(https://i.postimg.cc/QNJHbfGk/H24-Fr-8-Feb76-Web.jpg) (https://postimages.org/)
H24 5498 vid Fruängen 8 feb 1976 med bra skyltning.
Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga Capitolfotografi.
...och en Leyland på 144an bakom :)
Hur togs dessa bussar emot av dom som var"vana"med CFarna?/Ulf
Hej!
Ett lätt diffust minne säger mig att 5498 av någon anledning var personlig vagn i Huddingegaraget och i samband med det var placerad där rätt länge.
mvh K R
Ja, det var väl bara för att en finsk kortväxt kvinnlig förare, inte nådde ner till pedalerna på de andra bussarna (CF?) som 5498 var personlig...
Det är väl hon som sitter på förarplatsen här. 5498 var väl en av de allra sista H24 i trafik.
/Gunnar
Ja, någon av av 5498 och den bevarade 5453 var den allra sista H24 i trafik i början av 1978.
Christian B
Den sista Capitolen i SL trafik kanske, CUO 253 Scania-Vabis Capitol Avställd (2017-05-29) Senast godkända besiktning 2017-03-30
Körförbud 2018-04-01 Körförbudsorsak Utebliven kontrollbesiktning
Ägare: AB Stockholms Spårvägar Förvärvsdatum 2011-12-23
Källa: Transportstyrelsen
Lidingö hade väl sin sista H30 kvar till 1981?
Lidingös sista två H30 (5591 och 5603) ersattes av två H59 (4998-4999) i oktober 1980, enligt boken "Södra Lidingöbanan"
En av dessa bägge gick länge på första morgonturen på 201 från Ropsten 1979-80 när jag jobbade ute vid Hantverkshuset, i sällsynta fall kunde man få åka H56 (Sc CR 111 MF) men jag tror aldrig det sattes ut någon H59:a.
Däremot vid hemfärden runt 14:30 var det nästan alltid H59 eller i enstaka fall H56.
Kan gissa att första 201:an kördes av en delad tjänst som bara var ute ett par 2-3 timmar och därför fick fordon efter detta.
Citat från: christian berg skrivet 05 december 2021, 20:44:36 PM
Ja, någon av av 5498 och den bevarade 5453 var den allra sista H24 i trafik i början av 1978.
Christian B
5455 var också kvar länge, sågs i Huddinge sommaren 1977.
Hur gick det för den?
/Gunnar
5455 ställdes av från Huddinge i slutet av november 1977 och skrotades i början av 1978, bara 5453 och 5498 överlevde den med ett par månader. Undrar varför 5455 flyttades till Huddinge från Hornsberg i början av 1977? Sedan hösten 1975 hade 5498 varit ensam H24 i Huddinge, men kanske behövdes en avlösningsvagn ifall 5498 krånglade?
Andra långlivade H24 var 5460 i Södertälje till september 1977 och 5458,5465 och 5499 i Hornsberg till sommartidtabellen 1977.
Christian B
Tack för denna info! Är det egna noteringar?
/Gunnar
(https://i.postimg.cc/yNB1jzJm/H24-Fr-8-Feb76b-Web.jpg)
Ett smutsigt bakparti på 5498 vid samma tillfälle visar de gamla, små bakljusen som på de sista H24 (5499-5503) ersattes av större, mer av CF-typ.
Mvh Gunnar
Hej!
Och på dessa sista H24 5499 -5503 med de större runda bakljusen, som även H30 fick, fanns även den separata backlampan uppe i takkanten som på bildens 5498.
När H30 sedan levererades som sista Capitoltyp till SS återfanns emellertid backlampan som en mindre översta tredje lampa i högra sidans lodräta bakljusrad.
mvh K R
Intressant att se 5498 även bakifrån. Mina egna observationer från denna tid är rätt begränsade då det var först 1977 som mitt bussintresse vaknade, men 5499 (den första med större bakljus, som var ny info för mig) var den enda Capitol jag registrerade i trafik på linje 54 vårvintern 1977. Övrig info kommer från diverse SL papper, men nu finns också information om samtliga H24 utlagda på Gunnar Berglunds utmärkta hemsida www.bussgaraget.se. Ett besök rekommenderas.
Christian B
Ok, jag förstår och visst känner jag till Bussgaraget.
Här några bilder i sammanhanget (bildtext under resp bild):
(https://i.postimg.cc/Kz3b3Xyh/H24Spvm26nov14v5499Web.jpg)
Enda bilden jag har på H24 5499-5503 bakifrån. Spårvägsmuseet 26 nov 2014.
(https://i.postimg.cc/4yCgz8J7/H30HbhJuli77H24v5499Web.jpg)
Del av tidigare visad bild från Hornsberg juli 1977.
(https://i.postimg.cc/ry7g2Ztc/H46-Handen-Aug74-H30-Web.jpg)
Reprisbild från Handen aug 1974 för jämförelse av bakljus på H30, H65C?, H46.
Mvh Gunnar
Hej!
Här kan man även konstatera att "klackarna" till bakljusen är längre på H30 än på de sista fem H24.
Plats fanns att sätta de bakre reflexerna i underkant på dessa och det hade fått plats ett backljus även till vänster då klackarna är symmetriskt långa.
Den misstänkta H65C (CF:en i mitten på den undre bilden) skulle kunna vara 7478 (CDW 178).
En speciell vagn då den var av den smalare CF-typen, som normalt hade en smal mittpinne som avgränsare mellan frontrutorna.
H65C 7478 hade emellertid en tid frontrutorna istället infattade på samma sätt som de bredare varianterna.
