Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: buskörare skrivet 26 februari 2022, 17:55:55 PM

Titel: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 26 februari 2022, 17:55:55 PM
Transdevs dubbeldäckare för SL's linjer 676/670 börjar anlända. De står på Volvo Truck Center i Norrtälje, åtminstone till och från.
De verkar inte fått registreringsnummer än, åtminstone inte skyltar. Men 5577-5580 har de som landat hittills, som inv.nr. Kanske fler, jag har bara sett 5577 och 5580 på bild. Det ska bli 39 st när alla kommit.

Modellen är Volvo 9700DD.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 februari 2022, 19:31:33 PM
Otropligt, inga nummer på 1xxxx men ny nummerserie såå klart.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2022, 21:10:02 PM
Det kan väl vara bra med en ny nummerserie så man vet vad för slags bussar det är?
Då tycker jag det är knepigare med Nobinas system där bussarna tycks få nummer efter vad som råkar vara ledigt för stunden vilket leder till att likadana bussar kan ha flera olika nummerserier.
Men smaken är som bekant delad och man får så klart tycka som man vill.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 februari 2022, 21:33:31 PM
Nobinas nummerserie är väl den -enda- som är logisk? 4xxx för nyleveranser, 21xx för demobussar/enstaka köp från andra bussbolag, 60xx för Importer (företrädesvis Norge) och 26xx (övertagande av andra bolags bussar vid avtalsbyte) - sen kan luckor i nummerserier fyllas igen av kompletterande beställningar.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2022, 21:46:35 PM
Arrivas, Transdevs och Keolis system med egna nummerserier för olika busstyper tycker jag är minst lika logisk även om det går åt fler nummer på det viset.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Walter skrivet 26 februari 2022, 22:56:38 PM
Fast det har ju Transdev frångått lite då och då och även nu när man lägger in bussarna från de övertagna bolagen i vad man mer kan kalla lokala serier. Men håller med, smaken är som baken och det finns för och nackdelar med alla varianter.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Nico skrivet 27 februari 2022, 01:23:12 AM
Citat från: virtual1
Nobinas nummerserie är väl den -enda- som är logisk? 4xxx för nyleveranser, 21xx för demobussar/enstaka köp från andra bussbolag, 60xx för Importer (företrädesvis Norge) och 26xx (övertagande av andra bolags bussar vid avtalsbyte) - sen kan luckor i nummerserier fyllas igen av kompletterande beställningar.

Vad som är logiskt beror till stor del på betraktare och sammanhang. Det är svårt att få till ett system som passar alla, men tumregeln borde annars vara att man i första hand ska utgå från vad de operativa användarna (som förare, olika typer av arbetsledare osv.) behöver. Sedan kan t.ex. de som ska hantera fordonslistor och liknande få tycka till i andra hand.

Själv har jag arbetat med flera olika system under åren. Min personliga åsikt är att löpande numeringssystem nog är bra för bl.a. fleetavdelningar osv. som behöver en mera skrivbordsanpassad logik... eller rättare sagt bara vill ha ett system som är enkelt att fylla på och ta bort fordon i. Däremot är det i sådana system ett litet h-e ibland att som t.ex. trafikledare, driftledare, vagnutsättare snabbt komma på vilken vagn som är av vilken sort/modell/typ. Speciellt om man ska hantera flera områden [på distans]. Visserligen finns det oftast systemstöd, men ibland går det bra mycket snabbare att ha somligt i huvudet.

Sedan är det inte alltid uppgifterna som finns inlagda i systemstödet är korrekta. Speciellt inte i sådana fall där man har likartade fordonstyper. Minns en animerad diskussion för ett par år sedan där en Tyresöförare i Petterboda alltmer uppgivet försökte berätta för en upprörd gosse på trafikledningen att bussen hon fått när hon prickade var blå och inte gick att använda på den linje (821) som hon skulle ut och köra på först. Trafikledaren var dock benhård och hävdade att det som stod i datorn gällde... och där stod det att bussen var röd – BASTA!

