Nu har Senhösttabellen kommit i Norrort 1/11-11/12, förutom bussar som åker med färjorna så har linjerna längs E18 fått förkortad körtid i morgonrusningen.
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H670b.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H670b.pdf)
Men i Vaxholmstabellen tycks något ha hänt, samtliga hållplatsnamn med ett genitiv-s som följer på ett d, har d:et försvunnit. Man finner följande namn:
Danderys sjukhus
Östra Rys kyrka
Pålsunsvägen
Förkortad körtid? Blir en härlig november tills E18 är klar då...
Avgången 07:52 från Vaxholm har ankomsttid 08:36 till DAS men i novembertabellen har den ankomsttid 08:32. i övrigt verkar det vara som mest 3 minuters avkortad körtid.
För hur många linjer gäller denna senhösttidtabell då?
(Detta måste vara ett nytt påfund att ändra tiderna mitt i en tidtabellsperiod ::))/Ulf
Alla linjer som trafikerar E18. (Undantaget de linjer Nobina kör).
(Sedan ändras tidtabellen för de linjer som går med vägverkets färjor då också)
Det är väl snarare en anpassning till att E18 skulle ha varit färdig, än en ändring pga senhöst.
Hur mycket av E18 är inte klar för tillfället? Den 1400 meter korta sträckan mellan Hägernäs och Arninge trafikplatser i norrgående riktning verkar ta lite extra tid för att vägbanan måste anpassas till höjden för Roslagsbanans passage under, medan den lär öppnas i full bredd i södergående riktning på samma sträcka vilken dag som helst.
Färdigställandet av Arninge resecentrum ser dessutom väldigt bra ut, och bygget verkar nästan ligga före tidtabellen inför öppningen någon gång i december.
När den öppnas, blir det klart bättre. Men än är den inte öppen och så länge den inte är det, har vi som kommer uppifrån 264/274 samma förhållande som innan den började byggas om. Dessutom är det inte klart uppe vid fd droppen och det arbetet har vållat oss en hel del förseningar. Den skulle, vad jag kan läsa, också varit klar i oktober.
Så länge dessa saker inte är färdiga, kommer vi inte "må bra" av förkortad körtid.
Öppnandet av Arninge resecentrum ser jag fram emot, det är det sista som verkligen behövs för att vi ska spara tid. Och med förhoppning att trafikljusen i fd droppen inte ska ha inkörningstid.
Trafikverket har åtminstone varit noggranna med skyltningen under detta projekt. När många andra vägprojekt skyltats ut med en bestämd månad som tidpunkt för färdigställandet, och det dragit ut på tiden, har de fått popnita dit en ny månad ovanför månaden på den existerande skylten. Ibland flera gånger.
Vid Arninge står det det en mer diffus tidpunkt på Trafikverkets egna skyltar: "Klart i slutet av 2021".
Jag hoppas också att alla trafikljus i anslutning till Arninge resecentrum kommer få fullständig bussprioritet. Det kommer ju även att bli trafikljus för all norrgående busstrafik, där bussgatan in mot resecentret korsar påfarten från 264/274 till E18 norrgående för vanlig trafik. Ska bli intressant att se om bussgatan eller påfarten kommer få företräde enligt skyltning, för de tillfällen där trafikljusen lägger av.
Att trafik som kommer snett bakifrån från höger har företräde för bussar, är nog en av de sämsta trafiklösningarna vi har i det här landet. Vissa bussmodeller har just detta som den allra största döda vinkeln.
Ja, när det gäller skyltning av tid var det bra. När man stängde av ena filen på Vaxholmsavfarten, missade man allt vad hette förvarning och skyltning. Tror inte man fattade vilka konsekvenser det skulle innebära.
Jag har faktiskt inte ens tänkt på att det ska vara rödljus där avfarten korsar påfarten, bara undrat hur man tänkt. Med tanke på hur påfarten ser ut, menar jag. Den inbjuder ju inte till hög fart om man säger så. Men det låter ju bra!
Jag är lite rädd att prioriteringen uppe vid droppen ska fallera, då blir vi stående i backen, vilket kan bli mycket spännande en snöig dag. Nu har vi nästan inga B9:or kvar, men även Scania och MAN kan nog få det jobbigt att starta från stillastående.