Illustrationer av nämnda varianter;
Smala CF:en H64B 7306:
http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040110%20SL%20H64B%207306%20Farsta%20Strand%201973.html
Breda CF:en H65B 7352:
http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040128%20SL%20H65B%207352%20Ringvagen%201975.html
mvh K R
H23 hade samma frontrutor som smala CF med pinne.
Citat från: K R skrivet 21 december 2021, 22:00:07 PM
Den misstänkta H65C (CF:en i mitten på den undre bilden) skulle kunna vara 7478 (CDW 178).
En speciell vagn då den var av den smalare CF-typen, som normalt hade en smal mittpinne som avgränsare mellan frontrutorna.
H65C 7478 hade emellertid en tid frontrutorna istället infattade på samma sätt som de bredare varianterna.
Tack för identifieringen! Jag sökte också på regnr men hittade inget. Hur gjorde du?
/Gunnar
Hej!
Jag kollade i en gammal SL-lista över bussar 1967-1982 och gick då igenom litt H65C med ursprung från BSS, med anledning av din bildtext "H65C(?)".
Av denna littera var det för övrigt BSS 176-178, sedermera SL H65C 7476-7478, som var den äldsta serien då dessa levererades 1960.
Såg också till att förstora upp bilden så pass att jag kunde komma fram till det tänkbara CDW 178, även om den sista siffran på bilden mera såg ut som "6".
Att det sedan verkade passa in på den individuellt avvikande 7478 var väl mer en sinkadus.
Du råkar möjligtvis inte ha någon bild på denna 7478 framifrån?
mvh K R
Gunnar som har bilden i sitt arkiv har väl en större upplaga i datorn och kan väl kolla i 100% eller nåt så borde det synas.,
Citat från: K R skrivet 22 december 2021, 19:47:14 PM
Hej!
Jag kollade i en gammal SL-lista över bussar 1967-1982 och gick då igenom litt H65C med ursprung från BSS, med anledning av din bildtext "H65C(?)".
Av denna littera var det för övrigt BSS 176-178, sedermera SL H65C 7476-7478, som var den äldsta serien då dessa levererades 1960.
Såg också till att förstora upp bilden så pass att jag kunde komma fram till det tänkbara CDW 178, även om den sista siffran på bilden mera såg ut som "6".
Att det sedan verkade passa in på den individuellt avvikande 7478 var väl mer en sinkadus.
Du råkar möjligtvis inte ha någon bild på denna 7478 framifrån?
mvh K R
Gamla listor är bra att spara! CDW 178 ska vara rätt regnr men tyvärr har jag inte hittat någon bild framifrån på den.
/Gunnar
Vi får inte glömma H21 5244, stationerad i Hammarbyhallen. Denna vackra buss hade också de runda bakljusen och backstrålkastaren på taket. God fortsättning på julen och Gott Nytt År. //Olle
H21 5244 i Kärrtorp:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=834070673338957&set=gm.800616083361624
//Peter
Snyggt Peter. TACK. //Olle
Hej!
Jag spekulerar i att anledningen till att denna H21:a en tid fick dessa bakljus var att detta var ett prov inför övergången till de runda bakljus,
som ju som tidigare nämnts infördes på de fem sista H24:orna.
Utförandet är ju dylikt; korta klackar på karossen med två runda bakljus på varje sida och med backstrålkastaren fortfarande monterad uppe i takkanten.
Vad var det för övrigt för utförande vad gäller bakljusen på de fyra C76-capitolerna som levererades till Jönköpings Kommunala Affärsverk (med nr 48-51)?
Dessa låg alltså chassinummermässigt mellan SS/SL:s serier av H24 och H30.
mvh K R
(https://i.postimg.cc/8kF9YSyg/Cap-SJ2797-Alv31aug67b-Web.jpg)
Citat från: K R skrivet 26 december 2021, 10:00:03 AM
Vad var det för övrigt för utförande vad gäller bakljusen på de fyra C76-capitolerna som levererades till Jönköpings Kommunala Affärsverk (med nr 48-51)?
Dessa låg alltså chassinummermässigt mellan SS/SL:s serier av H24 och H30.
mvh K R
Enligt bild från Ted S på vagn 51 verkar det vara gammalt utförande som på 5498.
Ovan annat utförande på SJ 2797 vid Alvik 31 aug 1967.
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Jag trodde det var SS som hade kört där innan i Alvik.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Hej!
Jo, det var SS och från den 1/1 1967 SL som körde trafiken kring Alvik, bl a bildens 112E.
Men bussen på Gunnar D:s senaste bild är ju som angetts en SJ-buss.
SS/SL hade med medverkan från Högertrafikkommisionen (HTK) fått hyra ett antal bussar från SJ den sista tiden innan dagen H.
Detta för att klara logistiken med att kunna högerombygga viss del av vagnparken och i just detta fall frigöra lämpliga bussar för trafik på den lite i förtid nedlagda spårvägslinje 10.
Här användes till stora delar Metropoler som var automat-växlade och i Brommahallen ersattes då några sådana med dessa SJ-capitoler med halvautomatiska Wilsonväxellådor.
mvh K R
I den eminenta TNF boken"SJs busstrafik inom Stockholms län"står det bl a att SS hyrde 45 bussar av SJ inför Dagen H(vilken bok jag nog antog att BM redan hade ;))
På sidorna 121 och 122 i nämnda bok finns ett par bilder till av Gunnar D och där förklaras att B 336 är SJs 2797./Ulf