Fick i egenskap av förbipasserande tjänsteman och allmänt dryg typ ta över luren och påpekade även jag att bussen var blå. Den irriterade trafikledaren i andra änden gav sig dock inte, trots att vi då alltså var var två st. som sade att bussen var blå... först när jag påpekade att detta inte var det militära och att kartan inte gäller före verkligheten så gav sig personen ifråga. I fall som detta påminns jag om hur mycket egen kompetens och praktiskt eget kunnande är värt. Saknar faktiskt SL:s H-littera...
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2022, 04:52:55 AM
För mig som förare, är det enda logiska att ha nummerserier efter busstyp. Finns inget krångligt eller ologiskt med det alls , tvärtom. När Arriva målade om några röda till blå i norrort, valde man att ta de som låg i anslutning till de befintliga blå. Riktigt genomtänkt.
Ålder på bussar och var de kommer ifrån, är inget som är direkt viktigt vid utsättning och det är väl ändå för utsättare, trafikledare och förare som det ska vara logiskt? Inte för de utanför.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Peter Rost skrivet 27 februari 2022, 07:04:48 AM
Är de bussar som ska trafikera Norrtälje, och Vaxholm försedda med toalett?

https://www.bussmagasinet.se/2020/02/en-verklig-hojdare-fran-volvo/

//Peter
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2022, 07:24:16 AM
Nej  ;D Den finns som linjevariant med.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Peter Rost skrivet 27 februari 2022, 08:02:51 AM
 :)
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Jona skrivet 27 februari 2022, 09:50:50 AM
Hade jag ägt ett bussbolag, då hade jag skippat ett nummer mitt i en ny nummerserie, bara för att njuta när bussfotograferna kommer till garaget/ringer/mejlar och frågar, jag har fotat alla bussarna nu, men saknar nummer "92" vart hittar jag den?

Höhö torrt gräs...

/Jona
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: B10M skrivet 27 februari 2022, 10:03:48 AM
Nobinas nummer är ju bara en enda röra. Förut kunde man åtminstone utläsa bussens ålder utifrån numret men inte ens det går ju längre. Keolis/Arrivas/Transdevs system är något bättre men de är också ganska röriga eftersom man hela tiden växlar mellan olika principer. Det bästa är väl om man försöker hålla sig till en busstyp per serie men det känns inte direkt som att något av de stora bolagen gör detta.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 februari 2022, 10:13:54 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2022, 21:46:35 PM
Arrivas, Transdevs och Keolis system med egna nummerserier för olika busstyper tycker jag är minst lika logisk även om det går åt fler nummer på det viset.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Transdev verkar ha nummerserierna efter avtal.
Nytt trafikavtal = ny nummerserie. I Eskilstuna (10xxx, 11xxx, 12xxx) och i Göteborg (83xx, 85xx, 186xx,187xx, 188xx)  så hade man nya nummerserier för varje busstyper nya avtalet men Östergötland verkar man bara fylla på istället konstigt nog (67xx) oavsett busstyp.

