaka synligheten gällande tvåminutersbytet i Åby Långhundra vägskäl.

Det är väl entreprenören som lägger in sånt här så vi får väl hoppas att Transdev är bättre än Nobina på sånt här. Det låter ju i alla fall som de inte kan bli mycket sämre...

/Måns
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 09 mars 2022, 12:13:50 PM
Det är viktigt att påtala positiva förändringar och rena förbättringar; speciellt i dylika trådar. Infartssignalen till Arninge station norrgående, från E18, har äntligen snabbats upp till normala nivåer. Nu får den vanliga trafiken på påfarten ut mot E18 rött ljus, och kollektivtrafiksignalerna ger bussen "grönt" så tidigt att den inte behöver bromsas ner och stanna vid trafikljuset. :D
Härligt! Nu känns det mera om i länder som Japan, där sånt är alltid är tidstajmat perfekt. Detta hade jag faktiskt inga större förhoppningar att man skulle kunna ordna, men ibland blir man rejält positivt överraskad.

Om/när skyltsystemet blir resenärsvänligt i södergående riktning kommer jag givetvis att skriva glada inlägg även om detta. I september då, gissningsvis.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: buskörare skrivet 09 mars 2022, 13:53:50 PM
Märkte det idag med! Kan inte minnas att det var så i måndags? Igår var jag ledig. Det är verkligen toppen!!
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 09 mars 2022, 14:10:54 PM
Redan tidigt på tisdagsmorgonen var det ändrat.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: buskörare skrivet 09 mars 2022, 19:17:54 PM
Då satt jag hemma i soffan. Men strålande. Hoppas man får till all skyltning inne på terminalerna snart, just nu är det väldigt dåligt.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 09 mars 2022, 22:19:10 PM
Det finns en hel del att utvärdera och förbättra, helt klart. Frågan är hur motiverade de två berörda operatörerna som är på utgående, är att jobba med något sina sista månader. Även om de är skyldiga att göra ett fullgott jobb till sista trafikdagen, är det ju inte alltid man jobbar på det viset i verkligheten.
Det har vissa brister, det här systemet att låta trafikföretagen sköta om huvudmannens fastigheter och stationer.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Stefan Thulin skrivet 09 mars 2022, 22:20:35 PM

Ja, förbindelsen kommer upp vid vissa tillfällen, men med en timmes bytestid vid Åby vägskäl. När det går snabbare att åka omvägen via Märsta så syns den inte. Hade reseplaneraren fått information om att 677 + UL806 ska ha anslutning, så hade det knappast synts några andra förbindelser, utom möjligen på helger när 677 bara går varannan timme. Reseplaneraren hittar tusentals alternativ, och sorterar bort alla som både har tidigare starttid och senare sluttid än någon annan snabbare förbindelse.


Sådana här system brukar ha en standard minsta bytestid på t.ex. 5 minuter. Vill man ha anslutning, trots att bytestiden understiger, så måste den läggas in i systemet. Det är märkligt att inte SL gjort detta, eller beställt det av sin leverantör. Det borde handla om några minuters arbete att definiera.

Det är också lite intressant att detta är löst i https://reseplanerare.resrobot.se/ men alltså fortfarande inte i SL:s reseplanerare.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 09 mars 2022, 22:42:03 PM
I Resroboten finns ingen spärr som rensar bort byten som ligger på neråt två minuters omstigningstid, så i denna tjänst har bytet synts i många år. Resroboten är ett bra bevis på att saker och ting går att åtgärda, för att göra vardagen enklare för resenärerna, bara viljan finns.
Tyvärr är Resroboten rätt okänd, och majoriteten av SL-resenärena använder enbart SL:s reseplanerare.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 10 mars 2022, 00:14:22 AM
Det gör de väl i.ofs rätt i om de vill vara på säkra sidan. T.ex SL resegarantin ger dem väl ingenting om de missar ett byte som SL inte påstår finns.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2022, 04:53:42 AM
Har någon någonsin missat ett byte i Åby vägskäl? Vissa som aldrig/sällan åker sträckan antyder om detta ibland, men enligt pendlarna på sträckan, som arbetat på Arlanda i över 30 år, har de aldrig hört talas om något sådant. Det senaste decenniet är det Nobinas trafikledning som ansvarat för bägge linjer, och framöver kommer Transdev och Keolis att ha kontakt med varandra om detta byte. Allt har fungerat i åtminstone tre decennier, utom just i reseplaneraren.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: buskörare skrivet 10 mars 2022, 07:49:01 AM
Just skyltningen är felanmäld och SL's problem enligt vad jag fått info om från flera håll.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: B10M skrivet 10 mars 2022, 09:31:59 AM
Har någon någonsin missat ett byte i Åby vägskäl? Vissa som aldrig/sällan åker sträckan antyder om detta ibland, men enligt pendlarna på sträckan, som arbetat på Arlanda i över 30 år, har de aldrig hört talas om något sådant. Det senaste decenniet är det Nobinas trafikledning som ansvarat för bägge linjer, och framöver kommer Transdev och Keolis att ha kontakt med varandra om detta byte. Allt har fungerat i åtminstone tre decennier, utom just i reseplaneraren.
Som sagt, det finns en värld utanför Rimbo och Åby vägskäl. Resrobot använder samtrafikens bytestider (de som används när man bokar Resplusbiljetter) och SL:s reseplanerare använder SL:s bytestider. Dessa bytestider inte samma, ibland är Samtrafikens bytestider kortare än SL:s och ibland är det tvärtom. Använder man Resrobot kan man alltså mycket väl få upp resealternativ med osäkra anslutningar och likaså kan man missa resealternativ som dyker upp i SL:s reseplanerare där resegarantin gäller.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 10 mars 2022, 09:38:48 AM
Har någon någonsin missat ett byte i Åby vägskäl? Vissa som aldrig/sällan åker sträckan antyder om detta ibland, men enligt pendlarna på sträckan, som arbetat på Arlanda i över 30 år, har de aldrig hört talas om något sådant.