Roslags Näsby tpl, framförallt söderut tycker jag är skitläskig sen ombyggnaden. Folk som kommer från Centralvägen gasar ju på som 17 och ingen verkar fatta att det är bussfil och deras fil som går ihop. Helt otroligt att det inte smällt där än. Norrut är lika illa, jag har kommit på att man ser reflektering i framrutan på MAN. Det får man använda sig av när man blir stående framme vid väjningsplikten. Uselt, de har ju dessutom nedförsbacke och kan komma upp i bra fart även om de skulle behöva släppa oss före.
Jag tycker hela alltet ser ovanligt välgenomtänkt ut. Får man till måtten, kan det bli riktigt bra!!
Däremot verkar man ha missat totalt när det gäller uppskyltning av hastighet nu på E18. 70 söderut, 80 norrut. Och missat åt båda håll gällande "vintersänkningen".
Jag har som förbipasserande vid åtminstone två tillfällen sett stillastående krockade personbilar som ser ut att ha panikväjt in i vägräcket åt höger, just där bussfilen och påfarten sammanvävs vid Roslags Näsby trafikplats södergående. Givetvis först efter att nuvarande lösning med sammanvävning kommit till.
Kanske man borde få upp informationsskyltar som berättar för bilister att olycksrisker pga döda vinkeln faktiskt finns här? Såna man redan har i bl.a Södra länken.
---
Edit: Korrigerat riktningen i en mening.
Ojdå. Men inte förvånad. Tänkt be Transportstyrelsen sätta upp ett bussfilsmärke som förtydligar att det är bussfilen dom vävs ihop med. Eftersom det är 2 filer uppifrån Centralvägen som vävs ihop strax innan, kanske folk bara tar förgivet att det är dom det gäller. Eller så tänker dom bara att de ska på motorvägen och missar oss.
Man skulle väl åtminstone kunna ha ihopvävning även norrgående, även de uppifrån Centralvägen där kunde fått väjningsplikt.
Man provkör terminalen för trafiken norrut/österut idag och vad han jag pratade med förstod, så ska bussarna prioriteras när de korsar påfarten.
Det förutsätter vi alla. Frågan är hur det blir vid ett strömavbrott. Har bussen eller bilarna märket för stopplikt/väjningsplikt under trafiksignalen? Detta är iofs lätt att korrigera om de lyckas göra fel i början.
Jag som kör där dagligen fattar inte riktigt vad du menar Ersa? "Jag har som förbipasserande vid åtminstone två tillfällen sett stillastående krockade personbilar som ser ut att ha panikväjt in i vägräcket åt höger, just där bussfilen och påfarten sammanvävs vid Roslags Näsby trafikplats norrgående. Givetvis först efter att nuvarande lösning med sammanvävning kommit till."
- Bussfilen som kommer från Lahällsviadukten sammanvävs ju inte alls med den vanliga körfilen utan går direkt till busshållplatsen så nån krockrisk ska ju inte föreligga där, sen tar bussfilen slut vid hållplatsen och då kör bussarna ut med övrig trafik, men det är väl ingen skillnad mot vilken busshållplats som helst med utsvängande trafik?? F.ö. har jag aldrig sett nån krockad bil där.
Vi pratar Roslags Näsby tpl, inte Lahäll.
Ja, men bussfilen -utgår- från Lahällsviadukten och går till Roslags näsby Trafikplats...
Ber om ursäkt! Menade i södergående riktning vid Roslags Näsby trafikplats. Intill Max hamburgerrestaurang. Korrigerat nu. Där bussfilen mot Stockholm vävs ihop med påfarten för övrig trafik mot Stockholm.
Ah, ja det är lite skillnad, där är det lite läskigare, man får verkligen ha uppsikt som bilist där! fast det var ju tryckfelsnisse som tråden handlade om så det kanske var påpassligt? ;-)
Jag har inte varit uppe i den fd droppen uppe på viadukten på några veckor, men påfarten på E18 norrgående för allmän trafik från Arninge trafikplats, den som korsar den nya bussgatan, har nu fått väjningspliktskylt. Vid strömavbrott har bussarna således företräde.
Det börjar se riktigt bra ut inne på resecentrumet! Snart kommer förhoppningsvis terminalkartor med hållplatslägen ut till allmänheten.
