Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: janjoh skrivet 20 maj 2021, 20:18:57 PM

Titel: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: janjoh skrivet 20 maj 2021, 20:18:57 PM
Saxat från Västtrafik :):

Sommartider i trafiken
Den 14 juni (21 juni i Borås) byter vi tidtabell för alla våra linjer och gör förändringar där det behövs.
Förändringar i zon A
Linje 24, 240
Linje 24 byter namn till linje 34.
I västra änden förlängs linjen till Hjuvik. Nya hållplatser för linjen blir Amhult Torg, Gossbydalsvägen, Hällsviksvägen, Övre Hällsvik, Långrevsvägen, Batterivägen, Majvik, Fyrskeppsvägen och Hjuvik.
OBS! På natturerna kör linjen inte väster om Amhult Resecentrum. Då finns bytesmöjlighet till och från Röd Express för resa längre västerut.

I östra änden kortas linjen av vid Eketrägatan. Indragna hållplatser blir Hjalmar Brantingsplatsen, Vågmästareplatsen och Rambergsvallen.

Linje 240 läggs ner.

Linje 26, 26X Linjerna ersätts av linje 34.

Linje 52 kör sträckan Heden – Korsvägen – Guldheden – Linnéplatsen.

Nya linje 42 kör sträckan Skogome – Hjalmar Brantingsplatsen.

Göteborg växer och för att kunna erbjuda smidiga resor för så många som möjligt måste vi anpassa vår trafik. Det är trångt på vägarna i centrala Göteborg. Vi kortar därför av en del linjer som kör genom staden, helt enkelt för göra mer plats och minska risken för köbildning. Linjer får nya ändhållplatser vid knutpunkter runt stadskärnan. Resenärer kan där göra ett smidigt byte alternativt gå eller cykla sista biten in till centrala Göteborg.

Grön Express byter namn till X4 och kortas av till Kungälv Resecentrum.


Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: B10M skrivet 20 maj 2021, 20:51:18 PM
Växande stad = mindre plats för kollektivtrafik!
Tyvärr är det liknande problem i de flesta städer i Sverige. Att fler invånare invånare innebär ett större, inte mindre, behov av utrymme för kollektivtrafiken tycks vara något som stadsplanerare har mycket svårt att förstå.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: Fredrik Thurfjell skrivet 20 maj 2021, 22:44:48 PM
Sakta i backarna.... Det här handlar ju väl så mycket om att parera alla byggprojekt som pågår och i min bok är det snarare en pluspunkt när inte allehanda busslinjer måste gå in i absoluta centrum på staden utan att det erbjuds byte i ytterkanten till ett högvärdigare alternativ (spårvagn/stombuss).
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: B10M skrivet 20 maj 2021, 22:51:52 PM
Fast linje 52 är en stomlinje. Det är fullt redan på linjerna i som går genom centrala Göteborg. En växande stad behöver fler tvärförbindelser men också mer plats för kollektivtrafiken i centrum. Alternativet är att folk åker bil vilket tar mycket mer plats.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: AL skrivet 20 maj 2021, 23:53:15 PM
Problemet när linjer avkortas eller delas och dessutom förlorar anknytning till viktiga centrala bytespunkter, förlängs ofta restiderna för resenärerna genom oundvikliga byten - något som i en förlängning riskerar öka privatbilismen med ökad trängsel som följd...
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: Jona skrivet 23 maj 2021, 01:33:28 AM
HEJ

Som vanligt så lyckas någon saxa något från västrafiks hemsida med ändringar i trafiken, medan jag inte kan hitta ett ord eller rad om detta på västrafiks hemsida.
Har kollat förstasidan, reseplanering och nyhetsarkivet fram till februari och inte en rad om sommarens trafik, eller annat som berör ändrad trafik. (bortsett om ändringar som berör nordstaden)

Vart hittar du denna informationen om jag som vanlig människa inte kan se den.

Länk direkt till detta hade varit bra i tråden, redan i ursprungsinlägget.

