Hej! Som tidigare skrivits så blir det nya samt gamla operatörer på (vad jag förstått det som) både den Anropsstyrda och Linjelagda Närtrafiken i Stockholms Län.
Är det någon som vet vad Taxi Kurir samt SverigeTaxi kommer köra på 9xx linjerna? Har försökt att leta på bilregister men hittar inget om några nya fordon och det är ju bara en dryg månad kvar nu.
Tacksam för svar!
Oavsett vad kommer det bli intressant då lösningen känns lite märklig.
Både Taxi Kurir och Sverigetaxis beställningscentraler tillhör ju Cabonline Group, men CG äger mig veterligt inga egna fordon och saknar även trafiktillstånd, dvs. de kör ju inte trafik. Det ligger istället på enskilda droskägare/åkerier som ansluter sig kontraktsmässigt och det är då de som äger fordon och har trafiktillstånd. Det senare skiljer sig normalt något även mellan buss, taxi, lastbil osv.
Undrar då här om CG möjligen kommer ett ha ett eget bolag med anställda förare som köra eller om det läggs upp på annat vis?
Som bussfotograf komemr detta bli tråkigt känner jag på mig.
För att fordonen kommer vara registrerade på andra företag än tidigare kända bussföretag?
Jo, lite så känner jag iaf. Som bussfotograf måste man begränsa sig nånstans. Försöker man jaga alla bussar som finns i hela Sverige så kommer man förutom att få det väldigt svårt också en halvt omöjlig katalogisering, så personligen föredrar jag att iaf koncentrera mig på bolag som har verksamhet i fler områden än ett.
Men var närtrafiken intressant när mer kända bussföretag ägde fordonen? Det är ju samma slags trafik, med samma slags fordon.
Tja, ur "samlarsynvinkel" var de mer intressanta då de ju kompletterade bland de bolag man redan fotade.
Ingen som hört något mera om eventuella underentreprenörer åt ST/TK eller någon eventuell vagnpark på den linjelagda trafiken?
Beställningstrafiken lär ju bli smärtfri eftersom dom redan idag har taxibilar att tillgå osv.
Frågan är hur smärtfritt det kommer att gå även med beställningstrafiken. Bolagen ifråga disponerar (beställningsbolagen/växlarna äger som sagt inte fordonen eller har egna trafiktillstånd) ett antal specialfordon som är utrustade med lyftar, kan sänkas ned i bakpartiet medelst luftfjädring, har rullstolsramper osv. Dessa fordon tar då primärt rullstolar, permobiler mm. men så många är specialfordonen faktiskt inte.
Däremot är det inte så att ordinarie taxibilar på ett enkelt vis kan hantera ett ev. överskott på resenärer i rullstol. Är det så att de rullstolsburna är någorlunda habila med att själva medverka till att flytta sig mellan stol och bil (medelst glidplatta eller annat) så är det en sak. Däremot kan inte de vanliga taxiförarna förväntas att lyfta personer, som kanske väger 90-100 kg eller mer, och få in dem i vad som de facto är vanliga personbilar. Är det även så att det är flera stopp så kan det oxå bli problematiskt med att få plats med saker. En rullstol i skuffen fungerar, men med två blir det svårt även i en modern kombi.
Nu då det närmar sig starten, kan nån klargöra hur det kommer se ut framöver? Vilka områden i Stockholm kör vidare på Nobinas avtal? Vilka kör vidare på Traveller/Bergkvarabuss avtal och vilka är helt nya???
Ja starten ska ske imorgon och denna Trafikstart kan nog vara den som det verkar finnas minst information om här?
Ingen som nu, dagen innan har någon mer info på vilka som kommer köra 9xx linjerna eller om Traveller ens kommer förlora dessa?
Jag tittade ut här nyss idag och på SL 955 gick samma Traveller MAN som vanligt.
Ingen förändring på linje 969 idag heller, mot föregående avtal. Samma gamla bussindivid dessutom.
Kan man helt enkelt att ha valt att använda Bergkvara/Traveller som underentrepenörer i de flesta områden? Torde ju vart en enkel lösning (åtminstone tills vidare)
Bergkvara (Traveller) vann område 4 vad nu det är geografiskt.
Sen gissar jag att Bergkvara lade anbud på område 1-3 också men var då dyrare och då borde det vara dyrt för avtalsvinnarna att anlita Bergkvara som underentreprenör.
Men visst kort tid är det möjligt eller lånar man bara fordon tills man hinner få nya egna?
Detta verkar vara väldigt förvirrande.
Enligt bild från igår så verkar det som om förarna fortfarande har Travellers uniform (Linje 961, Täby Närtrafik)
Så frågan som aldrig verkar bli besvarad, har Taxi Kurir och SverigeTaxi bara vunnit den beställningsstyrda trafiken eller har dom även vunnit den Linjelagda?
Forummedlemmen Lars_Håkan_E hoppas jag kan ge lite klarhet eftersom denne berättade om allt i första början.
Keolis kör ännu linjerna 921 och 923 på Lidingö med 4501 och 4502(som sig bör)/Ulf
Dessa två linjer på Lidingö liksom 953, 978, 979 och 981 ligger sedan ett par år i de vanliga bussavtalen och skulle ändå inte beröras av detta. Om det nu skett någon form av upphandling så är det i så fall det som Traveller kör/körde.
Kan man lugnt säga att Bergkvara/Traveller har fått behålla trafiken och att dessa andra operatörer endast tagit över den taxi-baserade färdtjänsten för Region Stockholm?
För övrigt kan man ju undra när någon ny operatör dyker upp, har väl inte varit en konkret upphandling för 9xx på ett bra tag nu.