Specialbyggda högerstyrda bussar början av 2000-talet

Startat av Trst, 01 oktober 2023, 12:04:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trst

Hej.

Jag har lite av ett specialintresse för bussar i andra länder. Tycker att det kan vara spännande att jämföra olika utländska busstyper med svenska sådana i de olika utförandena.

Bussar med olika speciallösningar är något jag är särskilt intresserad av.

Nedan bifogar jag några fria bilder från Wikimedia Commons föreställande bussar med lösningar jag tycker är särskilt intressanta, nämligen moderna högerstyrda vänstertrafiksbussar med lågt golv och dörrar bakom bakersta axeln, vilket som jag förstått är mycket ovanligt på högerstyrda moderna låggolvsbussar byggda för vänstertrafik och som har bakmonterade förbränningsmotorer.







De två översta bilderna föreställer en högerstyrd Neoplan N4421-ledbuss med fullt dörrarrangemang, nämligen 2-2-2-2, vilket med det vanliga chassit inte är möjligt eftersom motorn sitter där det bakersta dörrparet sitter på dessa specialbyggen.

Den nedersta bilden föreställer en Alexander Dennis Enviro200 med dörrkonfiguration 2-0-2, vilket torde vara väldigt udda i vänstertrafikländer.

Vad gäller de här specialbyggda Neoplan-ledbussarna är de väldigt unika eftersom de endast byggdes i 6 exemplar och som jag förstår inte fanns någon annan stans än på London Stansteds flygplats. Såg att de var till salu för ett tag sedan, men vet ej om de sedan såldes vidare eller skrotades. Hittar ingen mer info om dem.

Det fanns i Japan även några högerstyrda ledbussar av den här modellen, men dessa hade den vanliga liggande vänsterplacerade motorn och dörrarrangemang 2-2-2-0.



Lite länkar med information samt med fler bilder:

https://www.buslistsontheweb.co.uk/index.htm?https://www.buslistsontheweb.co.uk/list.asp?listname=407&Type=Chassis

https://www.flickr.com/photos/45726467@N02/albums/72157645647974596/