PS samma sak hände även förra tabellskiftet osv osv, någon berättar vad som är på gång, men samma information finns inte och fina på västrafiks hemsida.
PS inget klander mot dig, utan är mer, hur gör jag för att se samma som er andra?

/Jona
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: Tanum97 skrivet 23 maj 2021, 02:17:05 AM
Sök bara på Tidtabellsskifte så kommer det upp, aldrig några problem.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: janjoh skrivet 23 maj 2021, 09:25:53 AM
Precis, de går att googla för informationen finns på dras hemsida. Men de väljer att inte skylta med de på förstasidan eftersom de stora trafikförändringarna vid Nordstan från 29 maj är viktigast just nu,  sen kommer flytten av busslinjerna från Göta Älvbron med nya körvägar från den 12 juni (lördag) därefter tidtabellsförändringar och påstigning fram på X-linjerna from 14 juni. Då är slut med fuskåkandet.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21 (länk)
Skrivet av: vraket skrivet 23 maj 2021, 10:43:49 AM
https://www.vasttrafik.se/info/tidtabellsskiftejuni/

Den efterfrågade länken.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: janjoh skrivet 23 maj 2021, 14:49:22 PM
Sen att linje 52 kortas av är ju nästan ett måste, hur många bussar ska man trycka in på en o samma sträcka egentligen? I sommar kommer ju även 5E och 6E gå från Hjalmar Brantingsplatsen och centrala stan över Hisingsbron då inga språvagnar går, så ledbussar kommer det att finnas tätt med ändå, bytena på en o samma hålllatsläge är så smidiga i Göteborg så det är inget problem efetsom turtätheten är så hög. Att Skogome haft stombuss var nog ett felbeslut från början. Det är ju ett utpräglat villaområde, det byggs mycket där men andelen som har bil är rätt hög i jämförelse med exempelvis Hisings-Backa längs Litteraturgatan där linje 18/19 går.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: vraket skrivet 23 maj 2021, 16:19:14 PM
Ser på pdf-tidtabell för linje 52 att sommartidtabellen börjar gälla redan den 12 juni.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering/tidtabeller/linje/9011014505200000/

Enligt Västtrafiksidan så ska de börja gälla den 14 juni.
Sökte på några andra Göteborgslinjer som också får resvägsändring men dessa var  inte upplagda.

Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: Erling.L skrivet 23 maj 2021, 19:56:02 PM
Sen har de glömt skriva att L148 slutar gå via Kålsered o ersätts dig av nya L129
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: Tanum97 skrivet 23 maj 2021, 23:14:37 PM
Nej, det står där.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: B10M skrivet 23 maj 2021, 23:44:33 PM
Citat från: janjoh skrivet 23 maj 2021, 14:49:22 PM
Sen att linje 52 kortas av är ju nästan ett måste, hur många bussar ska man trycka in på en o samma sträcka egentligen? I sommar kommer ju även 5E och 6E gå från Hjalmar Brantingsplatsen och centrala stan över Hisingsbron då inga språvagnar går, så ledbussar kommer det att finnas tätt med ändå, bytena på en o samma hålllatsläge är så smidiga i Göteborg så det är inget problem efetsom turtätheten är så hög. Att Skogome haft stombuss var nog ett felbeslut från början. Det är ju ett utpräglat villaområde, det byggs mycket där men andelen som har bil är rätt hög i jämförelse med exempelvis Hisings-Backa längs Litteraturgatan där linje 18/19 går.
Bussarna på linje 52 är fullsatta i högtrafik. Samtliga buss- och spårvagnslinjer över bron likaså, de allra flesta med stående. Var ska resenärerna från Skogome få plats menar du? Faktum kvarstår, en växande stad behöver mer plats för kollektivtrafik, inte mindre. Sen blir det inte bättre av att Västtrafik envisas med att skicka nästan alla resenärer genom centralaste Göteborg. Tvärförbindelserna är urusla.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: S Svensson skrivet 24 maj 2021, 01:12:32 AM
Kanske är det bättre att dela upp ansvaret på Trafikkontor (fd GS) och GL igen.