Okej så om jag förstår dej rätt, så är sammanfattningen nånting i den här stilen: För det första är det ett stort problem eftersom SL lurar folk och för det andra är det inget problem eftersom alla på orten vet hur det funkar och de som inte vet det är löjliga stadsbor som får skylla sig själva?
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2022, 10:45:16 AM
Skrev jag inte exakt detta tidigare? Att pendlarna som åkt i alla år för att arbeta på Arlanda har inga problem. Men att osäkra resenärer som är relativt nyligen inflyttade, samt de som åker rätt sällan till/från Arlanda för att flyga iväg, blir väldigt irriterade på att reseplaneraren ger fel uppgifter till dem. Om ett byte är så viktigt att hålla för förarna, som det faktiskt är, borde det väl synas i tidtabell och reseplanerare?

Att det finns en värld utanför Rimbo och Åby vägskäl är inget som de irriterande resenärna blir speciellt glada över att höra som förklaring, så det är en helt irrelevant mening. Men ni kan ju alltid åka dit och tala om detta för resenärerna, och se om de blir hjälpta av informationen.

Rätt lustigt det här med folk som blir irriterade över att brister uppmärksammas, snarare att bli irriterade över att bristerna inte åtgärdas. Men som sagt ska det bli intressant att se om detta kan lösas i augusti, sisådär ett decennium efter att de började felanmälas regelbundet i rätt kanaler.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Maven skrivet 11 mars 2022, 08:49:00 AM
Som sagt, det finns en värld utanför Rimbo och Åby vägskäl. Resrobot använder samtrafikens bytestider (de som används när man bokar Resplusbiljetter) och SL:s reseplanerare använder SL:s bytestider. Dessa bytestider inte samma, ibland är Samtrafikens bytestider kortare än SL:s och ibland är det tvärtom. Använder man Resrobot kan man alltså mycket väl få upp resealternativ med osäkra anslutningar och likaså kan man missa resealternativ som dyker upp i SL:s reseplanerare där resegarantin gäller.


Eftersom Samtrafikens bytestider i Resrobot används även vid försäljning av Resplusbiljetter, så förväntar sig ju resenärerna att anslutningarna upprätthålls vid mindre störningar. Annars kan det bli ganska dyrt för den felande parten med långa taxiresor eller t.o.m. hotellövernattning, om bytet som spricker är en del av en långresa.
Men Samtrafikens bytestider sätts ju i samråd med länstrafikhuvudmännen, så här har UL helt korrekt ansett att den korta bytestiden i Åby vsk fungerar. Problemet är "bara" SL:s oförmåga att hantera den i sin reseplanerare.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 mars 2022, 18:56:42 PM
Bilder från det nu nästan världsberömda vägskälet. Bytet funkade klockrent. Fixk vänta uppåt 5 minuter på 677. Att bytet inte finns med hos SL kan vara dör 806 avgår .49 och 677 .51. Men 806 verkar har väldigt mycket luft i tidtabellen så han körde drån Arlanda terminal 4 ca. 5 minuter efter tidtabellen.
Hur bytet är åt andra hållet får andra svara på.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220315/f9ce4a44d3e6c2af95db7bc341d18c49.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220315/24cfb41ff89fb6c10b1678686a0ac0fd.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220315/8a9dad5b63e4f4dd29d4a993a18256e8.jpg)

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 15 mars 2022, 20:01:03 PM
Många brukar förklara/försvara frånvaron av bytet i reseplaneraren med att det krävs tre minuter mellan ankomst och avgång för att det ska synas. Idag är det bara två minuter, som Micke berättade.
Samtidigt ankommer 648 in på Rimbo station 13:10, och 639 mot Stockholm har avgång exakt samma klockslag. Ändå finns övergången och bytet med i reseplaneraren, så bevisligen går det att ordna, om bara viljan finns. 8)

Trevligt att du förevigade nuvarande vagnpark vid hållplatsen nu på slutet av avtalen. Om några månader ser fordonen lite annorlunda ut, men bytet och övergången kommer att bli kvar, med kontakt mellan Keolis och Transdevs trafikledningar.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 mars 2022, 20:07:09 PM
Tack, jag ville åka den vägen av just den anledningen. UL-bussen på bild var huvudattraktionen på förmiddagen.

Är bytet lika knasigt åt andra hållet?

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 15 mars 2022, 21:36:11 PM
Det är precis likadant åt andra hållet: Bytet fungerar klockrent i verkligheten, men anges inte korrekt i Reseplaneraren, utan 30-60: minuter läggs till som väntetid. Samma orsak anges: De två minuterna är en för kort tid där. Vilket de inte än på andra bytesstationer.
Titel: SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 15 mars 2022, 22:20:56 PM
Det går att ha anslutning med noll minuters bytestid som man lägger in i databasen. Kräver antagligen viss fingerfärdighet av den som gör tidtabellen, men det kanske måste vara tillåtet i någon egenskap för just den platsen också. Jag tycker mest att det verkar som att entreprenören inte vet hur man gör.