Droppen är så gott som färdig, man har inte fått igång trafikljusen än bara. Avfarten söderifrån har väjningsplikt om trafikljusen är släckta, vilket är toppen då de brukar komma med en sån himla fart. Jag har svårt att se hur bussfilen över spåren kommer bli klar dock. Åtminstone norrut. Söderut ser det bara väldigt trångt ut. Vi borde väl dra igång utbildningen på dessa 2 terminaldelar snart, ska bli intressant!! Tycker också det ser bra och genomtänkt ut för oss.
En prognos som inte är fullt ut bekräftad, säger planerad öppning av all trafik till stationen den 12 december. Andra källor håller sig till "någon gång under december".
Ja skulle de hela dröja längre än tidtabellskiftet lär det bli rätt jobbigt speciellt för dom linjer som planerat med ny tidtabell och allt ska sluta samt börja i Terminalen, men visst dagens lösning för start/slut i Arninge där man använder sig av Rondellen i Kundvägen kanske kan fungera temporärt, lär dock bli ett väldigt kaos i verkligheten med bussar stående i köer efter varandra i väntan på sina respektive avgångstider.
Saluvägens vändslinga hade varit underlättande att kunna använda vid en eventuell fördröjning men den är ju tyvärr borttagen sen något år tillbaka.
Dom förbipasserande linjerna lär ju få det enklare vid en fördröjning, är ju bara att inte köra av/in på stationsområdet och dess avfart från E18.
Saluvägens vändslinga var inte så bra den heller, gick väl bara att stå en ledbuss i taget vid väderskyddet och det gick väl inte att köra om en stillastående kollega heller utan att klättra på vänsterkanten mot "ön"?
Då är faktiskt Kundvägen bättre eftersom det åtminstone går att passera framförvarande bussar.
Det är dock runt 15 år sedan jag senast körde buss där, så det kan ju ha hänt en del på senare tid.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Saluvägens slinga är borta och kommer inte komma tillbaka.
Bra. Finns ingen anledning att ha all lokal busstrafiks ändhållplatser någon annanstans än vid den nya knutpunkten. Apropå Arninge resecentrum börjar det nog bli dags att promota hela linje 524 till nästan stomlinjestatus snart också, vid sidan av 639. Dvs röda "okända" linjer som allmänheten skulle kunna ha rätt mycket nytta av om de vore mer kända, så de slipper åka länga omvägar med blå bussar och tåg.
Transdev har lite jobb framför sig, men det kan bli riktigt bra om de får till det.
Det finns en hel del linjer som går mellan olika lokala centrum, ex. 783 Södertälje-Nynäshamn, 684 Upplands Väsby-Täby, 524 Upplands Väsby-Vallentuna (-Arninge RC). 560 Upplands Väsby-Jakobsberg.
Alla dessa har i dag 30-60min trafik dagtid. Jag är inte så säker på att just 524 borde uppgraderas till stombuss, det skulle nog bara leda till att begreppet stombuss urvattnades ännu mer.
Sedan är frågan om det ens finns en möjlighet för Transdev att promota linjen. Jag tror att de flesta som reser idag, väljer färdväg efter reseplaneraren. Då hjälper ingen promoting eftersom förbindelserna redan finns där.
Ända vägen för Transdev skulle väl vara att höja turtätheten, men finns det än efterfrågan som skulle göra det lönsamt.
Blir tydligen ingen bussfil på bron över spåren. Trafikverket påstår att det alltid varit sagt så, jag håller inte med. Men plats finns ju inte, så bara att acceptera.
Jag tycker att man kan skrota stombusskonceptet helt utanför innerstan. Om allt är rött kanske folk får upp ögonen för alla linjer, istället för att de idag inte vågar åka röda linjer en kortare väg, utan istället åker långa omvägar med de blå.
Hoppas innerligt att vinterns tidtabeller snart publiceras.../Ulf
Du kan ju söka vinterns resor i reseplaneraren.
intressant att man har fyra varianter på 670 från Vaxholm.
Mellan 06:00 och 09:30
670 Stockholm via Arninge RC 8 avgångar
670X Stockholm 5 avgångar
670 Danderyds sjukhus via Arninge RC 9 avgångar
670X Danderyds sjukhus 9 avgångar
från Vaxholm
Det är väl bara två olika linjevarianter, samt att bägge har välbehövliga förstärkningsavgångar till Danderyds sjukhus under rusningstrafik, som därefter tomkör därifrån.