För många personer är det säkert så att det inte spelar någon roll om man skall byta färdmedel. Men det kan bli många problem också. Barn från olika skolor måste byta minst två gånger om man skall åka genom staden. På 70 talet fanns det ökad ström att köra genomgående. Jämför utredningen som kom cirka 1973 med fler genomgående linjer och fler industrilinjer. Även på landet kan det bli problem. Linjen 300 och 320 kräver byte sedan juni 2011 i Kinna. Och linjen 500 Trollhättan-Borås kan innebära byte i byte Sollebrunn och Alingsås. Från jan 1968  kunde linje 119 köra från Borås till Uddevalla direkt. Veckoslutslinjen Skåne-Borås över Överlida medförde lättare att åka till småorter från Skåne alternativt Borås.
Varför är det så intressant att ha bussbyte enbart för att det i ögonblickstillfället kan ge bättre omlopp. Vi får hoppas att BRON blir färdig och att linjerna blir som tidigare. Jämför gul-,röd- och blå expresser jan 1990. Det var då nytt med genomgående linjer.Vi får hoppas sådana genomföres igen.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: B10M skrivet 24 maj 2021, 03:08:45 AM
Citat från: S Svensson skrivet 24 maj 2021, 01:12:32 AM
Kanske är det bättre att dela upp ansvaret på Trafikkontor (fd GS) och GL igen.
Nej, verkligen inte. Vi behöver inte ännu fler murar, och definitivt inte rakt genom städer.