Det är inte så att jag kritiserar bolagen för hur de gör (även om det kan låta så) utan mer att jag försöker förstå varför man gör si och så.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Nico skrivet 27 februari 2022, 11:54:36 AM
I de allra flesta fall så har det sannolikt funnits någon grundläggande tanke (logik) med hur inv.nr är organiserade. Det är dock svårt att få till bra system/ordning i takt med att variablerna ökar. Speciellt när vagnar skickas kors och tvärs mellan avtal (och även länder), det finns olika särkrav som färg, utrustning etc. samt att de som håller på med fordon inte alltid har så mycket egen operativ kompetens. Istället blir det som sagt ofta bara en massa siffertrillande vilket går bra i lugn och ro framför en datorskärm, men inte lika bra i alla lägen ute i verkligheten.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: AO skrivet 04 mars 2022, 19:50:29 PM
Är det ingen som fångat någon av de nya dubbeldäckarna på bild? :)
Har de övriga vagnarna från Volvo kommit liksom de nya MAN-vagnarna?
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 04 mars 2022, 23:38:12 PM
https://www.facebook.com/photo/?fbid=5256696581008001&set=g.274040409338551
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: B10M skrivet 04 mars 2022, 23:39:40 PM
Får bara upp "Sorry, this content isn't available right now"
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 04 mars 2022, 23:49:52 PM
Det var en chansning, ibland kan även de som inte har Facebook se dess innehåll.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: AO skrivet 05 mars 2022, 00:32:14 AM
Jag har Facebook men får dessvärre också upp det meddelandet...
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 05 mars 2022, 04:18:17 AM
Mig veterligen är det bara dubbeldäckarna som kommit än. Och det är ju nästan 6 månader kvar innan de första måste vara på plats, så ingen brådska.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 mars 2022, 09:59:42 AM
Man måste vara medlem i Bussdepån för att se bilderna på Facebook
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Fredde skrivet 05 mars 2022, 11:30:30 AM
Jag åkte nyss förbi Volvo i Norrtälje i ett annat ärende men där är helt tompå bussar, för kännedom.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 05 mars 2022, 17:11:02 PM
De kommer ju inte alla på en gång, heller. Så det kanske är tomt i perioder. Men jag har hört rykten om att man flyttar på några, återkommer när jag vet mer säkert var om ingen hinner innan.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 27 mars 2022, 15:59:05 PM
Jag var och tittade på den av dubbeldäckarna som står i Okvista. För mig som bara kört "vanlig" buss var det mycket jag reagerade på. Såsom den låga takhöjden och de få barnvagnsplatserna t.ex. Men efter ha pratat med en Nobinaförare, fick jag veta att den låga takhöjden (185 cm) är typisk dubbeldäckare. Så antar att de långa Vaxholmsborna kommer få lära sig den hårda vägen 😇
Vad jag kunde bedöma, så var det 2 barnvagnsplatser, vilket är väldigt lite för Vaxholmstrafiken. Vi har 3 nu  och det är knappt det räcker. Godsutrymmet var enormt, det är bra. Extraljus finns, innanför framrutan. Nytt för mig. Framdörren går "åt rätt håll", inte som Nobinas VDL.
Verkar som man helt bestämt nu, att de ska stå i Okvista allihopa. Och att man tänker börja med en speciell grupp som kör dom, för att man inte hinner utbilda alla. Vi får se hur det ter sig tjänstemässigt. För mig som bor i Vallentuna, låter det såklart toppen 🙃

Ryktet sade att Nobina inte körde dubbeldäckarna igår när det blåste ca 20 m/s, det blir ju också intressant eftersom vi i så fall måste hämta blå ledvagnar i Täby. Inte för att jag tror 670 är lika vindkänslig, men vad vet jag egentligen.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Ersa skrivet 27 mars 2022, 21:36:59 PM
Låga takhöjden. Ja, allt är väl relativt. VDL:erna på 676 idag är ju specialbeställda extra höga att de bara får rulla i Sverige och Finland inom EU, och det vore ju fullt logiskt om även dessa nya Volvo är beställda med i stort sett samma höjd.
Alla svenskregistrerade dubbeldäckare man kör med i trafik mot Danmark, Tyskland och övriga EU är således lägre än dessa blåbussar.