Skillnaden är väl att båda linjevarianterna har turer som trafikerar resp inte trafikerar Arninge. Tror tidsvinsten är minimal dock, det är på påfarten det brukar ta tid.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 november 2021, 17:41:54 PM
Hoppas innerligt att vinterns tidtabeller snart publiceras.../Ulf
Dom är här nu (nästan alla)!
Sedan i går kväll 22 november.
Jimmy
Ny design (A4?), även fast den gamla fåniga formatet inte var så mycket att hurra över. Verkar som om man har tagit bort möjligheten att redovisa tidtabellen avkortat, ex och så vidare på samma minuttal. Blir ju lite fånigt när tidtabellen för 4an kräver 22 A4sidor. (Tänk om designern hade satt sig in i hur en tidtabell används och varför den ser ut på ett visst sätt).
Intressant att alla linjer går till Söderhamnsplan, men avgår Från Västerhamnsplan. Det verkar vara en spännande lösning, undrar hur man har tänkt.
(I dag medans avspärrningarna är uppe så vänder bussarna på färjplan. Det vill säga att de trafikerar de ordinarie hållplatserna till och med Västerhamnsplan mot Vaxholm och från Vaxholm trafikerar de en tillfällig hållplats på färjplan [benämnd Västerhamnsplan] därefter de ordinarie hållplatserna f.o.m. Vaxholms Kyrka. Rindöbussen går inte alls över med färjan).
Så frågan är om det är den gamla Shell-tomten som kommer att benämnas Söderhamnsplan, och hållplatsen endast kommer att nyttjas för avstigning och bussuppställning. Medans påstigning får ske från de ordinarie hållplatsen Västerhamnsplan. Eller har man tänkt att påstigning också ska ske från Shell-tomten, och samtidigt lägga ner hållplatsen Västerhamnsplan, och då benämna Shell-tomten Västerhamnsplan i riktning mot stan och Söderhamnsplan i riktning mot Vaxholm. Det skulle vara upplagt för att förvirra.
670 Inga avgångar är indragna i riktning mot Stockholm under skolan lovdagar, däremot utåt. Så det betyder en rejäl ökning av antalet turer i morgonrusningen under jullovet.
681 Återgår inte till att vara lokallinje. Det skulle man inte häller tro om man ser gropen vid den föredetta hållplatsen Norrbergsskolan. Entreprenören har satt upp en skyllt på ett byggstaket att arbetet beräknas vara klart våren 2022.
Men på Vaxholms kommuns hemsida står följande "Arbetet beräknas preliminärt vara klart i januari 2022. Då går bussen tillbaka till sin ordinarie sträckning och gatan öppnas för biltrafik igen." Så blir det en ny tidtabell för 681an i januari.
Inga kortturer som vände vid Bogesunds gård blev det häller av.
Din första tanke är rätt, avsläpp inne på uppställningsplatsen och första lastningsplats Västerhamnsplan.
Angående 681 så lade man ner alla permanenta förändringar pga förlusten av området och just detta har blivit försenat.
Det blir en väldig variation mellan linjerna, huruvida det är avstigning/påstigning i Arninge station, beroende på om det är 639, 670, 676, samt nattlinjerna. Lätt besvärligt för passagerarna att hålla isär detta, då det (liksom för Roslags Näsby) inte följer nån logik för rött/blått.
Här anges att norrgående 639 inte har avstigning i Arninge. Men inget om någon sådan regel för 676.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/nytidtabell/taby/
Här anges att norrgående 676 inte har avstigning i Arninge. Men inget om någon sådan regel för 639.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/nytidtabell/norrtalje/
Gällande 670 så bör det inte vara så förvirrande. 670 stannar, 670X gör det inte. Tar förgivet att X kommer stå med på destinationsskyltarna på bussen. Däremot lär det åtminstone in mot stan vara en tidsförlust för 670X att inte gå ner mot Arninge då det brukar vara köerna genom rondellen/på påfarten som försenar.
Resenärerna vet inget om trafikområden, utan blir mest bara förvirrande av att 670 och 676 har olika regler, trots att blåbuss som blåbuss är samma sak för dem. Även rödbuss som rödbuss är samma sak för dem, vilket leder till förvirring då t.ex 610 har avstigning i Roslags Näsby, medan den för dem identiska 639 inte har det.