Citat från: S Svensson skrivet 24 maj 2021, 01:12:32 AM
För många personer är det säkert så att det inte spelar någon roll om man skall byta färdmedel. Men det kan bli många problem också. Barn från olika skolor måste byta minst två gånger om man skall åka genom staden. På 70 talet fanns det ökad ström att köra genomgående. Jämför utredningen som kom cirka 1973 med fler genomgående linjer och fler industrilinjer. Även på landet kan det bli problem. Linjen 300 och 320 kräver byte sedan juni 2011 i Kinna. Och linjen 500 Trollhättan-Borås kan innebära byte i byte Sollebrunn och Alingsås. Från jan 1968  kunde linje 119 köra från Borås till Uddevalla direkt. Veckoslutslinjen Skåne-Borås över Överlida medförde lättare att åka till småorter från Skåne alternativt Borås.
Varför är det så intressant att ha bussbyte enbart för att det i ögonblickstillfället kan ge bättre omlopp. Vi får hoppas att BRON blir färdig och att linjerna blir som tidigare. Jämför gul-,röd- och blå expresser jan 1990. Det var då nytt med genomgående linjer.Vi får hoppas sådana genomföres igen.
Håller med om detta. Speciellt bussbytet i Sollebrunn är helt obegripligt, verkar som att man med flit vill skrämma bort långväga resenärer.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: janjoh skrivet 24 maj 2021, 20:27:54 PM
Jag kan helt förstå den frustrationen som de upplever i Skogome, Skogaberg och Aröd upplever att direktförbindelsen med stan försvinner. Men jag har rest med 52:an ibland och av alla stombussarna i Gbg är ju det trots allt den som har minst resenärer. Dock har linje 58 få nu mot Eketrägatan men de stora arbetsplatserna på Lindholmen jobbar ju hemifrån o den går enbart från centralen. Men jag antar att de inte drar in på avgångarna på linje 18 och 19 som ju har ännu fler resenärer, och att byta till dem på Hjalmar är ju väldigt enkelt. Avgångar var 3:e min. Sen finns även X2 och kommande X4 på samma hållplatsläge.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: B10M skrivet 24 maj 2021, 22:44:20 PM
Linje 52 har minst resenärer av stombussarna sett över hela dagen, det stämmer, men bussarna är fullsatta i högtrafik och linjen har högt resande i båda riktningarna i högtrafiken. Jag har ju försökt förklara att det inte framför allt handlar om att direktförbindelsen försvinner, utan att man minskar trafiken när resandet ökar. De linjer du nämner är redan fulla med stående i högtrafik. Det här är inte främst Västtrafiks fel, felet är väl stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret som inte förstår att kollektivtrafiken måste få ta mer plats när staden växer. Men som sagt blir det inte bättre när Västtrafik envisas med att (nästan) alla måste åka genom centralaste Göteborg. Man borde återupprätta gamla 51:an, som nuvarande 52:an fast genom Tingsstadstunneln, visst tunneln stängs nästa sommar men det är ju bara tillfälligt.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: janjoh skrivet 25 maj 2021, 19:18:36 PM
Ja jag håller helt med om att det är för trångt för att ha stabil och robust kollektivtrafik och det finns ingen linje dit resenärerna från linje 52 kan byta  mot stan som har tomma bussar. Vi får se hur detta upplägget blir för det jag kan tycka är märkligt är ju att man tar bort det från en stadsdel som växer. Om man säger Torslanda tycker jag ibland har alldeles för täta bussturer för det är ju så att där åker inte många buss. Det är bara att konstatera att på helgerna när skolorna inte är igång är X1 delen mot Torslanda nästan tom ( Betydligt mer på Partille-grenen). Likaså Röd och Lila Express därifrån. Om man ser linje 18/19 där är det fullt oavsett tid på dygnet. Backa-Brunnsbo är en tätbefolkad stadsdel med mycket hyresrätter. Dessutom tycker jag de behövs fler busslinjer där folk går på fram och betalar om kollektivtrafiken ska fungera i praktiken. I Göteborg tränger sig folk på och de går inte genomföra biljettkontroller när det är så fullt på bussarna.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: John P skrivet 05 juni 2021, 13:44:17 PM
När det gäller linje 500 Trollhättan - Borås via Alingsås så existerar inte den linjen längre. Att åka Trollhättan -hela vägen till Borås går ofta fortare via Göteborg med tåg och sedan linje 100. Ett annat alernativ, som dessutom är billligast då man bara behöver betala för zon C, är att ta tåg från Vänersborg eller Grästorp direkt till Borås. ( Till Vänersborg tar man tåg eller buss och till Grästorp 1 Express). Tror att två bidragande orsaker till att linje 500 försvann var att bussgodset försvann, var mycket bussgods som skickades med denna linje, snabbare resor via Göteborg när dubbelspåret blev klart samt att linje 100 har mycket täta avgångar är också en orsak som gjort att tåg + linje 100 har blivit ett bra resalternativ. Håller annars med om att det är tråkigt att Västtrafik mer och mer har styckat upp linjer, vilket leder byten och byten är något som INTE uppsakttas av resenärerna generellt.
Titel: SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
Skrivet av: S Svensson skrivet 05 juni 2021, 20:28:20 PM
Tanken med linje 500 var från början lite av konkurrens med SJ som körde Borås-Vårgårda-Uddevalla. Tyvärr har jag lite svårt att förstå de synpunkter som lämnas. Det är mycket lättare att åka tåg till Vänersborg från Borås.
Jag vet inte riktigt däremot om de som tycker att man skall lägga ned busslinjer att de förstått en del. Det är fullt möjligt att stiga på en buss i Sandhult och tänka sig åka till Gerdhem. Då skall man ha tider för detta. Inte hänvisas till en app med en reseplanerare. Ofta har inte alla personer sådana. Tanken med färdskivare och dess skiva var väl att se hur bussen kört. Sedan byttes till plastkort. Som tydligen är för dyra för företagen så vissa länshuvudmän lägger linjer så man slipper ha dessa kort. Vi skall kanske också se att Borås har ett sjukhus med stort upptagningsområde. På vissa ställen erbjudes inte servicetaxi för att åka till och från utan vissa besökare hänvisas till bussresor. Då är det inte lätt att hitta om man annonserar en busslinje på annat sätt än det traditionella.