Extraljus innanför vindrutan känns rätt omodernt, då det är något som åkarna i Jämtland började experimentera med själva omkring 2001, och som Volvo tog efter och erbjöd från fabrik på 8900 sisådär tio år senare. Att man har kvar detta än idag känns... retro på nåt sätt. Jag föredrar hel klart takljus som inte lyser ner på instrumentbrädan via sprickor.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 28 mars 2022, 04:36:19 AM
Fördelen med extraljus innanför, är väl att de är svårsnodda.
Den extra höjden är nog på övervåningen, där var det luftigt och bra.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2022, 08:07:42 AM
De är precis lika svårstulna om de är inbyggda mellan de bägge vindruvorna, som på VanHools dubbeldäckare, t.ex de i Uppsala. Då slipper man också ljus som läcker in på förarplatsen.
Jaha, jag trodde det var innerhöjden på just övervåningen du syftade på i inlägget.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Nico skrivet 28 mars 2022, 08:21:50 AM
Inga dubbeldäckare för vägtrafik är väl byggda för människor längre än 175 cm.  ;) :P
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 28 mars 2022, 09:00:31 AM
Nej, det är undervåningen det är 185 på. Jag är knappt 160, men fick böja mig in på förarplatsen. Får se hur många bulor jag får, innan jag lärt mig.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2022, 10:47:59 AM
Nu är det ju dock tänkt att alla ska sitta ner i bussen under färd. Det finns väl inga ståplatser i dessa?
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 28 mars 2022, 11:12:03 AM
4 stående har jag hört. Vet ej sanningen i det. Men det spelar ju ingen roll huruvida man får stå eller ej. Man är väl lika lång när man går in i bussen som när man står. Och med en kant precis innan man ska stämpla kortet, är risken stor. Men som sagt, de lär lära sig.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Buzzlover skrivet 28 mars 2022, 12:53:19 PM
Citat från: buskörare skrivet 28 mars 2022, 09:00:31 AM
Nej, det är undervåningen det är 185 på. Jag är knappt 160, men fick böja mig in på förarplatsen. Får se hur många bulor jag får, innan jag lärt mig.
Uj uj uj, med mina 190cm lär nog dom arbetspass jag får med dom inte bli så roliga ifall du bonkar i huvet med 160cm :P
Man får väl vänta och se, men är det som du säger kommer nog vi långa förare säga ifrån rätt snabbt ;D
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 28 mars 2022, 13:51:33 PM
Det är ju trappa upp till förarplatsen, så lägre där
Men man kan vrida stolen fullt, så kanske går att backa in och sätta sig först 🙃

Kanske måste man uppfylla vissa krav för att få vara med i dubbeldäckargruppen, max 180 cm lång och sådär 😆
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Nico skrivet 29 mars 2022, 00:14:25 AM
Ibland undrar man lite hur resonemang gått på olika håll under åren? Både hos beställare/brukare såväl som hos ansvariga tillsynsmyndigheter.

Tänker då bl.a. på det som står i nedanstående del av en bekant lagtext:


Fordonsförordningen (2009:211)
2 kap. Fordons beskaffenhet och utrustning

Grundläggande krav i fråga om fordons beskaffenhet och utrustning

- 5 §  1 st.  Ett utrymme för den som färdas i ett motordrivet fordon ska vara inrättat och utrustat så, att personskada vid en trafikolycka eller en inbromsning hindras eller begränsas.
- 5 §  2 st.  Förarplatsen i ett motorfordon eller i ett terrängmotorfordon ska vara rymlig och anordnad så, att den medger en lämplig körställning och en god uppsikt över omgivningen.



Speciellt då det som anges i andra stycket ovan har ju i många fall bäring på ganska många förarplatser i olika busstyper. Sedan handlar det väl iofs. om hur saker och ting tolkas...








Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 29 mars 2022, 00:48:34 AM
Sen är väl dessa bussar typgodkända i E.U och då gäller väl den här regeln:

10 §  Ett nytt fordon ska, när det gäller beskaffenhet och utrustning, anses stämma överens med kraven i denna förordning och i föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen, om det omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande eller enskilt godkännande.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Nico skrivet 29 mars 2022, 01:18:09 AM
Visserligen, men det ena behöver inte alltid stå i motsats till det andra. Mycket handlar som sagt om tolkning och det skulle vara intressant och se vad en ev. prövning skulle komma fram till.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 mars 2022, 11:22:32 AM
Det har inte förekommit något som helst snack i förarkåren sedan 2011, om att förarplatsen skulle vara trång på VDL:erna, och då måtten torde vara väldigt likvärdiga överlag, vore det ju märkligt om just Volvons förarplats vore mindre på något sätt.
Jag är över 180 cm, och har aldrig reflekterat över att det skulle vara speciellt trångt på förarplatsen, varken i VDL:erna eller i andra äldre dubbeldäckare som körts genom åren.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 29 mars 2022, 11:58:08 AM
Så länge man slipper ställa sig halvt upp för att manuellt dra ner rullgardinen som vi måste göra i våra VDL, så ska det väl inte vara några problem. Eller för att hänga upp jackan bakom stolen. Takhöjden på förarplatsen kan väl vara runt 150 nånting.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 mars 2022, 12:34:13 PM
Rullgardinen beror ju helt på om köparen specar en manuell eller en elektrisk.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 29 mars 2022, 13:56:13 PM
Ja, självklart är det hur man specat bussen? Vad nu det spelar för roll i sammanhanget.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 mars 2022, 14:39:27 PM
Otroligt många inlägg om detta med takhöjden, det är väl en buss standardutförande så det borde väl vara känt och inte vara något problem om man vet om det.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Walter skrivet 29 mars 2022, 17:28:40 PM
Sen reglerar väl lagtexterna det refereras till att fordonen ska vara säkra och anpassade för de förare som kör. Det betyder inte att alla förare måste kunna köra alla fordon. Såklart en fördel planeringsmässigt men fordonsägarem kan reglera förargrupperna.

Sen som BM skriver, det är ju inget nytt med denna typ av fordon varken i Sverige eller i andra länder så varför skulle det blir ett problem just nu?
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 29 mars 2022, 17:39:24 PM
Nej, problem lär det inte bli. Alla vet ju att bussar av idag alltid är perfekta ur förarsynpunkt. Finns inga problem med axlar och nacke numera, eftersom bussarna är av standardutförande och därmed inte orsakar några förare några problem.

Önskar att det vore sant...
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 mars 2022, 17:46:51 PM
Frågan var nog mera åt varför det skulle bli problem med t.ex innerhöjder, förarplatser eller solskydd först nu, då det rullat dubbeldäckare i linjetrafik i området i elva år. Att det blir längre hållplatsstopp med DD än ledvagnar är nog den största förändringen man lär märka, men rent konstruktionsmässigt lär de nya DD vara ungefär likvärdiga de nuvarande. Från Norrtäljeförarna har det hörts rätt få klagomål om just dubbeldäckarna, med undantag av t.ex den bristfälliga spegelplaceringen, som orsakar smutsiga backspeglar. Men detta är ju åtgärdat på Transdevs nya.
Jag tror att de kommer fungera rätt bra, faktiskt.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 29 mars 2022, 18:35:14 PM
Har nån påstått att det skulle bli problem med t.ex solskydd?
Höjden var mer skämt från mitt håll, borde tänkt på att humor inte är för alla när jag skrev det. Förlåt för det!

Vill man ha längre körtider och svårare framkomlighet är såklart dubbeldäckare toppen. Annars brukar just åktiden vara nått man lyfter fram som viktig att förkorta när man ska locka folk från bilar.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 mars 2022, 20:08:16 PM
Det är väl rätt vedertaget att allas personliga humor inte alltid fungerar så bra i skrift, speciellt utan smileys. Framförallt om man inte känner mottagarna personligen sedan ett tag, och känner till deras form av humor.
Titel: SV: Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.
Skrivet av: buskörare skrivet 31 mars 2022, 05:12:00 AM
Just därför jag använder smileys? Men självklart krävs det en mottagare som inte tar förgivet att allt som skrivs är jätteseriöst, utan kan se saker på ett mer lättsamt sätt. Det är alldeles rätt.