Okej. Jag har inte haft några sura miner pga 676 nygamla regler, tycker de fattat rätt fort.
Klart förare i de linjer som alltid haft stopp och avsläpp på alla hållplatser slipper uppleva konflikter och irritation. Det är en annan situation på de linjer där reglerna för avstigning hela tiden skiftas fram och tillbaka under detta pågående avtal. Dvs främst 639. Inte 676 i första hand, då denna varit lite mer konsekvent och inte ändrats lika många gånger.
(Åh nej, jag la fokus på en känslig linje igen!) ;D
Okej. Visste inte att man ändrat 639 flera gånger. För min del är ingen linje känsligare än nån annan att prata om. Men det verkar ju vara det för vissa här. Självklart använder man "sin egen" linje mest i exemplen, det är ju den man känner bäst. Ser inte varför vissa retar sig på d3t.
Linje 670 fick sitt lite annorlunda regelverk förra gången då linjen skulle förkortas till Danderyds sjukhus (tillsammans med ett antal linjer från Roslagen), 670 fick fortsätta köra till Tekniska högskolans terminal i utbyte mot att lokala resenärer längs sträckan.
Man får försöka tänka ur resenärernas synvinkel, och jag förstår att de inte har minsta tanke på hur avtal, operatörer och ersättningsmodeller till dessa ser ut, utan dessa vill bara ha logik i trafikutbudet och bra information. Det är fullt förståeligt att de blir irriterade då vissa busslinjer inte har påstigning, trots att de fortsätter vara linjeskyltade (dvs aldrig får texten Endast avstigande) och att det står fel information på vissa topptavlor fortfarande, 4-5 månader efter en linjeförändring där påstigning tagits bort därifrån.
Allt kan bara bli bättre med Transdev, då de får mer fokus på helheten, men fram tills dess återstår det att se hur mycket förvirring och dålig information man kan skapa gällande Arninge.
En sammanfattning av linjer och hållplatser längs E18-Roslagsvägen.
x = stannar.
- = stannar ej.
\ = stannar för avstigning inåt och påstigning utåt.
} = avstigning i båda riktningar och påstigning från stan. Mot stan endast påstigning om bussen stannar för avstigande.
] = endast mot stan, endast avstigning
# = stannar för av och påstigning inåt endast påstigning utåt
§ = stannar för av och påstigning inåt ej utåt
*Mörby C / E18 hpl. endast mot stan
*Östra Stn hpl. endast mot stan
*Valhallav. hpl. endast från stan
624
608 626 676 690
628C 624C628 680 699 670 670X639 696 676X691 694
Arninge RC x x x x x x - \ \ - §
R-N tpl. x x x x x x x \ # \ x
Mör C E18 * - - \ \ \ \ \ \ \ - \
Danderyds sjh - - x x x x x \ \ \ x x
Bergshamra S - - - - - - - - - x
Frescati - - - - - - ] ] - x
Uni N \ \ x x x x \ \ - x
Uni S - - x x x x \ \ - x
Albano - - x x x x \ \ - x
Roslagstull \ # \ \ # # - - - x
KTH - - - x x x x x x
Östra Stn. * \ \ \
Valhallav. * \ \ \
Humlegården x x x
Möjligen något rörigt för den oinsatte.
Intressant med nuvarande bristande koll på omvärlden och hur kunderna upplever saker och ting. När resenärerna har som mest problem att läsa det lilla typsnittet på dagens tidtabeller, så minskar man ner det ytterligare. Detta i kombination med allt fler obemannade stationer och knutpunkter bådar inte gott för äldre och synskadade.
Detta går iofs kanske hand i hand med att när förarna klagar på dålig synbarhet gällande topptavlorna på landsvägar, så tar man som svar på detta bort alla former av reflexer, för att sänka synbarheten ännu mera.
Säkerligen ett antal tryckfel i de nya SL tidtabellerna,men detta fel i lördagstidtabellen för linje 637 från Norrtälje är hårresande :P
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V637.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V637.pdf)/Ulf
Linje 647(Norrtälje-Rimbo)finns inte med bland de nya tidtabellerna...
Läggs detta linjenummer ned?/Ulf
647 blir kvar. Sök på resor i reseplaneraren mellan Rimbo och Norrtälje eller omvänt från och med den 13 december, så finns den med.
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V647.pdf
Tidtabell finns, men länk saknas på sl.se