GUB:s Nya Man 18c i trafik

Startat av Bese001, 21 december 2020, 07:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vad vet ni hur Volvos elbussar är då? Bara för att de var dåliga då behöver de väl inte vara det nu. Att jag skulle önska nån pest o pina på jobbet är ju bara Nonsens Dumheter.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2020, 11:41:54 AM
För att om man kört tillräckligt mycket Volvo på arbetstid är en sån önskan i princip liktydigt med: "Jag hoppas ni i Uppsala får en problemfylld framtid där ni alla kommer att bli missnöjda med era arbeten".
Åtminstone om man själv står på sidan om, och inte ens behöver arbeta med krånglet, behöver man väl inte önska olycka åt andra. Jag tillönskar då inte GUB-förarna annat än framtida kvalitet och nöjdhet.

Jag kör Volvo både i beställningstrafik och i linjetrafik, det är överlägset de bästa bussar jag har kört!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Synd att det inte finns Gilla-knappar här..  ;D
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bese001

Hej!

Stort tack Jakob för de mer exakta uppgifterna och jag var ju inte helt ute och cyklade  :)

I övrigt så tycker jag att vi kan lägga ner diskussionen om framtida elbussar och vilket märke det ska bli.
Tråden avser ju de nu levererade Man 18C,  men visst kan var och en tycka vad den vill men då kanske man ska starta en ny tråd som heter "Framtida elbussar i Uppsala"

GOD JUL ALLA!

Buzzlover

Citat från: Citaro C2 skrivet 23 december 2020, 12:13:22 PM
Jisses, man måste tåla att andra inte håller med om det man skriver. Mina inlägg blir ständigt ifrågasatta och kritiserade eftersom jag aldrig lyckas tycka som andra.  ;D

Själv hoppas jag verkligen på fler MAN till Uppsala. Volvo tappade jag allt förtroende för efter de infört Säffle 2000 karossen.
Ja kritik är absolut bra, speciellt när den är konstruktiv.
Men när man börjar gå på de mindre såsom önskningar eller förhoppningar från folk och dessutom detaljerat börjar klippa sönder logiken i önskningen utan någon direkt anledning kan jag tycka det är lite underligt.
Det finns nog mycket man önskar skulle komma till diverse vagnparker som inte fungerar i verkligheten
Själv ser jag gärna att Säffle 2000-serien kommer tillbaka i UL/SL-trafiken men i verkligheten går ju inte detta med nya krav osv osv.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Citaro C2

Det börjar faktiskt bli rätt tröttsamt att så fort det levererats nya MAN så ska det skrivas inlägg om att man önskar att något annat köpts in.


Peter Öden

Hej !

På tal om nya bussar till GUB, vet någon vad 463-470 blir för något ?

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Citat från: Citaro C2 skrivet 23 december 2020, 13:07:44 PM
Det börjar faktiskt bli rätt tröttsamt att så fort det levererats nya MAN så ska det skrivas inlägg om att man önskar att något annat köpts in.
Om det ändå kom något annat..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Citat från: Peter Öden skrivet 23 december 2020, 13:22:23 PM
Hej !

På tal om nya bussar till GUB, vet någon vad 463-470 blir för något ?

Mvh Peter Ö

Inga bussar alls. De som ansvarar för numrering av fordonen gillar att ha en lucka när det kommer bussar som skiljer sig väsentligt från tidigare leveranser. Inte första gången det sker då det exempelvis inte finns någon 230. 229 är sista dieselbussen med euro5 och 231 är första med euro6.
Särskrivning är en dödssynd!

Citaro C2

#24
Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2020, 13:49:39 PM
Om det ändå kom något annat..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

145 nya Volvo och 23 MB Capacity kommer till Göteborg. Att Uppsala skulle köpa annat bara för att du vill det har vi redan diskuterat.

Ersa

Man får absolut tycka precis vad man vill. Men de rejäla motreaktionerna, så fort man uttrycker skepsism till Volvo, är väldigt förutsägbara. Och underhållande.  ;D

Buzzlover

Nu svarade du inte på min fråga.
Och det jag ifrågasätter handlar inte om märket, Micke hade likväl kunnat önska att VDL eller Iveco skulle köpas in.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Citaro C2

Citat från: Buzzlover skrivet 23 december 2020, 21:11:35 PM
Nu svarade du inte på min fråga.
Och det jag ifrågasätter handlar inte om märket, Micke hade likväl kunnat önska att VDL eller Iveco skulle köpas in.

Nej det är alltid Volvo som förespråkas enligt min erfarenhet.

Buzzlover

Fortfarande handlar inte min fråga om vilket märke, huruvida Volvo förespråkas eller inte har jag inte pratat om.
Men min fråga kvarstår, varför ska en simpel önskan/förhoppning om (i detta fall Volvo) vad som ska tillkomma i vagnparken utvecklas och förklaras hur orimligt önskan är när det bara är just en önskan?
Som jag även tidigare skrev så har nog dom flesta önskningar om vad som ska eller inte ska tillkomma i diverse vagnparker som är orimligt.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Gamla Uppsala Buss liksom VL/Svealandstrafiken är ju skyldiga att upphandla alla sina anskaffningar, det är ju ingen tillfällighet att bägge dessa aktörer till stor del köper in MAN, dem har ju sedan väldigt lång tid varit oslagbara när det kommer till upphandlingar enligt LOU mfl.

Nån gång för ett par år sedan höll ju VL på att få köpa Mercedes men efter överprövning fick upphandlingen göras om och kontraktet gick då till MAN.

Jag skulle nog påstå att MAN är oslagbara på detta, så länge man kan erbjuda den specifika produkten som efterfrågas.